news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1371/02/16

دیدار مسئولان برگزاری مراسم حج با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار مسئولان و دست اندرکاران برگزاری مراسم حج با ایشان، طی سخنانی که پیرامون تکالیف فردی و جمعیت زائران خانه ی خدا در آئین پرشکوه کنگره ی عظیم حج ایراد فرمودند از حج به عنوان تلاشی در جهت خود سازی و تقویت عبودیت خدا و نیز هجرت از منیت ها،‌معصیت‌ها، طبقه بندیها و مرز بندیهای تفرقه افکنانه یاد کردند و ضمن تأکید بر اهمیت برائت از شیاطین و مشرکین و مظاهر شرک و کفر، شرکت وسیع مسلمانان در مراسم برائت را یک واجب قطعی و عینی دانستند.

مقام معظم رهبری در این دیدار باز کردن گره‌های عمده ی دنیای اسلام و امت اسلامی در مراسم حج را مسئله بسیار مهمی توصیف کردند و با تصریح این نکته که تسلط استکبار جهانی امروز گِره اساسی در زندگی مسلمانان محسوب می شود، فرمودند: برائت از مشرکین، روح، معنا، هدف و جهتِ حج و بالاتر از ارکان حج است و مسلمانان باید از قدرت و هیمنه ی شیطانی سردمداران استکبار جهانی به ویژه آمریکا که مظهر کفر و شرک هستند، برائت جویند، زیرا آمریکا امروز مهمترین پایه قدرتِ شوم استکبار است که ملتها را گرفتار و اسیر سیاست های خود کرده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حمایت روز افزون آمریکا از رژیم غاصب، ضد بشری و سرکوبگر صهیونیستی را به مفهوم بالاترین تضییع حقوق انسانی دانستند و فرمودند: سردمداران رژیم آمریکا با ملعبه قرار دادن حقوق بشر افکارِ عمومی جهان را به استهزاء و مسخره گرفته اند و به بهانه طرفداری از حقوقِ بشر دولت ها و حکومت های مخالف خود را در لیست سیاه قرار می دهند. آنها میگویند که طرفدار حقوق بشر هستند اما پاسخ ما این است که شما اصلاً معتقد به حقوق بشر نیستید و آن را قبول ندارید. شما تنها به حقوق کمپانی ها و سرمایه داران بزرگ آمریکایی و منافع نامشروع خود در تمام دنیا اعتقاد دارید و درحالی که دهها میلیون نفر از مردم آمریکا از حقوق انسانیِ خود محرومند ادعای شما در طرفداری از حقوق بشر مورد تمسخر انسانهای عاقل و هوشمند دنیا قرا گرفته است.

رهبر انقلاب اسلامی به کج خیالی مقامات آمریکایی در مورد شرایط برقراری روابط با جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند و فرمودند: ملت ایران با رژیم آمریکا دشمن است و از او به خاطر گناهان بزرگی که پیوسته مرتکب میشود تنفر دارد آنکه باید شرط معین کند آمریکا نیست. تا زمانی که آمریکا در دنیا این همه ظلم میکند،رژیم غاصب اسرائیل و رژیم های فاسد را مورد حمایت قرار میدهد و با دولت های طرفدار مردم و استقلال دشمنی می کند ما حتی حاضر نیستم به سوی شما نگاه کنیم.

مقام معظم رهبری به جنایات آمریکا در قتل عام زنان، کودکان، کشاورزان و افراد بیگناهِِ ویتنام که تحت عنوان حمایت از رژیم فاسد و ضد بشری حاکم بر آن کشور صورت گرفت اشاره کردند و خطاب به سردمداران آمریکا فرمودند: شما شهروندان خود را فقط به جرم اینکه پوستشان سیاه است در زیر پای خود لگدمال کرده و در پوشش دفاع از حقوق بشر سالهای متمادی انسانهای مظلوم را در مناطق گوناگون ذبح کرده اید. شما با همه امکانات خود از رژیم ظالم و فاجر شاه حمایت کردید و مطبوعاتِ آمریکا که امروز آکنده از مطالبی در مورد خشونت های رژیم صدام است تا همین اواخر از او حمایت میکردند و در مقابل جنایات بزرگ او نظیر بمبارانِ شیمیایی و سمی حلبچه که به مرگ هزاران کودک و زن و مردِ بیگناه انجامید دَم فرو بستند. مقامات رژیم آمریکا بزرگترین مُجرم های دنیا و روسیاه ترین سردمدارانِ سیاسیِ جهان هستند و هیچ انسان عاقلی ادعای آنها را در طرفداری از حقوق بشر باور نمیکند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اظهار تأسف از انقطاع بسیاری از دولت ها از مردم خود فرمودند: ملت ها باید در مقابل زورگویی های استکبار جهانی بایستند و اگر چنین کنند هیچ قدرتی توان رویارویی با ملت ها را نخواهد داشت و ملت های مسلمان باید در کنگره ی عظیم حج با این واقعیت آشنا شوند. پیام حج به معنای انجام یک حرکت بزرگ اسلامی است و شرکت درآن و اعلام برائت از مشرکین یک واجب قطعی و عینی است و همه باید در این حرکت عظیم انسانی، اسلامی، الهی و سیاسی حضور داشته باشند و آحاد حجاج سعی کنند تا پیام عبودیت خدا و برائت از طاغوت را در قول و عمل خود نشان دهند.

رهبر انقلاب اسلامی ضرورت رفتار منظم و صحیح همراه با نظم و انضباط را به حجاج بیت الله الحرام گوشزد کردند و فرمودند: اَعمال حجاج ما باید حاکی از وحدت و اتحاد باشد و زائران ایرانی خانه خدا با حضور در مساجدِ آن مناطق و برگزاری نمازِ جماعت در کنار دیگرمسلمانان، نِدای وحدت و یکپارچگی را سر دهند.

مقام معظم رهبری در بخش دیگری ازسخنانشان به بیان تکالیف فردی حجاج در کنگره ی عظیم حج پرداختند و ضمن تأکید برلزوم خود سازی به عنوان مقدمه و شرط اساسی ایجاد تحول در جهان فرمودند: حج به معنای هجرت از منیت ها، امیال و هوسها، خود خواهی ها، طبقه بندی‌ها و مرزبندی هایی است که زندگی انسانها را از هم جدا میکند. زائرانِ بیت الله الحرام باید تلاش کنند تا با تقویت عبودیت خداوند و پرهیز و دوری ازمعاصی، حج خود را مورد قبول درگاه پروردگار قرار دهند و با دلی پاک و روحی تائب مراسم عظیم حج را درمحضرِ خدا به جای آورند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تسلیم، خضوع و تضرع در برابرخداوندِ متعال را موجب تقویت معنویت و ازبین رفتن ضعف و ترس دانستند و فرمودند: حج فرصت مناسبی برای جدا شدن از دنیا و زخارف آن و رهایی از وابستگی ها و علقه های مادی است و استفاده شایسته از این فرصت انسان را از مادیت، منیت و خودپرستی دورساخته و به معنویت و عبودیت نزدیک میکند.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان مراتب تقدیر و تشکر خود را از مسئولان و دست اندرکاران برگزاری کنگره ی عظیم حج، به ویژه حجةالاسلام والمسلمین محمدی ری شهری نماینده ی ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی ابراز داشتند و زائران خانه خدا را به تلاش در جهت کسب رضای الهی و روی گزاردن به سوی خداوند متعال توصیه کردند.

بر پایه همین گزارش در این دیدار که حجةالاسلام والمسلمین خاتمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای رضایی سرپرست سازمان حج و زیارت و مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و ستاد حج حضور داشتند حجةالاسلام والمسلمین محمدی ری شهری طی سخنان کوتاهی لزوم تقویت بنیه ی معنوی و اخلاصِ دست اندر کاران امر حج در این سفر سیاسی و الهی را خاطر نشان ساخت و تلاش وسیع مسئولان حج برای برگزاری هر چه بهتر مراسم کنگره ی عظیم حج را یاد آور شد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی