news/content
نسخه قابل چاپ
1402/01/16

دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر انقلاب

در شب ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با ابراز خرسندی از گسترش قلمرو شعر در کشور، شعر را رسانه‌ای تأثیرگذار و ماندگار خواندند و با اشاره به فراگیری و اهمیت بی‌بدیل شعر در دوره‌هایی از تاریخ جهان اسلام گفتند: از ویژگی‌های ممتاز شعر فارسی، تولید سرمایه‌های معرفتی و معنوی است که تبلور آن در قله‌های شعر فارسی و اشعار حکمت‌آمیز و معرفت‌آموز شاعران برجسته‌ای همچون فردوسی، نظامی، مولوی، سعدی و حافظ است.

رهبر انقلاب با اشاره به حفظ سرمایه و جوهره شعر فارسی حتی در سخت‌ترین شرایط تاریخ ایران مانند دوره حمله و تاخت و تاز مغولان، خاطرنشان کردند: البته مغول‌های امروزی یعنی غربی‌ها، ظاهر و تاخت و تاز متفاوتی دارند که علاوه بر تاریخ سیاه جنایات آنها در دوره استعمار، در دوره ما نیز با تجهیز سگ هاری مثل صدام به انواع سلاح ها بویژه سلاح شیمیایی برای حمله به ایران، یا پس از آن به وسیله تحریم، مشغول تاخت و تاز هستند.

ایشان، تحریم دارویی و ممانعت از تحویل واکسن به بهانه‌های مختلف را نمونه‌های دیگری از هجوم غربی‌ها علیه ایران برشمردند و گفتند: آنها اگر می‌توانستند کاری کنند که ایران اسلامی و مردم آن را از مواد غذایی هم محروم کنند، از این کار دریغ نمی‌کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بخش دیگری از هجوم متنوع بدخواهان به ایران را هجوم رسانه‌ای و استفاده آنها از هزاران رسانه برای ترویج دروغ، شایعه و انحراف دانستند و افزودند: هدف دشمن از این تهاجم، سلب نقاط قوت فکری و معارفی و تضعیف روحیه استقلال و استقامت ملی و وحدت و عمل اسلامی است.

ایشان تضعیف تدین زن را از دیگر نقاط آماج علیه ایران برشمردند و با اشاره به نقش موثر زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و مراحل پس از آن، خاطرنشان کردند: غربی‌ها به زن ایرانی و رعایت حقوق آن ترحّم ندارند بلکه از زن ایرانی کینه دارند و به دروغ خود را طرفدار آزادی و حقوق زن معرفی می‌کنند.

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه ادعای حقوق بشر به هیچ‌وجه به غربی‌ها نمی‌آید، خاطرنشان کردند: غربی‌ها اساساً دشمن حقوق بشر هستند و حقوق بشر آنها را همه در داعش و زنده زنده سوزاندن یا غرق کردن انسان‌ها، یا در حمایت از منافقین و صدام یا در جنایات علیه غزه و فلسطین مشاهده کرده‌اند.

ایشان حمایت غرب از ترور و کشتار جوانان مؤمن در خیابان‌های تهران را مصداق دیگری از کذب بودن ادعای طرفداری از حقوق بشر خواندند و افزودند: پاک‌ترین جوانان ما همچون آرمان علی‌وردی و روح‌الله عجمیان با شکنجه و با تحریک و آموزش رسانه‌ای غربی‌ها کشته شدند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر ضرورت شناخت دشمن و اهداف و شیوه‌ها و نقاط آماج آن گفتند: شناخت ابعاد جنگ نرم دشمن برای همگان لازم، اما برای فعالان فرهنگی و هنری از همه لازم‌تر است تا هم خودشان منفعل نشوند، هم دیگران را متوجه تاخت و تاز دشمن کنند.

ایشان با ابراز خرسندی از وجود شاعران پر شمارِ خوش‌قلب، مؤمن و انقلابی در کشور گفتند: روحیه شاعر، احساسی و عاطفی است اما در مواجهه با مسائل نباید احساساتی عمل کرد بلکه باید با فکر و شناسایی درست صحنه، تکلیف خود را با استفاده از هنر ادا کرد.

در این دیدار دهها تن از شاعران جوان و پیشکسوت اشعار خود را در حضور رهبر انقلاب اسلامی قرائت کردند.
در ابتدای این دیدار نیز نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اقامه شد.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif آنچه در ادامه در اختیار مخاطبان قرار میگیرد، «بسته‌های خبری» است که صرفاً جهت بازنشر سریع بیانات رهبر انقلاب اسلامی در رسانه KHAMENEI.IR و حساب‌های رسمی آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و «متن کامل بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» طبق روال مرسوم، تا ساعاتی دیگر در این پایگاه در بخش «بیانات» منتشر خواهد شد.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب در این دیدار:
* دلمان برای این جلسه تنگ شده بود و برای شما دوستان عزیز و شعرای عزیز. الحمدلله خدای متعال تفضل کرد و توانستیم یک بار دیگر این جمع را در اینجا ببینیم و از محصول فکر و دل و جان آنها که خیلی هم ارزشمند است، به معنای واقعی کلمه بهره ببریم و لذت ببریم... خوشبختانه قلمرو شعر در کشور توسعه پیدا کرده، هم به معنای افزایش شاعر، هم به معنای افزایش مستمع. این فرصتی است. از این فرصت باید استفاده کرد. شعر یک رسانه است، یک رسانه‌ی اثرگذار است.

* جزو خصوصیّات شعر فارسی، تولید سرمایه‌های معرفتی و معنوی است. ما قلّه‌های شعر فارسی را که نگاه میکنیم یا حکیمند، مثل حکیم فردوسی؛ واقعاً شاهنامه کتاب حکمت است، یا نظامی، یا حکیمند یا مولانای معرفت و عرفان و معنویّتند یا حافظ قرآنند،‌ یا مثل سعدی کتابشان پر از حقایق و معارف حکمی و معنوی است.

شعر فارسی، در طول زمان حاملِ حکمت بوده، حاملِ معرفت بوده، سرمایه‌های معنوی ما را حفظ کرده و بر آنها افزوده... این سرمایه‌سازی و پاسداری سرمایه توسط شعر در سخت‌ترین شرایط هم اتّفاق افتاده، مثلاً در تاخت و تاز مغول.

امروز  به نظر من آن تاخت و تازی که زمان مغولها اتّفاق افتاد دارد تکرار میشود. البتّه این مغولهای جدید، مغولهای کراوات‌بسته و پاپیون‌زده و ادکلن‌زده و کت‌شلوارپوشیده، نوع تاخت و تاز اینها با آن مغولها تفاوت دارد، اما تاخت و تاز است. تاخت و تازشان چه جوری است؟  اگر کسی تاریخ سیصد چهارصد ساله‌ی استعمار را بخواند میفهمد که استعمارگران چه کار کردند با دنیا.

زمان خود ما، یک سگِ هاری مثل صدّام را اینها تجهیز کردند، کارخانه‌های شیمیایی آلمان در خدمت صدام قرار گرفتند. این کاری است که اینها کردند در ایران. این تاخت و تاز اینهاست.

* تحریم هم جزو تاخت و تاز [مغولهای جدید و کراوات‌زده] است؛ مثل تحریم دارویی. کشورهای غربی اگر بتوانند یک کشوری مثل ایران اسلامی را که دنبال استقلال و دنبال ایستادگی و استقامت است، از مواد غذاییِ لازم هم محروم کنند میکنند؛ همچنانی که داروهای لازم را ممنوع کردند. آن وقتی که واکسن لازم داشتیم پولش را گرفتند واکسنش را ندادند. در سال ۹۹. پول واکسن را گرفتند، واکسن را ندادند به بهانه‌های مختلف.

اینها اگر چنانچه میتوانستند غذای مردم را، نان مردم را کاری کنند که نیاید داخل کشور و در کشور بوجود نیاید، حتماً میکردند، یعنی اینجوری‌اند اینها. حالا آن قضیه‌ی قحطی قرن هم که به جای خود محفوظ.

* یک مجموعه‌ی تهاجم و تاخت و تاز متنوع، از نظامی گرفته تا اقتصادی تا سخت تا نرم همه‌جور الان علیه ایران وجود دارد. امروز هدف دشمن این است که نقاط قوّت فکری و معارفی ما از ما بگیرد؛ ما استقلال میخواهیم، این را تضعیف کند در روحیه‌ی ما، ما میخواهیم استقامت کنیم در مقابل استبداد غربی، روحیه‌ی ما را تضعیف کند، ما را مردّد کند. تفکرات اسلامی و معارف اسلامی را در ما تضعیف کند، عمل اسلامی را تضعیف کند، ‌وحدت ملی را تضعیف کند. تدیّن زن را، حیای زن را تضعیف کند.

غربی‌ها نسبت به زن ایرانی ترحّم ندارند که بگویند: حقوق زن رعایت بشود، بلکه کینه دارند از زن ایرانی. قطعاً اگر چنانچه حضور زنها نبود، انقلاب پیروز نمیشد. غربی‌ها خودشان را طرف‌دار حقوق زن، طرف‌دار حقوق انسان، طرف‌دار آزادی معرّفی میکنند. اصلاً تعبیر حقوق بشر به غربی‌ها نمی‌آید. واقعاً به غربی‌ها حقوق زن نمی‌آید. همین حالا زنها در کشورهای غربی مهم‌ترین مشکلات را دارند.

* غربی‌ها اصلا طرف‌دار حقوق بشر نیستند؛ دشمن بشرند! حقوق بشرشان را در داعش دیدیم، داعشی که زنده‌زنده آدمها را آتش میزد یا توی آب غرق میکرد جلوی چشم همه؛ در حمایتشان از منافقین دیدیم؛ در حمایتشان از صدّام دیدیم؛ در غزه داریم می‌بینیم؛ در فلسطین داریم می‌بینیم. اینها حقوق بشر است. در ترورها داریم می‌بینیم؛ در کشتار جوانها اینجا توی خیابانهای تهران می‌بینیم؛ پاک‌ترین جوانهای ما را، مثل آرمان علی‌وردی و روح‌الله عجمیان با شکنجه میکشند، آنها مطلقاً متعرّض نمیشوند. تحریک هم میکنند. اصلاً یاد هم میدهند.

امروز همه باید دشمن را بشناسند. همه باید شیوه‌های دشمن را بشناسند و مقابله کنند. شاعر، نقّاش، داستان‌نویس، سینماگر و ... باید بدانند امروز ما در مقابل این غارت دشمن و تاخت و تاز دشمن قرار داریم؛ هم خودشان باید توجّه کنند، صحنه را درست درک کنند، هم به دیگران بایستی بنمایانند؛ منفعل نباید بشوند.

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی