news/content
نسخه قابل چاپ
1403/03/14

حضور و سخنرانی رهبر انقلاب در مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رحمه‌الله)

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در اجتماع عظیم مردم در سی‌وپنجمین سالگرد عروج حضرت امام خمینی(ره) با تبیین اهمیت و برجستگی مسئله فلسطین در دیدگاه‌ها و رویکردهای امام راحل، تأکید کردند: پیش‌بینی ۵۰ سال قبل امام بزرگوار درباره فلسطین، بتدریج در حال تحقق است و عملیات معجزه‌آفرین طوفان‌الاقصی با باطل کردن نقشه وسیع دشمنان برای تسلط بر منطقه و جهان اسلام، رژیم صهیونیستی را در مسیر اضمحلال قرار داده و در پرتو ایستادگی ایمانی و تحسین‌برانگیز مردم غزه، رژیم اشغالگر در مقابل چشم جهانیان در حال ذوب شدن است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تجلیل از ویژگی‌ها و خدمات رئیس جمهور شهید و قدردانی از حضور پرمعنا و عظیم ملت در تشییع شهیدان خدمت، گفتند: حماسه انتخاباتِ بسیار مهم پیشِ‌رو، مکمل حماسه ملت در بدرقه شهیدان خدمت است و ان‌شاءالله در سایه مشارکت پرشور، آرای بالای ملت و حاکمیت اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی، رئیس جمهوری «پُرکار»، «فعال»، «آگاه» و «معتقد به مبانی انقلاب» برگزیده ‌می‌شود و ضمن پرشدن حفره‌های اقتصادی و فرهنگی، منافع ملت در منطقه و جهان حفظ و تأمین خواهد شد.

در این مراسم پرشور که در حرم مطهر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی برگزار شد، رهبر انقلاب هدف از اجتماع پرشکوه هرساله مردم را تجدید یاد و خاطره امام و بهره‌گیری از درس‌های ایشان برای اداره و پیشرفت کشور و تحقق اهداف انقلاب خواندند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اولین بخش از سخنانشان در تبیین اهمیت قضیه فلسطین در افکار و آرای امام راحل گفتند: امام از روز اول شروع نهضت اسلامی بر مسئله فلسطین تکیه کردند و با دقت نظر و آینده‌نگری، مسیر پیشِ‌روی ملت فلسطین را پیش‌بینی کردند که این روشن‌بینیِ بسیار مهم امام در حال تحقق تدریجی است.

ایشان پیش‌بینی سرنگونی رژیم جبار و سرکوب‌گر طاغوت در همان آغاز نهضت اسلامی و پیش‌بینی نابودی رژیم کمونیستی در هنگام حاکمیت و اعتبار رژیم شوروی را دو نمونه دیگر از روشن‌بینی‌های خاص امام خمینی برشمردند.

رهبر انقلاب اسلامی دل‌نبستن به مذاکرات سازش، حضور ملت فلسطین در میدان عمل و احقاق حق و حمایت همه ملت‌ها بخصوص ملت‌های مسلمان از مردم فلسطین را چکیده دیدگاه‌های امام برای پیروزی ملت فلسطین خواندند و افزودند: این رخدادهای بزرگ هم‌‌اکنون در حال تحقق است.

ایشان با اشاره به گیرافتادن رژیم صهیونیستی در کُنج میدان ناشی از عملیات طوفان‌الاقصی، گفتند: اگرچه آمریکا و بسیاری دولت‌های غربی همچنان به حمایت از این رژیم ادامه می‌دهند اما آنها هم می‌دانند که راه نجاتی برای رژیم اشغالگر وجود ندارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «تأمین نیاز مهم منطقه» و «واردآوردن ضربه‌ای اساسی به رژیم جنایتکار» را دو ویژگی مهم عملیات طوفان‌الاقصی برشمردند و افزودند: امریکا، عناصر صهیونیزم جهانی و برخی دولت‌های منطقه، نقشه بزرگ و دقیقی برای تغییر مناسبات و معادلات منطقه طراحی کرده بودند تا با ایجاد ارتباطات مورد نظرشان میان رژیم صهیونیستی و دولت‌های منطقه‌، زمینه‌های تسلط رژیم منحوس بر سیاست و اقتصاد غرب آسیا و همه دنیای اسلام فراهم شود.

ایشان افزودند: این نقشه شوم به لحظات اجرا کاملاً نزدیک شده بود که طوفان معجزه‌‌آفرین الاقصی آغاز شد و همه بافته‌های امریکا، صهیونیزم و دنباله‌های آنان را بر باد داد؛ بگونه‌ای که با حوادث ۸ ماه اخیر، امیدی به احیای دوباره آن نقشه وجود ندارد.

رهبر انقلاب، جنایات بی‌سابقه و قساوت بی‌حدومرز رژیم ددمنش و حمایت دولت آمریکا از این وحشی‌گری‌ها را واکنش‌های عصبی به باطل شدن توطئه بزرگ بین‌المللی برای مسلط کردن رژیم صهیونیستی بر منطقه دانستند.

ایشان در تبیین ویژگی‌ دوم طوفان‌الاقصی یعنی واردآوردن ضربه غیرقابل جبران به رژیم صهیونیستی، به اعترافات تحلیلگران و صاحب‌نظران آمریکایی و اروپایی و حتی وابستگان به رژیم منحوس استناد کردند و افزودند: آنها هم اذعان دارند که رژیم اشغالگر با آن همه یال و کوپالِ ادعایی، از یک گروه مقاومت شکست سختی خورده و بعد از ۸ ماه به هیچ‌یک از اهداف حداقلی خود نرسیده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخن یک تحلیلگر غربی درباره قدرت طوفان‌الاقصی برای تغییردادن قرن بیست‌ویکم، افزودند: تحلیلگران و مورخان دیگری هم به آشفتگی و سرگیجه رژیم، موج مهاجرت معکوس، ناتوانی در حفاظت از ساکنان سرزمین‌های اشغالی و رسیدن پروژه صهیونیستی به نفس‌های آخر خود، اشاره و تأکید کرده‌اند که «جهان در آغاز پایان رژیم  صهیونیستی است».

ایشان با اشاره به تبدیل مسئله فلسطین به مسئله اول دنیا و تظاهرات ضدصهیونیستی در لندن، پاریس و دانشگاه‌های آمریکا، گفتند: سالهای متمادی مراکز تبلیغاتی و رسانه‌ای آمریکایی-صهیونیستی برای فراموش‌شدن مسئله فلسطین تلاش کردند اما در پرتو طوفان‌الاقصی و ایستادگی مردم غزه، فلسطین اکنون مسئله اول جهان است و آمریکا هم در مقابل اجماع جهانی ملت‌ها دچار انفعال شده و دیر یا زود مجبور می‌شود دستش را از پشت رژیم صهیونیستی بردارد.

رهبر انقلاب مصیبت‌های مردم غزه از جمله شهادت حدود ۴۰هزار نفر و کشتار حدود ۱۵هزار کودک و نوزاد و شیرخوار را هزینه‌ سنگین ملت فلسطین در مسیر نجات از دست صهیونیست‌ها خواندند و گفتند: مردم غزه به برکت ایمان اسلامی و اعتقاد به آیات قرآنی، همچنان مشکلات را تحمل و با ایستادگی اعجاب‌برانگیز از حماسه‌سازان و مبارزان مقاومت دفاع می‌کنند.

ایشان محاسبه غلط رژیم صهیونیستی درباره توانایی‌های جبهه بزرگ مقاومت را باعث ورود آن رژیم به دالان بن‌بستی دانستند که شکست‌های پی‌درپی را نصیب آن می‌کند و به حول و قوه الهی راه نجاتی برای خروج از این بن‌بست نخواهد داشت.

جمع‌بندی رهبرانقلاب از سخنان‌شان درباره فلسطین این جملات بود: رژیم صهیونیستی با وجود حرف‌های تبلیغاتی غرب، در پیش چشم مردم جهان در حال ذوب شدن و تمام شدن است و به جز ملت‌ها، بسیاری از سیاسیون جهان و حتی صهیونیست‌ها این واقعیت را فهمیده‌اند.

رهبر انقلاب در بخش دوم سخنانشان به حادثه شهادت جانگداز رئیس‌جمهور مغتنم و عزیز و پر کار و همراهان ایشان پرداختند و گفتند: هر یک از همراهان رئیس‌جمهور به‌نوبه خود شخصیت‌های ارزشمندی بودند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تجلیل از همراهان رئیس‌جمهور گفتند: مرحوم آقای آل‌هاشم امام‌جمعه فعال، مردمی و شایسته شهر تبریز و نماینده رهبری در استان مهم آذربایجان شرقی و شخصیتی ارزنده بود که ارتباطات قلبی و کاری با قاطبه مردم از جمله جوانان، دانشجویان، هنرمندان و ورزشکاران برقرار می‌کرد.

رهبر انقلاب افزودند: آقای امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه فعال، پر کار و با ابتکار نیز مذاکره‌کننده‌ای قوی، با هوش و پایبند به مبانی و اصول بود. همچنین سایر همراهان چه استاندار آذربایجان شرقی و چه آن برادر مأمور حفاظت رئیس‌جمهور و چه آن سه عزیز کادر پرواز همگی بر اساس گفته‌های آشنایان، افرادی شایسته، برجسته و مؤمن بودند.

ایشان فقدان این عزیزان را حقیقتاً خسارت برای کشور خواندند و گفتند:  قرآن کریم در سوره بقره می‌فرماید «به کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند، مُرده نگویید چرا که آنها زنده هستند اما شما نمی‌دانید» و از آنجا که در این آیه بحثی درباره حرکت نظامی و جنگ نیست، هر کسی در راه خدا همچون راه خدمت به مردم، کار جهادی برای آنها و راه اداره کشور و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی کشته شود شهید است.

رهبر انقلاب، آقای رئیسی و همراهان ایشان را مشمول این آیه شریفه قرآن خواندند و افزودند: ما این عزیزان را شهدای خدمت می‌دانیم همچنان که تعبیر با ارزش شهید خدمت و شهید جمهور از دل مردم جوشید.

ایشان مصیبت فقدان رئیس‌جمهور را برای کشور جدّاً سنگین دانستند و در بیان ویژگی‌ها و خصوصیات برجسته و ممتاز شهید رئیسی گفتند: همه اعتراف کردند که او مرد کار و عمل و خدمت و صفا و صداقت بود. برای خدمت شب و روز نمی‌شناخت. رئیسی عزیز در خدمتگزاری به کشور و ملت نصاب جدیدی ایجاد کرد که با وجود تلاش خدمتگزاران قبلی، تاکنون در این حد و حجم و کیفیت و با این صداقت و پر کاری نبوده است.

تحرک فراوان و با برکت در سیاست خارجی برای حال و آینده کشور و استفاده از فرصت‌ها و برجسته کردن ایران در چشم رجال سیاسی دنیا از دیگر خصوصیات شهید رئیسی بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند و در خصوص ویژگی‌های مدیریتی آن شهید افزودند: سبک مدیریتی او در بین همکارانش، ویژه و همراه با صفا و صمیمیت بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای، کرامت و عزت و حرمت قائل شدن برای مردم و میدان دادن به آنها و تکریم و اعتماد به جوانان را از ویژگی‌های ممتاز رئیس‌جمهور فقید برشمردند و گفتند: او حتی با کسانی که به او بدی و اهانت کرده بودند با کرامت برخورد می‌کرد و پاسخ تند و زشت و عصبی به آنها نمی‌داد.

ایشان مرزبندی صریح با دشمنان و مخالفان انقلاب و پرهیز از دوپهلوگویی و اعتماد نکردن به لبخند دشمن را خصوصیات درس‌آموز دیگر شهید رئیسی خواندند و افزودند: هر یک از این خصوصیات برای سیاستمداران ما و رؤسای جمهور آینده و منتخبان ملت در همه بخش‌ها سرمشق است.

رهبر انقلاب با اشاره به تعریف و تمجید از شخصیت و خدمات و تلاش‌های شبانه‌روزی شهید رئیسی بعد از فقدان او در همه مطبوعات و فضای مجازی و از زبان اشخاص و جریان‌های گوناگون، گفتند: من دلم برای رئیسی سوخت که برخی در زمان حیات او حتی حاضر نبودند یک کلمه از این حرفها بگویند و با وجود مشاهده این برجستگی‌ها، آنها را کتمان و یا حتی وارونه منعکس می‌کردند و او را می‌آزردند که البته او غالباً جوابی به آنها نمی‌داد اما گاهی هم نزد من می‌آمد و مقداری شکایت می‌کرد.

ایشان با دعا برای تعالی درجات رئیسی شهید عزیز و مغتنم و همراهان او و آرزوی صبر برای خانواده‌های آنها، حضور مردم در تشییع و بدرقه‌های میلیونی این عزیزان را فصلی برجسته و درخور تحلیل دانستند و گفتند: یک واکنش در مقابل مصائب شخصی و ملی، افسردگی و منزوی شدن و در واقع شکست خوردن از مصیبت و از دست دادن امید است اما واکنش دیگر، ایستادگی در مقابل مصیبت و به تعبیر قرآن، صبر است که باعث فرصت‌سازی و حماسه‌آفرینی و استخراج نتایج شیرین از حادثه تلخ می‌شود که در این قضیه، ملت ایران، واکنش دوم را انتخاب کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور پرمعنای مردم در مراسم‌ مختلف شهیدان خدمت در شهرهای مختلف از تهران، مشهد، تبریز، قم، بیرجند و ری تا زنجان و مراغه و نجف‌آباد را نمونه‌ای از حماسه‌آفرینی‌های ملت ایران در مقابل حوادث تلخ و سخت در طول تاریخ انقلاب دانستند و در بیان پیام‌های این حضور افزودند: این حماسه نشان داد که ملت ایران، ملتی پر انگیزه، خسته‌نشو، ایستاده و زنده است که از مصیبت شکست نمی‌خورد بلکه استقامت و انگیزه او بیشتر می‌شود.

رهبر انقلاب، نشان دادن ارتباطات و علاقه و دلبستگی مردم و مسئولان در سطوح بالای کشور را پیام دیگر حضور میلیونی ملت خواندند و افزودند: بر خلاف تلقین و ادعای دشمن و تکرار برخی‌ها در داخل که جمهوری اسلامی سرمایه ملی خود را از دست داده است، حضور میلیونی مردم در بدرقه شهیدان نشان داد این سرمایه ملی که در هیچ‌کجای دنیا نظیر ندارد پابرجاست و علاوه بر مقوله رحلت امام که مقوله‌ای بی‌همتا و غیرقابل مقایسه با هر پدیده دیگری است، میان مردم با مسئولان و سردارانی همچون رئیسی و سلیمانی، ارتباط و دلبستگی عاطفی برجسته‌ای وجود دارد.

ایشان، پیام دیگر حضور حماسی مردم را طرفداری از شعارهای انقلاب خواندند و گفتند: مرحوم رئیسی صریحاً شعارهای انقلاب را بیان می‌کرد و مظهر شعارهای انقلاب بود و احترام و تمجید از او در واقع ابراز دلبستگی مردم به شعارهای انقلاب است.

«قدردانی مردم از خدمتگزاران و فراموش نشدن خدمات» و «حفظ آرامش و امنیت کشور به‌طور کامل با وجود از دست دادن رئیس‌جمهور» پیام‌های دیگری از حضور پر معنای مردم بود که رهبر انقلاب به آنها اشاره کردند و گفتند: انتقال این پیام‌ها و واقعیات از ایران و ایرانی به دنیا و برجسته شدن این همه آمادگی و انگیزه و علاقه و پای کار بودن مردم ایران در چشم رجال و تحلیلگران سیاسی دنیا، بسیار مهم و در معادلات سیاسی منطقه و تبیین قدرت و توزیع آن در منطقه اثرگذار است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش مهم دیگری از سخنانشان، انتخابات پیش‌رو را کاری بزرگ و پدیده‌ای پر دستاورد دانستند و گفتند: اگر ان‌شاءالله این انتخابات به خوبی و با شکوه و عظمت برگزار شود و بعد از این حادثه تلخ، مردم مسئول بعدی را با آراء بالا انتخاب کنند، دستاوردی بزرگ برای ملت ایران خواهد بود و انعکاس فوق‌العاده‌ای در دنیا خواهد داشت، بنابراین انتخابات ۸ تیر بسیار مهم است.

ایشان حماسه انتخابات را مکمّل حماسه مردم در بدرقه شهیدان خواندند و افزودند: ملت ایران برای حفظ منافع و تثبیت عمق راهبردی خود در معادلات پیچیده بین‌المللی و برای اینکه بتواند ظرفیت‌ها و استعدادهای طبیعی و انسانی خود را ظهور و بروز بدهد تا کام کشور شیرین شود و همچنین برای اینکه بتواند حفره‌ها و رخنه‌های اقتصادی و فرهنگی را پر کند، به رئیس‌جمهوری فعال، پر کار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب احتیاج دارد.

رهبر انقلاب با تأکید بر ضرورت حاکم بودن اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی بین نامزدها، گفتند: بدگویی، تهمت‌زنی و لجن‌پراکنی کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند و به آبروی ملی هم لطمه می‌زند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: صحنه انتخابات، صحنه عزت و حماسه و رقابت برای خدمت است نه میدان کشمکش برای تصاحب قدرت، بنابراین کسانی که وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند، رعایت اخلاق را وظیفه خود بدانند تا خدای متعال دل‌های مردم را به بهترین گزینه هدایت کند و ان‌شاءالله یک رئیس‌جمهور شایسته برای ملت ایران تعیین شود.

پیش از بیانات رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی تولیت آستان مطهر حضرت امام(ره) با بیان اینکه جمهوریت نظام یکی از ارکان مهم در سیاست کلی امام خمینی(ره) بود، حضور مردم در صحنه‌های مختلف را مایه یأس دشمنان برشمرد و درباره مسئله فلسطین افزود: ابهت پوشالی رژیم صهیونیستی درهم شکسته و برای همه مشخص شده این رژیم جز زبان زور چیزی نمی‌فهمد.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif آنچه در ادامه در اختیار مخاطبان قرار میگیرد، «بسته‌های خبری» است که صرفاً جهت بازنشر سریع بیانات رهبر انقلاب اسلامی در رسانه KHAMENEI.IR و حساب‌های رسمی آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و «متن کامل بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» طبق روال مرسوم، تا ساعاتی دیگر در این پایگاه در بخش «بیانات» منتشر خواهد شد.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب در این دیدار:
* امروز میخواهم از زاویه دید امام بزرگوار، به دو موضوع مهمی که از فاصله خرداد گذشته تا امروز اتفاق افتاده است، کلماتی عرض کنم. یکی مساله فلسطین است که امروز مساله اول دنیاست و با یک حمله عظیم مردمی آغاز شد و دنباله‌های آن تا امروز چشم دنیا را متوجه خود کرده است و آن را به مساله اول دنیا تبدیل کرده است.

یکی هم حادثه‌ی تلخ فقدان رئیس‌جمهور عزیز و مغتنم ماست که آن هم حادثه بزرگی است؛ پیامدهایی دارد؛ هم در دائره‌ی داخلی کشور و هم در عرصه جهانی؛شهادت رئیس‌جمهورمان و همراهانشان که یکی از مسائل مهم تاریخ انقلاب محسوب میشود. سپس درباره مساله انتخابات و این وظیفه ملی و عمومی که در زمینه انتخابات داریم چندکلمه‌ای عرض خواهم کرد.

* انتخابات پیش روی ما، یک پدیده پر دستاورد است؛ اگر ان شاءالله با خوبی و شکوه و عظمت برگزار بشود، یک دستاورد بزرگ برای ملت ایران است. بعد از این حادثه تلخ، مردم جمع بشوند، با آرای بالا، مسئول بعدی را انتخاب کنند، این در دنیا انعکاسش انعکاس فوق العاده‌ای است. لذا این انتخابات بسیار مهم است. این حماسه انتخابات، مکمل حماسه‌ی بدرقه‌ی شهیدان است. این کار، مکمل کاری است که قبلاً کردید در بدرقه‌ی شهیدان.

ملت ایران برای اینکه بتواند در معادلات پیچیده‌ی بین‌المللی منافع خودش را حفظ کند و عمق راهبردی خودش را تثبیت کند و ظرفیتها و استعدادهای طبیعی و انسانی خودش را به مرحله بروز و ظهور برساند و کام مردم را شیرین کند و همچنین بتواند حفره‌ها و رخنه‌های اقتصادی و فرهنگی را پر کند احتیاج دارد به یک به رئیس‌جمهور فعال، پرکار، آگاه، معتقد به مبانی انقلاب.

در این حرکت عظیمی که انجام میگیرد در رقابتهای پیش روی انتخابات، بین نامزدها اخلاق حاکم باشد. بدگویی کردن، تهمت زدن، لجن پراکنی کردن کمکی به پیشرفت کارها نمیکند به آبروی ملی هم لطمه میزند.

صحنه انتخابات صحنه عزت و حماسه است، صحنه رقابت برای خدمت است، صحنه کش و واکش برای به دست آوردن قدرت نیست.  برادرانی که وارد میدان مبارزه و رقابت انتخاباتی میشوند، این را به عنوان یک وظیفه بدانند. آن‌ها به وظیفه‌شان عمل کنند، خدای متعال هم دل‌های مردم را ان‌شاءالله هدایت خواهد کرد به بهترین گزینه، ان‌شاءالله یک رئیس‌جمهور شایسته برای ملت ایران تعیین خواهد شد.

* دو نکته‌ی اساسی در حادثه‌ی طوفان الاقصی وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

یک نکته این است که این عملیات طوفان الاقصی که در ۱۵ مهر گذشته اتفاق افتاد، دقیقاً مورد نیاز منطقه بود.

نکته‌ی دوم این است که این عملیات یک ضربه‌ی تعیین‌کننده‌ای به رژیم صهیونیست بود. ضربه‌ای که هیچ علاجی برای او وجود ندارد و رژیم صهیونیست بر اثر این ضربه دچار ابتلائاتی شده است که از این ابتلائات نجات پیدا نخواهد کرد.

* یک نقشه‌ی جامع وسیعی به وسیله‌ی آمریکا و عناصر صهیونیست و دنباله‌های آنها و بعضی از دولتهای منطقه طراحی شده بود که بر اساس این نقشه‌ی جامع قرار بود مناسبات و معادلات منطقه تغییر پیدا کند.

ارتباط رژیم صهیونیستی با دولتهای منطقه طبق خواسته‌ی خود آن رژیم تنظیم بشود و معنایش تسلّط رژیم صهیونیستی بر سیاست و اقتصاد کل منطقه‌ی غرب آسیا بلکه کل دنیای اسلام بود.

آمریکا پشت سر این برنامه بود، انگلیس پشت سر این برنامه بود، جامعه‌ی صهیونیست‌های جهانی پشت سر این برنامه بودند، بعضی از دولتهای منطقه با جدیّت در این برنامه همکاری می‌کردند؛ این برنامه به لحظه‌های پایانی خودش رسیده. یعنی چیزی نمانده بود که این برنامه و نقشه‌ی بلند مدت به مرحله‌ی اجرای عملی برسد در یک چنین لحظه حساسی حمله طوفان الاقصی آغاز شد و همه‌ی نقشه‌های دشمن را بر باد داد.

طوفان ۱۵ مهر نقشه‌ی با دقت طراحی‌شده‌ی دشمن را باطل کرد و با وضعی که در این هشت ماه پیش آمده است امیدی هم به اینکه بتوانند این نقشه را دوباره احیا کنند چندان وجود ندارد.

این که شما می‌بینید رژیم صهیونیستی با چنین شدتی و قساوتی به مردم بی‌دفاع غزه حمله می‌کند، این واکنش عصبی رژیم به باطل شدن آن نقشه است. این که می‌بینید دولت آمریکا در مقابل چشم همه‌ی مردم دنیا به این جنایت‌ها کمک می‌کند، این به خاطر واکنش عصبی آنهاست از باطل شدن نقشه‌ای که با زحمت زیاد این نقشه را کشیده بودند، طوفان الاقصی یک چنین معجزه‌ای کرد.

* آنچه که داریم مشاهده می‌کنیم مسئله‌ی فلسطین، مسئله‌ی اول دنیا شده است. این خیلی مهم است. سالهای متمادی تبلیغات رسمی رسانه‌های وابسته‌ی به آمریکا و وابسته‌ی به مراکز صهیونیستی ثروتمند، سعی‌شان این بود که کاری کنند به تدریج نام فلسطین و مسئله‌ی فلسطین کمرنگ بشود و تدریجاً به فراموشی سپرده بشود. پول خرج کردند برای این کار.

امروز علی‌رغم آنها مسئله‌ی فلسطین مسئله‌ی اول دنیاست. در خیابانهای لندن، در میدانهای پاریس، در دانشگاه‌های آمریکا به نفع مردم فلسطین و علیه رژیم صهیونیستی شعار می‌دهند. آمریکا هم در مقابل اجماع جهانی ملتهای دنیا، دچار انفعال است و دیر یا زود مجبور خواهد شد دست خودش را از پشت رژیم صهیونیستی بردارد.

البته مصیبتهای غزه، حوادث گریه‌آور غزه، حمله به مردم بی‌دفاع، کشتار نزدیک به چهل‌ هزار نفر، کشتار حدود ۱۵هزار یا بیشتر کودک، بعضاً نوزاد بعضاً شیرخوار، این مصیبتها وجود دارد، اینها هزینه‌هایی است که ملت فلسطین در راه نجات خود دارد این هزینه‌ها را میدهد و ایستاده است و مقاومت می‌کند و از حماسه‌سازان و مبارزان مقاومت دفاع می‌کند. ملت فلسطین با وجود همه‌ی این مشکلات و سختی‌ها از مقاومت اعراض نکرد، روگردانی نکرد. از مقاومت دفاع می‌کند. این خیلی مهم است به برکت ایمان اسلامی و اعتقاد به آیات قرآن.

* رژیم صهیونیستی یک محاسبه‌ی غلطی کرد از توانایی‌های جبهه‌ی عظیم مقاومت. امروز یک جبهه‌ی بزرگی در منطقه‌ی ما وجود دارد به نام جبهه‌ی مقاومت. این جبهه توانایی‌های زیادی دارد. رژیم صهیونیستی در فهم این حقیقت دچار اشتباه شد، دچار غلط شد. به دست خودش رژیم صهیونیستی خود را در یک دالان بن‌بستی انداخت که پشت سر هم شکست‌ها، پی‌در‌پی به سراغش خواهند آمد و از این دالان به حول و قوه‌ی الهی راه نجاتی پیدا نخواهد کرد.

امروز رژیم صهیونیستی در مقابل چشم مردم دنیا دارد به تدریج ذوب می‌شود، دارد تمام می‌شود. در تبلیغات البته حرف می‌زنند اما واقع قضیه این است. هم خودشان می‌دانند، هم سیاسیون دنیا بسیاری می‌دانند، هم بسیاری از ملتها این را می‌فهمند و هم ملت فلسطین این را فهمیده است.

* چند کلمه در باب رئیس جمهور فقید و عزیزمان عرض بکنم. رحمت خدا بر او باد، همه اعتراف کردند که مرد کار بود. مرد عمل بود. مرد خدمت بود. مرد صفا و صداقت بود. این را همه اعتراف کردند. شب و روز نمی‌شناخت. در خدمتگزاری به کشور یک نصاب تازه‌ای را به وجود آورد.

در مسائل خارجی از فرصتها به بهترین وجهی استفاده کرد. ایران را در چشم رجال سیاسی دنیا بزرگ‌تر و برجسته‌تر کرد. سبک مدیریت او در بین همکاران خودش یک سبک ویژه‌ای بود، با صمیمیت همراه بود. با همکارانش، با وزرا، با مدیران دولتی با صفا و صمیمیت رفتار می‌کرد.

برای مردم کرامت قائل بود، عزت قائل بود. میدان میداد به مردم، به جوانها، برای اظهار نظر. به کسانی که به خود او بدی کرده بودند با کرامت برخورد میکرد، پاسخ تند، پاسخ زشت، پاسخ عصبی، به کسانی که حتی به او اهانت کرده بودند، نمیداد. متقابلاً در مرزبندی با دشمنان انقلاب صراحت داشت. در مورد کسانی که با انقلاب بد بودند، مخالف بودند، دشمن بودند، دوپهلو صحبت نمیکرد. صریح صحبت میکرد، مرزیندی صریح داشت، به لبخند دشمن اعتماد نمیکرد.

هر کدام از اینها برای سیاستمداران ما، برای رؤسای جمهور آینده ما، برای کسانی که در یک بخشی مورد اعتماد ملت قرار میگیرند، یک سرمشق است.

* بعد از فقدان رئیسی عزیز من دیدم خیلی از -تقریباً همه‌- روزنامه‌ها، همه‌ی مطبوعات، در فضای مجازی، اشخاص گوناگون از جریانهای [مختلف]، از خدمات او و تلاشهای شبانه‌روزی او حرف می‌زنند، از او تمجید می‌کنند، تعریف می‌کنند. دلم سوخت، دلم برای رئیسی سوخت.

در زمان حیات او اینها یک کلمه حاضر نبودند از این حرفها را بگویند. در زمان حیات او این برجستگی‌ها را می‌دیدند اما کتمان می‌کردند. بلکه عکس آن را می‌گفتند، او را می‌آزردند.

او البته غالباً جواب نمی‌داد اما گاهی پیش من می‌آمد و مقداری شکایت می‌کرد. خدای متعال درجات این مرد عزیز و مغتنم را عالی کند. همه‌ی کسانی که با او همراه بودند خداوند درجاتشان را عالی کند و به خانواده‌های آنها صبر عنایت کند.

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی