news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1387/12/20

دیدار رئیس‌جمهور ترکیه با رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  شب گذشته در دیدار آقای عبدالله گل -رئیس‌جمهور ترکیه- و هیأت همراه، ظرفیت‌های دو کشور را برای گسترش روابط بسیار وسیع دانستند و تأکید کردند: اکو یک نمونه برای گسترش همکاری‌های اقتصادی است، اما ایران و ترکیه به عنوان دو کشور اثرگذار و مهم منطقه قابلیت گسترش روابط در زمینه‌های سیاسی، امنیتی و خدماتی را نیز دارند.
ایشان با ابراز خرسندی از توافق رؤسای جمهور ایران و ترکیه برای گسترش بیش از پیش همکاری‌ها خاطرنشان کردند: اتصال خط آهن ترکیه از طریق ایران به پاکستان و جنوب غرب آسیا، نمونه‌ای از ظرفیت‌های گسترش روابط دو کشور است که می‌تواند در بخش‌های دیگر تعمیم یابد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته این گسترشِ روابط دشمنانی دارد که صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها هستند، ولی ایران و ترکیه باید در جهت مقابل خواسته‌ی آن‌ها و بر اساس منافع مشترک خود حرکت کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: اراده‌ی گسترش همکاری‌ها در دو طرف وجود دارد، زیرا دولت ایران، دولت فعالیت، کار و تلاش است و این روحیه در دولت ترکیه هم دیده می‌شود.
ایشان با اشاره به مسائل خاورمیانه، مسأله‌ی فلسطین را اولویت اول دنیای اسلام دانستند و افزودند: ترکیه در مسائل غزه نقش خوبی ایفا کرد و اقدام آقای اردوغان -نخست‌وزیر ترکیه- در اجلاس داووس کار بسیار خوبی بود.
رهبر انقلاب اسلامی وضعیت کنونی عراق و افغانستان را از دیگر مسائل منطقه برشمردند و خاطرنشان کردند: آمریکا در قضایای افغانستان و عراق مرتکب خطا و اشتباه بزرگی شد و موضع دولت کنونی آمریکا در مسأله‌ی غزه نیز یکی دیگر از خطاهای بزرگ آمریکا است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: دولت آمریکا در حال ادامه‌ی همان مسیر قبلی است و هیچ نشانه‌ای از تلاش برای جبران خطاها دیده نمی‌شود.
ایشان افزودند: دشمنان اسلام می‌خواهند پرچم اسلام را از دست کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران خارج کنند، اما به این هدف نخواهند رسید.
در این دیدار که آقای احمدی‌نژاد -رئیس‌جمهور- نیز حضور داشت، آقای عبدالله گل -رئیس‌جمهور ترکیه- روابط دو کشور را در سطح منطقه و دنیای اسلام، نمونه خواند و گفت دولت ترکیه مصمم به ارتقای سطح همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران است.
وی با تأکید بر لزوم تقویت اکو خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، توانایی احیای مجدد جاده‌ی ابریشم را دارند.
رئیس‌جمهور ترکیه همچنین مسأله‌ی فلسطین را مسأله‌ی مهم جهان و دنیای اسلام دانست و افزود: کشورهای اسلامی باید با اتحاد بیش از پیش، در جهت کاستن از آلام و رنج‌های مردم فلسطین و احقاق حقوق آنان تلاش کنند.

در این رابطه بخوانید :
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی