news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1388/03/03

دیدار رؤسای جمهور پاکستان و افغانستان با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عصر امروز در دیدار رؤسای جمهور پاکستان و افغانستان، گردهمایی سه‌جانبه با حضور ایران را نیاز قطعی هر سه کشور همسایه دانستند و خاطرنشان کردند: قویّاً از تفاهمات سه‌جانبه حمایت می‌کنیم و مطمئنیم در سایه‌ی تلاش و صداقت رؤسای جمهور سه کشور، تفاهمات به دست آمده نتیجه‌بخش خواهد بود.
ایشان با اشاره به اشتراکات دینی-فرهنگی و پیشینه‌ی تاریخی و نیز دشمنان مشترک سه کشور همسایه -ایران، پاکستان و افغانستان- افزودند: افراطی‌گری نه‌تنها مشکلاتی را برای دولت‌ها و ملت‌های منطقه به وجود آورده است، بلکه دیگران را نیز تهدید می‌کند و این مشکل امروز گریبانگیر کسانی شده است که از ابتدا با پول و سیاست خود، افراطی‌گری را ایجاد کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  دخالت نظامی را یکی از مشکلات اساسی در منطقه برشمردند و خاطرنشان کردند: امریکا به عنوان عامل این مشکلات و حوادث، در بین مردم منطقه به شدت منفور است.
رهبر انقلاب اسلامی  پیشرفت و امنیت دو کشور همسایه -پاکستان و افغانستان- را برای ایران حائز اهمیت دانستند و با تأکید بر لزوم تداوم این‌گونه نشست‌ها افزودند: میدان کار و همکاری محدود به مسائل سیاسی و امنیتی نیست، بلکه زمینه‌ی خوبی برای توسعه‌ی همکاری‌های اقتصادی و عمرانی میان سه کشور وجود دارد.
 
در این دیدار، آقای احمدی‌نژاد -رئیس‌جمهور کشورمان- با اشاره به نشست صمیمی امروز رؤسای جمهور سه کشور جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و افغانستان گفت: در این نشست نقطه‌نظرات سه کشور بسیار شفاف مطرح و راه‌های اجرایی‌شدن آن بررسی شد.
آقای احمدی‌نژاد  افراطی‌گری، مداخلات نظامی، مواد مخدر و تروریسم را از خطرات اصلی منطقه برشمرد و افزود: در نشست امروز تهران، بیانیه‌ای در ۲۵ بند تهیه شد و به تصویب رسید.
آقای آصف‌علی زرداری -رئیس‌جمهور پاکستان- نیز به دیدار قبلی خود با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد و گفت: رهنمودهای ایشان در آن دیدار باعث گشوده‌شدن فصل جدیدی در روابط تهران و اسلام‌آباد شد و امیدواریم با همکاری سه کشور بتوانیم بر چالش‌های متعدد پیش رو فائق آییم.
آقای حامد کرزای -رئیس‌جمهور افغانستان- هم در این دیدار گفت: نشست امروز فرصت بسیار مناسبی برای سه کشور همسایه در رسیدن به توافقات جدید و اهداف مشترک بود.
 

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی