news/content
پیوندهای مرتبطخبرخبربياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1401/07/15

دیدارنگار ۱۰۵ | جوانان امیدآفرینی کنند...

شماره‌ی ۱۰۵ جزوه‌ی بیاناتی «دیدارنگار» منتشر شد. این جزوه، گزارشی جامع از محتوایِ سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که به پیوستِ متن کامل بیانات ایشان منتشر می‌شود و مطالب گوناگون مطرح شده در هر یک از سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی را به صورتی ساده منعکس می‌کند.

«دیدارنگار» تلاش می‌کند با نگاهی دقیق و روش‌مند، بیانات رهبر انقلاب را دسته‌بندی و ارائه نموده و ضمن توجه به موضوعات اصلی هر سخنرانی ایشان، سایر نکات مطرح شده را نیز به عنوان «ضمیمه متن کامل بیانات» در اختیار کاربران قرار دهد.

بخشهای مختلف این جزوه‌ی تبیینی شامل این موارد است:
«سرخط»، «مطالبه رهبری»، «بحث روز»، «کلیدواژه‌های مهم»، «موضوعات اصلی بیانات»، «جملات طلایی»، «یادآوری»، «برشمردنی‌ها»، «نظام فکری»، «روایت تاریخی»، «شخصیت»، «آیات و روایات» و «دعا». همچنین در هر شماره مواضع کلیدی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استناد به نظام فکری و سایر بیانات معظم له در قالب «یادداشت بیاناتی» بررسی می‌شود.

*  PDF این شماره‌ی «دیدارنگار» که اختصاص به بیانات رهبر انقلاب در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح دارد را از اینجا دریافت کنید.
بازخوانی هشدارهای رهبر انقلاب درباره‌ی توطئه‌ی تبلیغاتی دشمنان:
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif جوانان امیدآفرینی کنند

«حضور جوانان ایرانی در همه‌ی زمینه‌ها امیدآفرین است... امروز یک جریان تبلیغاتی گمراه‌کننده‌ای وجود دارد که میخواهد عکس این را تبلیغ بکند؛ همّت این جریان تبلیغاتی این است که وانمود کند جوان ایرانی از ارزشها گسسته است و به آینده ناامید است.» ۱۴۰۱/۰۷/۱۱

موضوع امید و امیدآفرینی و تلاش دشمنانِ ایران اسلامی برای القای یأس و ناامیدی یکی از موارد مورد تأکید رهبر انقلاب طی سالیان اخیر بوده است. در ادامه برخی از این نکات را مرور می‌کنیم.


* ۱- امید، یکی از مولفه‌های اقتدار ملّی
«یک رکن مهمّ اقتدار ملّی، آن چیزهایی است که به طور مستقیم به توده‌ی ملّت برمیگردد؛ مثل اتّحاد ملّی، مثل اعتماد ملّی، مثل امید ملّی، امید عمومی، مثل اعتماد به نفْس ملّی... حضور مردم بسیار مهم است و حضور مردم هم وابسته‌ی به این چیزها است، شما می‌بینید که شیاطین کوچک و بزرگ در صدد اغوای مردمند... برای اینکه بتوانند مردم را از آن ایمان، از آن اعتماد، از آن امید، از آن اعتماد به نفْس... منصرف کنند و آنها را مأیوس کنند.» ۱۴۰۰/۱۲/۱۹

* ۲- ناامیدی، عامل خروج از میدانِ مبارزه
«امروز ما ده‌ها میلیون جوانی داریم در کشور که اینها آماده‌ی صعود به قلّه‌هایند... [دشمن می‌خواهد اینها] مأیوس بشوند... نَفَسهای سرد و مسموم در شیپور ناامیدی بزنند و مجموعه‌ی جوان را ناامید کنند. امروز این کار دارد انجام میگیرد... بعضی از نسلهای گذشته‌ی... آنجایی که نبایستی مأیوس بشوند، نباید ناامید بشوند، ناامید شدند، و این ناامیدی آنها را از میدان خارج کرد... بعضی‌ها علاوه بر خارج شدن از میدان مبارزه‌ی انقلابی، هم‌صدای با دیگران هم شدند.» ۱۴۰۱/۰۲/۰۶

* ۳- راهکار دشمن برای تضعیفِ امید مردم
«کارهای خوبی در کشور دارد انجام میگیرد؛ مطلقاً [حتّی] یکی از اینها در تبلیغات خارجی دشمنان ما منعکس نیست. نقطه‌ی ضعفی اگر وجود داشته باشد، آن را ده‌برابر میکنند، گاهی صدبرابر میکنند که این نقطه‌ی ضعف را بزرگ کنند؛ برای چیست؟ برای این است که روحیه‌ی مردم تضعیف بشود؛ امید مردم، بخصوص امید جوانها... جوانها پیشتازند، پیش‌رانند؛ اگر چنانچه امید از آنها گرفته شد، متوقّف میشوند.» ۱۳۹۹/۰۵/۱۰

* ۴- مأیوس کردن مردم با تحلیل‌های غلط
«بعضی‌ها با تحلیل‌های غلط میخواهند روح یأس و ناامیدی را در مردم تزریق کنند، مردم را ناامید کنند. حالا از دشمن انتظاری نیست؛ متأسّفانه در داخل هم بعضی‌ها با بدبینی، با تحلیل‌های ضعیف... در واقع میخواهند مردم را ناامید کنند، مأیوس کنند؛ یا نمیخواهند [این جور بشود] لکن عملاً مردم را مأیوس میکنند.» ۱۴۰۰/۰۳/۲۶

* ۵- جوانان، کانونِ تزریق امید باشند
«انفعال یعنی احساس دست‌بسته بودن، بی‌فایده بودن، ناامیدی در مقابل حوادث سخت... معنویّت که تقویت شد، انفعال مطلقاً به وجود نخواهد آمد.» ۱۳۹۹/۰۲/۲۸ « شما [دانشجویان] باید کانون تزریق امید به بخشهای دیگر باشید... نابسامانی‌ها غیر قابل رفع است؟ ابداً؛ اینها قابل رفع است... مراقب خودتان باشید که دچار یأس و ناامیدی و [اینکه] نمیشود و فایده‌ای ندارد و مانند این حرفها نشوید.» ۱۴۰۱/۰۲/۰۶

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی