news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتفيلمفيلمصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1371/10/23

دیدار جمعی از مسئولان قضایی سراسر کشور با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس قوه قضائیه و جمع زیادی از مسئولان قضایی سراسر کشور با ایشان طی بیاناتی اهمیت وحساسیت قضاوت را در حکومت اسلامی مورد تأکید قراردادند و دستگاه قضایی را بعنوان ملجاء و پناهگاه مظلومان و صاحبان حق دانستند.

رهبر انقلاب اسلامی احقاق حق واجرای دقیق عدالت را در جامعه موجب پیشگیری از وقوع جرم و برافروخته شده نور امیددر دل آحاد مردم دانستند و افزودند: اجرای عدالت به هر قیمت، یک آرزوی عملی و دردسترس ماست و دستگاه عظیم عدالت اسلامی که مظهر آن قوه قضائیه است باید با ظالم در هر مرتبه و درجه ای که هست برخورد کند تا کسانی که در جامعه به آنها ظلمی واقع شده است،‌ قوه قضائیه را به معنای حقیقی کلمه ملجاء و پناهگاه خود بدانند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به خودکفایی دستگاه قضایی، به لحاظ انطباق قانون آن با شرع مقدس اسلام و معرفت قضات به حقوق و قضاء‌ اسلامی اشاره کردند و فرمودند: دردستگاه قضایی شخصیتهای برجسته، عالم، واقف و آگاه به احکام دین و شریعت اسلامی به وفور یافت می شوند،‌لذا این دستگاه باید تلاش خود را در مسیر تحقق حد اعلایانتظار اسلام و مردم متمرکز کند و به جایی برسد که مردم،‌ دستگاه قضایی راپناهگاهی حقیقی برای مظلومان و ستمدیدگان بدانند.

مقام معظم رهبری توجه قضات رابه اهمیت و حیاتی بودن مسئولیت آنان و لزوم اجتناب از سهل انگاری و قصور در امرقضاء‌جلب کردند و فرمودند: بنای سازماندهی قضای اسلامی بر تصحیح قضات و نظامقضایی استوار است و بر همین اساس عادل بودن قاضی ضرورت پیداکرده است. لذا جمهوریاسلامی ایران با ایجاد سیستمهای نظارت و دقت در کار قضاء، اهمیت حفظِ سلامت و طهارت را در دستگاه قضایی،‌ مورد توجه قرارداده است و برای همین منظور دستگاههای مراقبتی باید در انجام وظایف خود با شدت عمل و بدون اغماض برخورد کنند.

مقام معظم رهبری ضدیت با حکومت اسلامی را به سبب اجرای عدالت،‌ افتخاری برای نظام اسلامی دانستند و فرمودند: دستگاه قضایی با برافراشتن حق و سرکوب باطل، درعین نادیده گرفتن دوست و آشنا و اقوام و نزدیکان نور امید را در دلهای مردم برمیافروزد و همه دستگاههای کشور را به لطف سلامت خود سالم می کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توجه قضات را به لزوم کمک به ضعفا برای فراهم آوردن امکان بیان حقانیت خود جلب کردند و فرمودند: زخم خوردگان از اسلام و انقلاب در انتظار اندک فرصتی هستند تا ضربه ی خود را بر این مردم وارد کنند و قضات شجاع، انقلابی، متدین ومؤمن در دستگاه قضایی،‌ باید مانع از رشته شدن بافته های انقلاب، به دست دشمنان اسلام شوند.

رهبر انقلاب اسلامی از ریاست قوه قضائیه بعنوان انسانی برجسته،عالم،‌ مجتهد،‌ زجرکشیده در راه انقلاب و تشنه و عاشق عدالت نام بردند و فرمودند:دستگاه قضاوت در جمهوری اسلامی امروز باید به معنای واقعی و حقیقی کلمه دستگاه عدالت باشد و هرگونه تخلفی در آن تخلف مضاعفی محسوب شود.

مقام معظم رهبری ضرورت احیاء مفاهیم اسلامی در دستگاه قضایی را خاطرنشان ساختند و در پایان سخنانشان بااشاره به ادعای دروغین غرب در دفاع از حقوق بشر فرمودند: ما اعتقاد داریم که حقوقبشر تنها در سایه عدل اسلامی و احکام اسلامی تحقق می یابد و دستگاه قضایی بایدهوشیارانه حقوق بشر را با معیارهای اسلامی موردتوجه و دقت تمام قراردهد و از آندفاع کند. اسلام برای محکومین و مجرمین نیز حقوقی را قائل شده است و باید حقوقی که خداوند متعال برای آحاد انسان معین کرده است، کاملاً رعایت شود.

بر پایه همین گزارش پیش از بیانات مقام معظم رهبری،‌ آیت الله یزدی رئیس قوه قضائیه طی سخنانیگزارشی را از فعالیتهای انجام شده جهت سازماندهی به نظام قضایی در کشور ارائه کردو طی آن با تأکید بر اهمیت، حساسیت، ظرافت و پیچیدگی امر قضاء گفت: گسترش عدل درجامعه، حفظ آزادی ها، رعایت حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم به صحت عمل جامعه شریف قضات بستگی دارد و آمار احکام صادره در دستگاه قضایی نشان دهنده ثبات وآرامش در کشور است.

آیت‌الله یزدی همچنین تمرکز در قوه قضائیه را موجب افزایشقابل ملاحظه ای در میزان جذب قضات در دستگاه قضایی توصیف کرد و ضرورت تلاش در جهت متناسب کردن تشکیلات قضایی با رشد جمعیت در کشور را مورد تأکید قرارداد.

اینگزارش همچنین حاکیست در این دیدار معاونین و مشاورین رئیس قوه قضائیه،‌ رؤسای دادگستریها، دادگاهها و سازمان قضایی نیروهای مسلح و قضات سراسر کشور حضور داشتند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی