news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1370/12/04

دیدار هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات چهارمین دوره مجلس با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هیئت مرکزی نظارت برانتخابات چهارمین دوره ی مجلس شورای اسلامی با ایشان طی سخنانی از شورای نگهبان قانون اساسی به عنوان مهمترین، رساترین، فعالترین و مؤثرترین مجموعه ی اطمینان بخش برای سلامت نظام نام بردند و بر لزوم فراهم آوردن زمینه ی مشارکت افراد و جناحهای مختلف سیاسی در انتخابات با رعایت دقیق ضوابط قانونی و شرعی تأکید کردند.

مقام معظم رهبری در این دیدار به بیان اهمیت و دشواری وظیفه ی هیئت نظارت بر انتخابات پرداختند و با اشاره به نقش شورای نگهبان قانون اساسی در تضمین سلامت نظام فرمودند: شورای نگهبان در زمینه ی قوانین و مسائل فرعی مربوط به وظایف خود پشتیبان نظام بوده و در اوج اقتدار قانونی و معنوی، مورد قبول و اعتماد مردم و توجه دستگاههای مختلف است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شورای نگهبان را در مقایسه باعلمای طراز اول دوران مشروطیت دارای نقش برجسته ای توصیف کردند و با اشاره به آگاهی این شورا از مسائل کشور و انقلاب فرمودند: شورای نگهبان در زمینه ی قوانین و تصرفات اجرایی و شبه اجرایی نظیر انتخابات از اعتماد و اطمینان مردم برخوردار است و هیچکس نباید به خود اجازه بدهد نسبت به موقعیت و مقام شامخ معنوی و قانونی شورای نگهبان هتکی انجام دهد و یا به آن خدشه ای وارد کند.

رهبر انقلاب اسلامی وظیفه ی نظارت بر انتخابات را به لحاظ ارتباط آن با سلامت انتخابات، مجلس وقوانین حائز اهمیت زیادی دانستند و افزودند: صحت نظام ما به حفظ جهت اسلامی ورعایت قانون اساسی در آن بستگی دارد که این مهم با وجود شورای نگهبان تأمین میشود. سلامت نظام وابسته به سلامت مجلس و قوانین صحیحی است که اسلام در آنها رعایت شود و بدون تردید یک مجلس سالم،‌قوی، کارآمد و برخوردار از اعضای مؤمن و منطبق باضوابط می تواند پشتیبانی قانونی نظام را به شکل صحیحی انجام دهد.

مقام معظم رهبری از هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات بعنوان ابزار اطمینان بخش برای ورود افرادصالح به مجلس شورای اسلامی یاد کردند و فرمودند: افرادی که به لحاظ مالی، اخلاقی،عقیدتی و سیاسی فاسد هستند و یا کسانی که با فتنه گری نظام را تضعیف می کنند و باانگیزه های سیاسی،‌ شخصی یا خصلتی به مقابله با نظام برخاسته اند نباید در تریبون با عظمت مجلس حضور یابند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توجه به مسئله فساد مالی،‌اخلاقی و سیاسی نامزدهای انتخاباتی را جدی و مهم خواندند و فرمودند: کسانی که ازگفتن مطلب خلاف واقع و دروغ و تهییج بناحق مردم و باطل را حق و حق را باطل جلوه دادن ابایی ندارند و یا در امر معامله و تصرفات مالی دچار فساد هستند نباید اجازه ی ورود به مجلس را بیابند. توجه به این مسئله اهمیت زیادی دارد و در این کار بایدضوابط به شدت رعایت شود.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از بیاناتشان لزوم رعایت اصول اخلاقی و تفکیک مسائل خطی و سیاسی از مواضع واقعی انقلابی و ضدانقلابی را مورد تأکید قراردادند و فرمودند: حب و بغض ها نباید در هیچ سطحی از سطوح کار دخالت کند. شناختن افراد و تشخیص مصادیق فتنه گری، سیاسی کاری، کار خطی و تفکیک آنها از یکدیگر کار بسیار مهمی است. در رد و قبول افراد جهات خطی و سیاسی و مواضع آنها نسبت به افراد دیگر مطلقاً نباید دخالت داده شود و نمی توان بر صرف ضواهر ابتدایی و بدون تحقیق به وجود جرمی در یک فرد حکم کرد.

مقام معظم رهبری ضدیت با ولایت فقیه را ضدیت با اصیل ترین و رکنی ترین اصول و ارکان نظام جمهوری اسلامی دانستند و فرمودند: مواضعی که دستگاه رهبری اعلام می کند بر طبق قانون اساسی سیاستهای اصلی نظام را تشکیل می دهد و کسانی که با این مواضع در مواقع حساس صریحاً مخالفت می کنند بدون شک با اصل ولایت فقیه ضدیت دارند اما اتهام به ضد ولایت فقیه بودن مسئله آسانی نیست و نمی توان هر کسی را به صرف اندک چیزی به ضد ولایت فقیه متهم کرد، ضدیت با ولایت فقیه شواهد و ضوابطی دارد و جهات اخلاقی بایدبه دقت رعایت شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اهمیت گزینش افراد به عنوان ناظر بر انتخابات در سطح کشور فرمودند: انتخاب ناظران باید بگونه ای انجام شود که هیچ بهانه ای برای واردکردن خدشه و ایراد به آنان وجودنداشته باشد. افرادناظر باید پاک و طاهر بوده و بطور ترجیحی به جناح و جریان خاصی گرایش نداشته باشند تا حضور آنان برای مردم اطمینان ایجادکند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به این مطلب که شورای نگهبان وسیله ی اعتماد عمومی است، فرمودند: هرچه بیشتر افراد از جهات و جناحهای مختلف در انتخابات شرکت کنند برای نظام و شورای نگهبان بهتراست. ما باید کاری کنیم که امکان و وسیله ی ورود اشخاص بیشتر فراهم شود و همه درهمه جا احساس کنند که می توانند فرد موردنظر خود را واقعاً آزادانه انتخاب کنند،لذا شورای نگهبان و حرکت او در این مقطع باید مظهر و آئینه ی اعتماد عمومیباشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مراتب اعتماد صریح خود را به عدالت و نزاهت اخلاقی و عملی اعضای شورای نگهبان ابراز داشتند و در پایان سخنانشان رعایت دقیق ضوابط شرعی و قانونی در انجام امور نظارت بر انتخابات را حائز اهمیت دانستند.

برچسب‌ها: ولایت فقیه؛
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی