news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1376/12/13

دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار کارگزاران و دست‌‌اندرکاران مراسم حج، این فریضه الهی را از لحاظ جنبه‌‌های فردی و اجتماعی در میان تمامی فرائض اسلامی ممتاز دانستند و بر لزوم توجه کامل زائران بیت‌‌الله‌‌الحرام به تمامی ابعاد حج تأکید کردند.

مقام معظم رهبری توجه به معنویت و ارتباط با خداوند را پشتوانه واقعی امور سیاسی - اجتماعی و مادی ملتها برشمردند و در تبیین ضرورت اهتمام کامل زائران خانه خدا به جنبه فردی و الهی حج افزودند: اگر از ظرفیت پایان‌‌ناپذیر معنوی حج، بهره صحیح برده شود، تنها یک سفر حج برای اصلاح زندگی انسان کافی است.

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای همچنین در تشریح اهمیت بعد اجتماعی حج، درک مفاهیم اجتماعی عبادات گوناگون فریضه‌‌حج را اصلاح‌‌کننده امت اسلامی و برگزاری حج حقیقی را متحول‌‌کننده دنیای اسلام خواندند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تبیین عظمت امت اسلامی برای زائران دیگر کشورهای اسلامی را از وظایف مهم زائران ایرانی برشمردند و افزودند: ملت ایران هنگامی که به شأن و توانایی خود پی برد و تصمیم گرفت در مقابل قدرتهای جهانی بایستد، همه آنها را در ابعاد نظامی - سیاسی و اقتصادی وادار به پذیرش شکست کرد و این عزت و عظمت، در حالی به دست آمده که ملت ایران، تنها جزء کوچکی از امت اسلام است و طبعا اگر مسلمانان به این ظرفیت و توانایی خود، آگاه شوند و دنیای اسلام تصمیم به پایداری بگیرد، هیچ قدرتی قادر به ایستادگی و مخالفت در برابر آن نخواهد بود.

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای تبلیغ و تبیین ضرورت اتحاد مسلمانان و وحدت دین و سیاست در اسلام را از دیگر وظایف زائران بیت‌‌الله‌‌الحرام خواندند و خاطر نشان کردند: شرط لازم تحقق اهداف و تأثیرگذاری در زائران خانه خدا؛ رعایت اخلاق اسلامی است و زائران ایرانی بیت‌‌الله‌‌الحرام باید نشان دهند که اسلام در ژرفای روح و جان ملت ایران رسوخ کرده است. البته رعایت اخلاق و گذشت و انسانیت به مفهوم دست کشیدن از مسائلی همچون برائت نیست.

در این دیدار قبل از سخنان مقام معظم رهبری حجت‌‌الاسلام والمسلمین محمدی ری‌‌شهری نماینده ولی‌‌فقیه و سرپرست زائران ایرانی بیت‌‌الله‌‌الحرام گزارشی از فعالیتهای انجام یافته برای برگزاری شایسته فریضه حج بیان کرد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی