news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتخاطراتخاطرات
نسخه قابل چاپ
1376/02/13

دیدار جمعی از علما و روحانیون با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار جمع زیادی از علما، روحانیون، فضلا و مبلغین با ایشان طی سخنانی آگاهی مبلغین به مسایل سیاسی روز و ضرورتهای تبلیغ را ضروری خواندند و با بیان اهمیت حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری، از علما و روحانیون خواستند که به مردم برای گزینش فرد اصلح کمک کنند.

مقام معظم رهبری در این دیدار که در آستانه فرارسیدن ماه محرم انجام شد، نسبت به غافل نبودن مردم از اهمیت انتخابات ریاست جمهوری ابراز اطمینان کردند و فرمودند: براساس معیارهای سیاسی جهان، حضور مردم ایران در صحنه‌های گوناگون، نقش تعیین کننده‌ای در قضاوتها و تشخیصها و تصمیمات دیگران دارد و نفس اتکا نظام اسلامی به مردم از حداکثر اهمیت برخوردار است. بنا بر این در شرایطی که دشمنان اسلام مایلند خود را به همدستی علیه جمهوری اسلامی ایران نایل کنند، اهمیت حضور مردم در صحنه و از جمله انتخابات ریاست جمهوری از همیشه بالاتر و بیشتر است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضرورت گزینش خوب و آگاهانه در انتخابات ریاست جمهوری را به عنوان وظیفه آحاد مردم مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: انتخاب کنندگان باید برای گزینش اصلح تلاش کنند و به نامزدی رأی دهند که امین‌ترین و در اداره امور کشور قادرترین فرد باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی علما را امین، مورد اعتماد و مرجعی قابل قبول برای مردم توصیف کردند و فرمودند: مردم تشخیص علما را تشخیص قابل احتجاج عندالله می‌دانند و در مسائلی مانند انتخابات ریاست جمهوری بیش از همه به علما اعتماد می‌کنند؛ بنا بر این علما باید در انتخاب درست به مردم کمک کنند و به هنگام راهنمایی مردم، با حداکثر دقت کسی را معرفی کنند که برای آن حجت داشته باشند و بتوانند در پیشگاه خداوند متعال پاسخگو باشند، زیرا عدم دخالت و نیز دخالت بدون حجت، خطرناک است.

مقام معظم رهبری خطاب به علمای اسلام فرمودند: کاری کنید که مردم با رأی بالایی بتوانند یک شخص لایق، مدیر، متعبد، متدین و مجرب در اداره امور کشور را انتخاب کنند. شما باید در میان نامزدها کسی را به مردم معرفی کنید که با معیارهای صحیح، تطبیق کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نفس شرکت مردم در انتخابات را بسیار مهم خواندند و فرمودند: مهم انست که تمامی واجدین شرایط در انتخابات شرکت کنند و در چنین وضعی اگر نامزد صالح 55 در صد آرا را نیز به دست آورد، بهتر از انست که شرکت کنندگان در انتخابات کم باشند ولی فرد صالح با 90 در صد آرا انتخاب شود.

بر پایه همین گزارش رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان ضرورت انجام همفکری و هماهنگی قبلی در مورد موضوعات و کیفیت تبلیغ در ایام ماه محرم را خاطرنشان کردند و فرمودند: در دوران حاکمیت اسلام، تبلیغ به مفهوم بیان بخشی از مجموعه امور مربوط به اداره زندگی جامعه اسلامی است. دین شامل مسائل فردی و اجتماعی است و مبلغ دین باید بتواند در مورد مجموعه مسائل زندگی از جمله سیاست، اداره حکومت، ارتباطات خارجی، مسائل اقتصادی و رعایت اخلاق در امور مختلف زندگی تبلیغ کند و مبلغ خوب کسی است که جامعه خود و اوضاع جهان را به درستی بشناسد و آگاه باشد که سخن او چه جناحی را در سطح جهان تقویت و یا چه جناحی را تضعیف می‌کند.

مقام معظم رهبری مسؤولیت اهل ایمان در دولت حق را مضاعف توصیف کردند و فرمودند: در جامعه‌ای که دولت و نظام اجتماعی براساس دین بنا شده است، مبلغان دین نیز مسؤولیت مضاعفی دارند زیرا دین و سیاست منفک از هم نیستند و سیاست دینی به اندازه عبادت دینی مقدس است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عدم انفکاک دین از سیاست را در شکستن هیمنه قدرتهای ظالم و ناحق بسیار مهم دانستند و فرمودند: اهل دین که قائل به عدم تفکیک دین از سیاست هستند باید سیاست را بشناسند و آن را به خوبی بفهمند تا بتوانند در میدان کار سیاسی فعال باشند. سیاست نه تنها موجب کتمان احکام الهی نمی‌شود بلکه انسان احکام و معارف الهی را با توجه به تمامی جوانب آن بیان می‌کند.

این گزارش حاکی است که پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله استادی مدیر حوزه علمیه قم در سخنان کوتاهی به معرفی دیدار کنندگان پرداخت و ضرورت توجه به انجام تبلیغ صحیح در ایام ماه محرم را خاطرنشان کرد.

در این دیدار مبلغین اعزامی از سوی شورای مدیریت حوزه علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی ، تیپ مستقل 83 رزمی تبلیغی امام صادق (ع) و ائمه جماعات شهرستان قم. جمعی از مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی، ائمه جماعات مساجد استان تهران مبلغان اعزامی از سازمان اوقاف و امور خیریه به مناطق محروم و مرزی کشور. اعضای جامعه روحانیت مبارز، مجمع روحانیون مبارز تهران و جامعه وعاظ تهران، مبلغین اعزامی به خارج از کشور از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جمعی از روحانیون نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، جمعی از روحانیون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها،تعدادی از روحانیون بسیجی حوزه علمیه مشهد حضور داشتند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی