news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1371/02/17

بازدید رهبر انقلاب از پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز از پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کردند. مقام معظم رهبری در این بازدید که بیش از پنج ساعت بطول انجامید در بیش از 150 غرفه کتاب ناشران داخلی، 84 غرفه کتاب ناشران مسلمان از کشورهای عربستان، یمن، مصر، سودان، تونس، ترکیه، لبنان، اردن، قطر، سوریه و کویت حضور یافتند و از نزدیک آخرین کتاب های عرضه شده به بازار علم و دانش و فرهنگ ایران و جهان را مورد توجه قرار دادند.

در طول این بازدید حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول نمایشگاه بین المللی کتاب درمورد جزئیات برپایی این نمایشگاه و کتاب های عرضه شده توضیحاتی دادند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بازدید از این نماشگاه همچنین با ناشران ایرانی و خارجی گفتگو کردند و مسائل و مشکلات چاپ و نشر کتاب را از آنان جویا شدند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین غرفه های خدمات نشر و نیز غرفه های کتاب جمهوری های مسلمان نشین آسیای میانه را که برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت کرده اند مورد بازدید قرار دادند.

مقام معظم رهبری در پایان بازدید خود از پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب در یک مصاحبه رادیو و تلویزیونی شرکت کردند که متن این مصاحبه به این شرح است:

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که نمایشگاه کتاب امسال را در مقایسه با سال گذشته چگونه ارزیابی می فرمائید، گفتند: نمایشگاه کتاب امسال خیلی خوب و به نظر اینجانب از سال گذشته بهتر و جامع تر بود و از نظم و ترتیب خوبی هم برخوردار بود.

مقام معظم رهبری ضمن تشکر از مسئولین وزارت ارشاد اسلامی و دست اندرکاران برگزار کننده پنجمین نمایشگاه کتاب خطاب به مردم عزیز کشورمان به ویژه اقشاری که با کتاب بیشتر سر و کار دارند فرمودند: همه باید با اینگونه نمایشگاه ها ارتباط بیشتری برقرار کنند زیرا که هم فرصت خوبی برای ناشران است که بتوانند نشریات جدید خود را در معرض دید علاقمندان بسیار کتاب قرار دهند و هم فرصت بسیار مناسبی است که کتابخوانان از تازه ترین آثار و نشریات مطلع شوند و از آنها استفاده کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این نمایشگاه بین‌المللی کتاب را یک یادآوری برای نسل اهل کتاب و کتابخوان‌ها دانستند که هر چه بیشتر با کتاب اَنس بگیرند و به کتاب روی آورند. ایشان افزودند: مردم باید بیش از آنچه که امروز با کتاب انس دارند، انس داشته باشند. کتاب خواندن برای یک ملت یک فریضه و یک واجب است. و مردمی که اهل کتاب خواندن باشند، معلومات، ذکاوت و هوشیاری آنان با مردمی که با کتاب انس ندارند، تفاوت بسیاری دارد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه خوشبختانه اکثر نشریاتی که در کشور چاپ میشوند مفید و قابل استفاده عموم هستند ولی در موارد اندکی هم مشاهده می شود که کتابهای بی فایده و حتی مضری هم به چاپ رسیده است، گفتند:‌ نشریات و مطبوعات ما اکثراً از جهات علمی، فرهنگی، معارف گوناگون اسلامی و دینی و ادبی و هنری مفید و قابل استفاده هستند و مردم ما از معارف این کتابها بی نیاز نیستند و باید آنها را مطالعه کرده و از آنها استفاده کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به همه‌ی اقشار مردم به ویژه طلاب، جوانان، دانشجویان و معلمین عشق به کتاب و انس با کتاب را یادآور شدند و فرمودند: یکی از عللی که اینجانب معمولاً در نمایشگاه کتاب شرکت میکنم این است که اهمیت بسیار با ارزش این نمایشگاه و این کار بزرگ را برای افرادی که بیشتر فرصت مطالعه دارند، جلب نمایم و آنها را به انس هر چه بیشتر با کتاب ترغیب نمایم.

مقام معظم رهبری در بخش دیگری از مصاحبه ی خود در پاسخ به این سؤال که پیام حضرتعالی به مردم در خصوص دومین مرحله از چهارمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران و نیمی از شهرهای کشور چیست، فرمودند: مردم عزیزما نباید شرکت در این مرحله از انتخابات را هم مانند همان اهمیتی بدانند که در مرحله اول انتخابات دانستند. و فردا در حوزه ها و شهرهایی که انتخابات به مرحله دوم کشیده شده است با همان قاطعیت دوره اول شرکت کنند و قضیه را کم اهمیت ندانند.

رهبر انقلاب اسلامی ضمن چشمگیر دانستن شرکت مردم در دور اول انتخابات مجلس فرمودند: دشمن در هر فرصتی در صدد است تا شرکت مردم در انتخابات را کم رنگ جلوه دهد ولی تبلیغات دشمن کوچکتر از آن است که بتواند بر حقایق چنین عظیمی سرپوش گذارد. لکن بایستی به هر نحو شده امکان سوء استفاده تبلیغاتی را هم از دشمنان نظام گرفت. دشمنان ما می خواهند که ما در انتخابات شرکت نکنیم و این انتخابات و شرکت مردم چشمگیر نباشد و وانمود کنند که ملت رغبتی به انتخابات و امور مجلس و مسائل اساسی نظام ندارد، ولی مردم باید با حضور خود این تبلیغات دشمنان را تخطئه کنند و در هر جائی که هستند به همان تعداد مورد نیاز نماینده آن حوزه به افرادصالح رأی دهند.

مقام معظم رهبری انتخاب یک نماینده صالح را در درجه اول در تدین یک نماینده دانستند و فرمودند: برای یک نماینده آگاهی سیاسی، جرأت و جسارت در برخورد با مسائل، آگاهی از مسائل کشور و جهان لازم است ولی رکن اصلی برای یک نماینده تدین است. زیرا که اعتقاد او به اسلام و اصول و پایه های دینی و عامل بودن به آنها، خاطر همه را جمع خواهد کرد که او هیچگاه خیانت، کار خلاف شرع، سستی و یا کوتاهی نخواهد کرد. نماینده متدین از تریبون مجلس برای گفتن سخن ناحق استفاده نخواهد کرد و مسائل انقلاب و کشور را بر مسائل شخصی و یا احیاناً گروهی مقدم خواهد داشت . از این روست که اگر مردم بتوانند در انتخاب خود اصل تدین را تأمین کنند، قطعاً جهات دیگر قابل تأمین تر خواهد بود.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی