news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1388/08/06

دیدار رئیس جمهوری ترکیه با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امشب در دیدار رجب طیب اردوغان -نخست وزیر ترکیه- و هیأت همراه، با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی دو ملت ایران و ترکیه خاطرنشان کردند: روابط صمیمی امروز دو کشور در چند قرن اخیر سابقه نداشته و ما از موفقیت‌های پی‌در‌پی دولت شما در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی خرسندیم.
رهبر انقلاب اسلامی رویکرد سیاست خارجی ترکیه را در نگاه به دنیای اسلام، رویکردی کاملاً درست دانستند و با تحسین این نگاه افزودند: مواضع شما در حمایت از مردم فلسطین حرکت صحیح اسلامی و عقلایی بود و این‌گونه حرکات جایگاه ترکیه را در دنیای اسلام استحکام می‌بخشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه خاطرنشان کردند: نزدیک‌شدن هرچه بیشتر دولت شما به دنیای اسلام، از یک سو موجب استقرار پایگاه مردمی شما در داخل ترکیه و از سوی دیگر زمینه‌ساز حمایت مسلمانان جهان از شما می‌شود.
ایشان با اشاره به خرسندی جمهوری اسلامی ایران از سیاست‌های بین‌المللی و رویکرد اقتصادی-سیاسی ترکیه افزودند: ما از هر حرکتی که موجب تقویت دنیای اسلام شود، حمایت می‌کنیم به همین دلیل روابط دو کشور در سی سال گذشته در بهترین شرایط قرار دارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ظرفیت روابط ایران و ترکیه، چندین برابر وضع فعلی ارزیابی و خاطرنشان کردند: معتقدیم جدیّت و سرعت عمل شما و آقای احمدی‌نژاد فرصت مغتنمی برای گسترش روابط دو کشور به وجود آورده است.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اوضاع منطقه‌ی خاورمیانه تصریح کردند: نسخه‌ی غربی برای حل مسائل منطقه منصفانه، عادلانه و کارآمد نیست و توانایی حل مشکلات منطقه از جمله در فلسطین عراق و افغانستان را ندارد. بنابراین ایران و ترکیه باید دوستانه و برادرانه برای حل این مسائل تلاش و اقدام کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ضعف‌ها و ناکامی‌های آمریکا در عراق و افغانستان خاطرنشان کردند: اطمینان داریم که بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در خصوص مسائل عراق کمترین اختلافی وجود ندارد، چرا که دو کشور خواهان ثبات، استقلال، امنیت و وحدت عراق هستند.
ایشان افزودند: کسانی که امروز بر روی عراق پنجه انداخته‌اند، ثبات و استقلال واقعی عراق به نفع آنان نیست و بر خلاف شعارشان، خواهان دموکراسی در عراق نیستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ضرورت همکاری صحیح و برنامه‌ریزی‌شده‌ی چهار کشور ایران، ترکیه، سوریه و عراق افزودند: البته با این همکاری مخالفت و در راه تحقق آن کارشکنی خواهد شد، اما این همکاری کار بسیار مهم و بزرگی است.
ایشان همچنین تشکیل گروه هشت کشور اسلامی موسوم به ۸D را اقدامی هوشمندانه ارزیابی و خاطرنشان کردند: سعی کنید این گروه فعال‌تر از گذشته برنامه‌های جدید اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را اجرا کند.

در این دیدار که آقای رحیمی -معاون اول رئیس‌جمهور- نیز حضور داشت، رجب طیب اردوغان –نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به میهمان‌نوازی خوب جمهوری اسلامی ایران از وی و هیأت همراهش گفت: تاکنون با برادران و همتایان ایرانی، دیدارهای بسیار صمیمانه‌ای داشتیم و امکان بحث و تبادل نظر در همه‌ی ابعاد برای هیأت ترک فراهم شد.
وی به دیدار و گفت‌وگو با ۴۰۰ تاجر ایرانی و ترک اشاره کرد و افزود: ترکیه برای توسعه و گسترش بیش از پیش روابط خود با جمهوری اسلامی ایران و اتحاد و اتخاذ مواضع مشترک با ایران در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش خواهد کرد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی