news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوتصوتصوتعکس پوستریعکس پوستری
نسخه قابل چاپ
1377/02/18

اقامه نماز جمعه به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب

نماز جمعه این هفته تهران، امروز به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و با حضور جمعیت عظیمی از عزاداران حسینی در دانشگاه تهران و خیابانهای اطراف آن اقامه شد.

امام جمعه تهران در خطبه اول نماز، ضرورت رعایت تقوای الهی و توشه گرفتن از آن را گوشزد کردند و در سخنان مهمی پیرامون عبرتهای حادثه عاشورا فرمودند: عبرتهای عاشورا عمدتا مخصوص زمانی است که اسلام حاکمیت داشته باشد و ما به عنوان مردمی که تحت حاکمیت اسلام زندگی می‌کنیم باید بدانیم که جامعه ساخته و پرداخته صدر اسلام به محوریت پیامبر عظیم‌الشأن چگونه پس از پنجاه سال کارش به آنجا رسید که فرزند عزیز و مکرم پیامبر اسلام را به فجیع‌ترین وضع کشتند و خانواده او را به اسارت بردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن تبیین علل و عوامل انحراف و بازگشت جامعه اسلامی به قهقرا فرمودند: اگر جامعه اسلامی از حادثه عاشورا عبرت نگیرد ممکن است همان عاقبتی را داشته باشد که جامعه اسلامی ایجاد شده به دست پیامبر عظیم‌الشأن اسلام سر انجام گرفتار آن شد و ملت ایران که در راه اسلام محکم و استوار ایستاده است باید دقت و مراقبت کند که چنان سرنوشتی برای ایران اسلامی پیش نیاید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی مصیبت کربلا را بسیار بزرگ، تکان‌دهنده و بی‌نظیر توصیف کردند و فرمودند: برای درک عظمت حادثه عظیم کربلا باید زندگی ابا عبدالله الحسین (ع) را به سه دوره کوتاه یعنی دوره حیات آن حضرت در زمان پیامبر اکرم (ص)، دوره جوانی آن حضرت یا دوره 25ساله پس از رحلت رسول گرامی اسلام (ص) تا حکومت امیرالمؤمنین علی (ع) و نیز دوره بیست‌ساله زندگی حسین بن علی (ع) بعد از شهادت امیرالمؤمنین علی (ع) تا حادثه کربلا تقسیم کرد.

مقام معظم رهبری امام حسین (ع) را نوردیده و سوگلی پیامبر اکرم دانستند و در بیان ابعاد با عظمت شخصیت آن حضرت فرمودند: حسین بن علی(ع) در دوره 25ساله پس از وفات پیامبر تا حکومت امیرالمؤمنین علی (ع) جوانی بالنده و شجاع بود که در جنگها و کارهای بزرگ شرکت می‌کرد و در هر فضیلتی همچون خورشیدی در میان مسلمانان مکه و مدینه و در هر جا که اسلام رفته بود می‌درخشید، جوان نمونه دوران خود بود و نزد بزرگان و خلفای زمان خود بسیار محترم شمرده می‌شد و در دوران غربت اهل بیت (ع) نیز امام حسین امام معنوی و مفتی بزرگ مسلمانان و مرجعی برای تحصیل علم بود اما کار جامعه اسلامی سر انجام به جایی می‌رسد که این شخصیت بزرگ، ادیب، اصیل و نجیب، عالم، شریف، محترم و عزیز پیامبر اسلام را با فجیع‌ترین وضع ممکن به شهادت می‌رسانند و زنان و بچه‌های او و یارانش را به اسارت می‌برند.

امام جمعه تهران وقوع حادثه غم انگیز، تکان‌دهنده و باور نکردنی کربلا را نشان‌دهنده تهی شدن جامعه اسلامی از معنویت و حقیقت اسلامی دانستند و در بیان خطوط اصلی نظام ایجاد شده به دست پیامبر اکرم (ص) فرمودند: معرفت شفاف و بی‌ابهام، معرفت به دین و احکام و معرفت به تکلیف و طبیعت منتهی به علم و علم‌اندوزی شد و همین معرفت بود که جامعه اسلامی را در قرن چهارم به اوج تمدن رساند. بنا بر این برطرف کردن ابهام و دادن معرفت روشن و شفاف به جامعه یکی از خطوط اصلی نظام اسلامی بود که پیامبر اسلام ایجاد کرده بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، عدالت مطلق و بی‌اغماض در اجرای حدود الهی و مسؤولیت دهی و مسؤولیت‌پذیری، عبودیت در عمل فردی و در ساخت و پرداخت جامعه و نظام اسلامی و نیز عشق و عاطفه جوشان را از دیگر خطوط اصلی نظام اجتماعی صدر اسلام برشمردند و فرمودند: پیامبر اسلام جامعه را بر اساس این خطوط ایجاد کردند و ده سال مجدانه تلاش کردند که حکومت مستحکم شود و ریشه بدواند اما این مدت برای متحول کردن جامعه جاهلی بسیار کم بود زیرا این جامعه در همه امور خود در جهت مخالف خطوط اصلی ترسیم شده از سوی پیامبر اسلام قرار داشت، مردم نه معرفتن داشتند، نه از عبودیت و عدالت خبری بود و نه عشق و عاطفه‌ای در زندگی مردم وجود داشت، هر چه بود، ظلم و تبعیض و بی‌عدالتی بود و مردم دختران خود را نیز زنده به گور می‌کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، وصایت یا جانشینی پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) را لازمه تداوم تربیت اسلامی جامعه دانستند و فرمودند: بنایی که پیامبر اسلام ایجاد کردند بنایی نبود که به زودی خراب شود زیرا خطوط اصلی به جز مسأله وصایت در جامعه حاکم بود، آنچه ما باید بدانیم این است که چرا پس از رسول خدا جامعه اسلامی به طرف تهی شدن و ضعیف شدن هر چه بیشتر پیش رفت و جامعه مورد نعمت الهی به سمت غضب الهی سیر کرد. یافتن این علت سخت است و دقت نظر لازم دارد. باید دانست که خواص و عوام هر کدام چه وضعی پیدا کردند و شاید از منظر غضب و ضلالت، خواص مغضوبین خداوند و عوام نیز گمراه شدگان باشند.

مقام معظم رهبری در ادامه خطبه اول نماز با استناد به کتاب ابن اثیر مورخ بزرگ اسلامی نمونه‌هایی از حوادث تاریخ صدر اسلام مبنی بر گرفتار شدن خواص جامعه اسلامی به مسائل مادی و دنیایی از جمله دست‌اندازی به بیت‌المال، ثروت‌اندوزی و نیز فرورفتن خواص در فساد را بیان کردند و فرمودند: وقتی عدالت و عبودیت خدا نباشد و به جای آن ثروت‌اندوزی و گرایش به مال دنیا حاکم باشد، معیارها از دست می‌رود و ارزشها ضعیف می‌شود و به تدریج جامعه نیز از حقیقت و معنویت تهی خواهد شد.

امام جمعه تهران گناه و انحراف خواص را به سبب دنباله روی عوام بسیار بزرگ دانستند و فرمودند: بزرگترین گناه انسانهای برجسته این است که انحراف آنها موجب انحراف مردم می‌شود، بنا بر این کسانی که حوزه حاکمیتشان از شخص خودشان فراتر است باید مواظب خود و دیگران باشند و کسانی که در راس هستند باید مراقب خود باشند و به دنبال دنیا طلبی نروند و به این ترتیب مانع از آن شوند که جامعه به دنبال آنها به سمت خودخواهی و مال‌اندوزی حرکت کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از حسین بن علی (ع) به عنوان تجسم ارزشها یاد کردند و فرمودند: امام حسین (ع) قیام کرد و در مقابل انحطاط ایستاد و با نثار جان خود و یاران و عزیزانش دین خدا را زنده کرد، ماجرای عاشورا تنها با منطق عشق فهمیده می‌شود و آن حضرت با حماسه عظیمی که در این میدان آفرید، اسلام را برای همیشه بیمه کرد و یاد و نام حسین بن علی (ع) نیز در تاریخ باقی خواهد ماند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان خطبه اول نماز به ذکر مصیبت حادثه دردناک عاشورا پرداختند و یاد حماسه‌سازان کربلا را گرامی داشتند.

مقام معظم رهبری در خطبه دوم نماز، اهداف تبلیغات جهت‌دار دشمنان اسلام علیه ملت ایران را تبیین کردند و فرمودند: استکبار جهانی مبارزان فلسطینی را تروریست می‌نامد و حمایت از آنها را به عنوان حمایت از تروریسم محکوم می‌کند، اما ملت ایران به حمایت از مبارزان فلسطینی افتخار می‌کند و این حمایت را وظیفه خود می‌داند. ایران اسلامی مدافع حق است و با باطل در هر شرایطی مقابله می‌کند.

امام جمعه تهران در بیان جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین فرمودند: غاصبین فلسطین جنایتهای بیشماری را علیه فلسطینیان یعنی صاحبان اصلی فلسطین مرتکب شده‌اند، خانه‌های فلسطینیان را منهدم کرده‌اند، زنها و بچه‌ها را کشته‌اند، فاجعه دیر یاسین را به وجود آورده‌اند، زندانها را از جوانان فلسطینی انباشته کرده‌اند و با این همه از نظر قدرتهای استکباری صهیونیستها تروریست نیستند اما صاحبان اصلی فلسطین که در مواردی دست به مقاومت زده‌اند، تروریست نامیده می‌شوند، انسانهای با انصاف عالم در این مورد قضاوت می‌کنند و وجدانهای بیدار جهان تروریستهای واقعی را به خوبی می‌شناسند و می‌دانند که آمریکا به عنوان طرفدار صهیونیستها، تروریست است یا ایران به عنوان حامی ملت مظلوم فلسطین ؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از شجاعت و مقاومت شیخ احمد یاسین رهبر حرکت مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تجلیل کردند و فرمودند: ملت ایران حاضر نیست قلدرمآبی آمریکا در حمایت از باطل را بپذیرد و اگر همه دنیا تحت فشار آمریکا باطل را حق بدانند ملت شجاع و مقاوم ایران باطل را قبول نخواهد کرد، استکبار جهانی بداند که نه فقط علی خامنه‌ای، بلکه رئیس جمهور عزیز ما، دولت خدمتگزار، مجلس شورای اسلامی، مسؤولان کشور و آحاد ملت ایران نیز همین حرف را می‌زنند و تهمتها و اهانتهای استکباری به ملت ایران به جایی نخواهد رسید و قدرتهای استکباری نیزاز این مبارزه، طرفی نخواهند بست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: دشمنان انقلاب اسلامی یکبار در ماجرای انقلاب، یکبار در قضیه جنگ تحمیلی و یکبار در مسائل پس از جنگ اشتباه کردند و هر بار نتیجه‌اش را دیدند و یکبار دیگر نیز در حال تکرار اشتباهات گذشته خود هستند و باز هم نتیجه‌اش را خواهند دید، در این کشور پرچم اسلام و انقلاب بلند است، نام امام زنده و جاودانه است بنا بر این تهمتهای استکباری در این ملت بزرگ اثری نخواهد داشت.

امام جمعه تهران در پایان خطبه دوم نماز جنجال تبلیغاتی دشمنان اسلام را موسمی و در عین حال بی‌ثمر دانستند و فرمودند: ارزشهای انقلاب برای جوانان و آحاد ملت بزرگ ایران عزت بخش است و همین ارزشها راه آنها را به سوی آینده‌ای روشن و پرفروغ هموار کرده است و با کمک پروردگار روز به روز در این راه پیش خواهند رفت.

برچسب‌ها: نماز جمعه؛
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی