news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1376/07/05

حضور فرمانده کل قوا در اجتماع دویست هزار نفری نیروهای مانور بزرگ ذوالفقار

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا امروز طی سخنانی که در اجتماع دویست هزار نیروی شرکت‌کننده در مانور بزرگ ذوالفقار ایراد کردند، تسلیم ناپذیری ایران اسلامی را در برابر خواسته‌های ناحق قدرتهای استکباری مورد تأکید قرار دادند.

فرمانده کل قوا در این اجتماع باشکوه، موقعیت جغرافیایی ایران را بسیار حساس توصیف کردند و فرمودند: ملت ایران از امکاناتی کم‌نظیر، ثروتهای زیر زمینی و موقعیت عظیم جهانی برخوردار است. ایران برای اروپاییها دروازه آسیا و برای آسیاییها دروازه اروپا محسوب می‌شود و تشکیل یا انهدام اتحاد جماهیر شوروی قادر به از بین بردن مرکزیت و اهمیت استراتژیک ایران نبوده است، بنا بر این قدرتهای جهانی نمی‌توانند ایران بزرگ و موقعیت اختصاصی آن را نادیده بگیرند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از ملت ایران به عنوان ملتی شجاع، با هوش، جوانمرد و برخوردار از ویژگیهای برجسته انسانی یاد کردند و فرمودند: ملت ایران که فضای زندگی او به نور اسلام روشن شده است، ملتی نجیب، خیرخواه، با استعداد، توانمند، شجاع و برخوردار از کیمیای با ارزش عشق و محبت است و همواره با همسایگان خود با مهربانی و جوانمردی رفتار کرده است و این بر خلاف کشورهای همسایه ماست که هر کدام تا اندک تمکنی پیدا کردند، دست به انجام یک حرکت نظامی زدند.

فرمانده کل قوا جوان بودن اکثریت ملت ایران را یک نعمت بزرگ الهی خواندند و فرمودند: کشوری که این همه جوان در اختیار دارد، به یک نظام مردمی مزین است و نیروهای مسلح آن، مدافع مردم و مایه سرافرازی کشور هستند، از تجاوز هیچ بیگانه نمی‌ترسد و نسبت به آینده و جبران عقب‌ماندگیها کاملا امیدوار است.

مقام معظم رهبری قدرتهای مستکبر را مورد خطاب قرار دادند و فرمودند: همه مستکبرانی که قصدشان تجاوز و زیاده‌طلبی است، باید بدانند که ایران اسلامی با این ملت، با این نیروهای مسلح عزیز و سرفراز و با این توانایی در ساخت، هیچگاه و در برابر هیچ قدرتی تسلیم نخواهد شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ارتش جمهوری اسلامی ایران را حزب الله توصیف کردند و فرمودند: حزب الله، رستگار و غالب و پیروز است. حزب الله. کسی است که از امکانات خدادادی، یعنی از دانش، خرد، اندیشه، نیروهای انسانی، ابتکار و تجربه هشت سال دفاع مقدس، بیشترین استفاده را به عمل می‌آورد، ارزشهای انسانی و الهی را گرامی می‌دارد، آن را مایه پیشرفت خود به حساب می‌آورد و به آن سرفراز است و جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را حزب الله بنامیم.

فرمانده کل قوا ارتش جمهوری اسلامی ایران را در حال حاضر بسیار کارامدتر و انقلابی تر از سالهای گذشته توصیف کردند و فرمودند: نیروهای مسلح ایران اسلامی هر چه قوی تر، کارامدتر و باایمان‌تر باشند، خیر و برکات آنها برای انقلاب و ملت ایران نیز بیشتر خواهد شد و چنین نیروهایی، زینت ملت و پشتوانه محکمی برای آن محسوب می‌شوند و می‌توانند مناعت و عزت خود را حفظ کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ناسزاگویی دستگاههای تبلیغاتی استکبار علیه ملت ایران را نشانه درست بودن تصمیم نظام اسلامی برای تنظیم، تکمیل و ترتیب نیروهای مسلح و تکیه بر قدرت نظامی خود دانستند و فرمودند: تقویت قدرت نظامی برای کشوری که مورد تهدید قدرتهاست، یکی از واجب‌ترین واجبهاست و هر کشوری که بخواهد از آسیب قدرتهای بزرگ محفوظ باشد، اولا نظام سیاسی آن باید متکی به مردم باشد و ثانیا از قدرت نظامی مردمی، خودکفا و کارامد برخوردار باشد،و این همان چیزی است که استکبار خواهان آن نیست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی از گستاخی و جرات جوانان صنعتگر نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ساخت هواپیمای مجهز و پیشرفته شکاری بمب‌افکن تمجید کردند و فرمودند: امروز جوانان، صنعتگران، مهندسان و فن آوران ایران اسلامی با ابتکاری که مخصوص ملت ایران است، توانسته‌اند در زمینه ساحت تجهیزات نظامی به موفقیتهای بزرگی دست پیدا کنند. اکنون ایران، انواع هواپیماهای ساخت کشورهای غربی و شرقی را در اختیار دارد و نیروهای مؤمن ما در نیروی هوایی فرصت یافتند تا با استفاده از تجربیات ارزشمند خود، هواپیمای آذرخش را بسازند و به این ترتیب، جمهوری اسلامی ایران در زمره سازندگان جنگنده‌های پیشرفته دنیا در آمده است.

فرمانده کل قوا در پایان سخنانشان استمرار در پیشرفت و موفقیتهای هر چه بیشتر ارتش، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و بسیج مردمی را از خداوند منان مسألت کردند.

بر پایه همین گزارش، فرمانده کل قوا سپس در سالن توجیه قرارگاه ذوالفقار حضور یافتند و سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سرتیپ پورشاسب جانشین فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران هر یک گزارش کاملی از جزییات مانور بزرگ ذوالفقار را به استحضار رساندند.

این گزارش همچنین حاکیست سرلشکر شهبازی پیش از سخنان مقام معظم رهبری طی اظهاراتی ارتش جمهوری اسلامی ایران را ذوالفقار اجرای عدالت و تأمین امنیت ملی در دست مقام عظمای ولایت خواند و تأکید کرد که نیروهای سه گانه ارتش، تمام تلاش خود را برای ارتقای توان رزمی خویش به کار بسته‌اند .

وی همچنین مانور بزرگ ذوالفقار را از لحاظ تخصصی بودن طرح‌ریزی و اجرا برتر از کلیه مانورهای انجام شده ارتش توصیف کرد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی