news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1371/04/10

دیدار اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه ماه محرم صبح امروز در دیدار گروهی از اقشار مردم، ائمه جمعه و جماعات و روحانیون با ایشان، حماسه عاشورای حسینی را یک حادثه فراموش نشدنی خواندند و با تأکید بر اینکه در طول تاریخ، جامعه ی اسلامی از برکات و آثار حادثه عاشورا بهره های فراوانی برده است، راه حسین‌بن‌علی(ع) و حماسه خونین کربلا را الگوی جاودان ملت ایران در انقلاب بزرگ اسلامی دانستند.

رهبر انقلاب اسلامی با بیان این نکته که هیچ یک از فداکاریها واز خود گذشتگی ها در تاریخ اسلام با حماسه عاشورای حسینی قابل قیاس نیست، فرمودند: امام حسین(ع) عظیم ترین مبارز و مجاهد تاریخ اسلام است چرا که زمانی برای نجات اسلام در برابر دشمن قیام کرد که همه دنیا را ظلمت و فساد و ستم فرا گرفته بود. امام حسین(ع) و یارانش به قدر عظمت مجاهداتشان، مظلومیت دارند، چرا که در مقطعی از زمان علی‌رغم تبلیغات وسیع دشمن ایستادند و جنگیدند و تن به قضای الهی سپردند و اماده کشته شدن در راه خدا شدند که امید هیچگونه کمکی از سوی مردم را نداشتند. آنها بر مبنای تکلیف الهی و جهاد در راه دین خدا از عظمت پوشالی دشمن نترسیدند و از تنهایی خود وحشت نکردند و همین مسأله است که به یک انسان، یک رهبر و یک ملت عظمت می بخشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنانشان فرمودند: اباعبدالله‌الحسین(ع) از زمان و دشمن خود آگاهی و شناخت کاملی داشتند و علی‌رغم اینکه میدانستند دشمن حتی بعد از شهادت ایشان و یارانشان، تمام فضای جامعه و دنیای آنروز را از تبلیغات مسموم پر خواهد کرد، ولی در این راه مقدس گام برداشتند. امام حسین(ع) ایمان کامل داشتند که حرکت مظلومانه و غریبانه اشان بالاخره روزی دشمن را به زانو در خواهد آورد چرا که معتقد بودند کشته شدنِ در راه خدا، شکست خوردن نیست، بلکه کسی که در نهایت به هدف خود نمی رسد شکست خورده است.

هدف امام حسین(ع) این بود که ندای حقانیت اسلام در همه جا سرداده شود و این هدف، با شهادت مظلومانه ایشان و یاران باوفایشان کاملا محقق شد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه بر اثر قیام حضرت امام حسین(ع) بود که اسلام در دنیا رشد کردو ریشه دار شد و ملتهای اسلامی پدیدار گشتند و معارف و علوم اسلامی پیشرفت کرد، فرمودند: امروز پس از گذشت قرنها، پرچم اسلام بر فراز بلندترین بامهای دنیا در اهتزاز است و این،حاصل پیروزی حقیقی مجاهدات امام حسین(ع) و یارانشان بر دشمن است. امروز حتی بعضی رهبران بزرگ غیر مسلمان دنیای معاصر اعلام می کنند که ما راه مبارزه ی خود را از حسین بن علی(ع) فرا گرفته ایم. ملت ایران که راه حسین بن علی(ع) را چه پیش از پیروزی انقلاب و چه بعد از آن و به ویژه در دوران جنگ تحمیلی آزمایش کرده و دربرابر شرق و غرب و همه ی استکبار ایستاد و نهراسید، امروز نیز با سربلندی و عظمت در میان ملتهای اسلام و جهان حضور دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر ضرورت استمرار ایستادگی ملتهای مبارز و مسلمان علیه قدرت های استکباری بویژه آمریکا تأکید کردندو فرمودند: امروز سیاست آمریکائی به دوستان خود دیکته میکند که: هر گونه مقاومتی را در مقابل سلطه‌ی استکبار از پای در آورده و نابود کنند. آمریکائی ها میگویند امروز که بسیاری از دولتها در مقابل ما تسلیم شده اند چرا طرفداران اسلام و ملتهای اسلامی و خصوصاً ملت ایران تسلیم ما نمی شوند؟ امروز روزی است که ملتهای اسلامی نباید در مقابل ظاهر قدرتمندانه ی استکبار دچار ترس و تردید شوند.

رهبر انقلاب اسلامی به فداکاریها و ایثارگریهای ملت بزرگوار ایران در برابر مشکلات و مصائب، در طول انقلاب اشاره کردند و فرمودند: امروز که دوران سازندگی است همچون گذشته باید از درسهای آموزنده عاشورای حسینی بهره گرفت و تلاش و مقاومت کرد و دشمنان را از تسلیم شدن ملت ایران مأیوس کرد. در نظام جمهوری اسلامی به هیچکس نمیتوان حق داد که از شوکت ظاهری و پوشالی دشمنان بترسد و واهمه داشته باشد چراکه ما ملتی بزرگ، دارای قدرت فراوان، استعدادهای علمی بی شمار، ذخایر مادی عظیم و سابقه تاریخی طولانی با ریشه های علمی و فرهنگی و بالاتر از همه، ایمان اسلامی و توکل به خدا هستیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه ملت ما، ملتی مستقل است و باید به خود تکیه کند، فرمودند: مسئولین باید به استعدادهای ملت تکیه کنند و دست حاجت به طرف دشمن دراز نکنند. دشمن، امروز منتظر اظهار ضعف و عجزِ ملتِ طرفدار قرآن و اسلام است و ما نباید این فرصت و امکان را به دشمن بدهیم که بر ملت ایران طمع کند. دشمن به مؤمنین به اسلام هیچگونه کمکی نخواهد کرد چرا که اینها با اسلام دشمن هستند. ما باید به سرمایه ها، علم، استعداد و توانائیهای مادی و ذخایر زیرزمینی خود متکی باشیم. البته نباید راه داد و ستد را ببندیم. اما تسلیم و مقهور قدرت دشمن هم نباید بشویم. این کشور باید به دست ایرانی ساخته شود و اقشارمختلف ملت باید دست در دست هم، دوشادوش یکدیگر و پشت سر دولت کشور را بسازند.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان ملت را به برگزاری باشکوه مجالس عزاداری امام حسین(ع) توصیه کردند و فرمودند: ملت عزیز ما در ایام محرم و صفر باید روح حماسه عاشورا، روح نترسیدن از دشمن و توکل بخدا و روح مجاهدت فداکارانه در راه خدا را در خود تقویت کنند و از امام حسین(ع) مدد جویند و درس بگیرند.

بنابر همین گزارش در این مراسم که در حسینیه امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه برگزار شد پیش از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حجت‌الاسلام کوثری به ذکر مصیبت پرداخت. این گزارش همچنین حاکیست در مراسم امروز، اقشار مختلف مردم دماوند،سمنان، شاهرود، دامغان، گرمسار، رودسر، پیشوای ورامین، سنقر کلیایی و گروهی از ائمه جمعه و جماعات و روحانیون و مسئولین ادارات و نهادهای انقلاب اسلامی این شهرها، جمعی از جانبازان و مسئولین بنیاد جانبازان و مستضعفان انقلاب اسلامی،مسئولین هیئتهای واگذاری زمین از سراسر کشور، اعضای تربیت معلم شهرستان نور، اعضای مجتمع صنعتی شهید شاه آبادی، خواهران طلبه مدرسه علمیه شهید بهشتی نوشهر،دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کارکنان، انجمن اسلامی و بسیج وزارت صنایع سنگین و گروهی از اعضای انجمن های اسلامی کارخانجات،ادارات، مراکز درمانی و مساجد شهرهای تبریز و اردبیل حضور داشتند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی