news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1369/12/21

دیدار مدیران بخشهای خبری صدا و سیما با رهبر انقلاب

مقام معظم رهبری در این دیدار به اهمیت،ظرافت و دشواری کار تهیه و تنظیم خبر اشاره کردند و افزودند: فعالیت در امور خبری یک کار سیاسی است و قطبهای سیاسی جهان امروز کار خبر را بعنوان یکی از مهمترین اقدامات سیاسی در نظر میگیرند. بر همین اساس می توان گفت که در جهان امروز بخش عمده ای از نفوذ و اقتدار سیاسی قدرتها به توانایی ها و سلطه ی خبری آنها بستگی دارد.

حضرت آیةالله خامنه ای گرایش نسلها، سیاست ها و اقطاب جدید جهان به سمت مواضع به حق و عادلانه‌ی جمهوری اسلامی ایران در مسائل بین المللی را خاطر نشان ساختند و فرمودند: نشانه های بسیاری در دست است که میتوان به روشنی جهت حرکت وقایع جهان را دریافت و بدون تردید موازنه، به نفع اسلام و جمهوری اسلامی ایران تغییر خواهد کرد . لذا در چنین شرایطی توجه به امور خبری و پرهیز از خطاها اهمیت خاصی دارد.

رهبر انقلاب اسلامی از مسئولان و دست اندرکاران مسائل خبری بعنوان سربازان هنرمند و کارآمد جناح عظیم اسلامی نام بردند و فرمودند: وجود جاذبه دراخبار، تحلیل ها و تفاسیر سیاسی یک اصل مهم است که باید آن را از طریق تنظیم درست متون خبری و تفسیری و نیز صحیح خوانی خبر تأمین کرد. از این رو باید فعالیت درامور خبری را دقیقاً بعنوان یک کار هنری در نظر گرفت.

مقام معظم رهبری به قابلیت گسترش زبان فارسی در بیان تمامی ظرافت ها اشاره کردند و خطاب به مسئولان و گویندگان خبر صدا و سیما فرمودند:‌خبر رایج ترین سخن یک رسانه است و متون خبری باید از زیبائی ها ی ادبی و نگارشی برخوردار باشند و با هنرمندی و در نهایت زیبایی و گستردگی ارائه شوند تا همه ی مردم آن را بفهمند و این کاری هنری است که باید به آن اهمیت داده شود.

حضرت آیةالله خامنه ای در بخش دیگری از بیاناتشان ضرورت تغذیه ی فکری و سیاسی مردم از طریق رادیو و تلویزیون را یادآور شدند و افزودند: تنظیم و گزینش اخبار و نوشتن تحلیل ها و تفسیرهای خبری باید بر اساس گسترده نگری مردم انجام شود. باز کردن ذهن مردم یکی از اهداف ماست و تمایل داریم که آنها بطور گسترده فکر کنند زیرا به اعتقاد ما با آگاه شدن مردم از حوادث عالم،آنان در برابر بسیاری از توطئه ها و خباثت های ذهنی و فکری دشمنان مصونیت پیداخواهند کرد.

رهبر انقلاب اسلامی مسئولان صدا و سیما و دیگر وسایل ارتباط جمعی کشور را به تلاش در جهت افزایش قدرت تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی در مردم توصیه کردند و فرمودند: همت شما باید متوجه این امر مهم باشد که مردم قدرت تحلیل و بینش صحیح سیاسی داشته باشند زیرا در این صورت است که بسیاری از مسائل بدست خود مردم حل خواهد شد.

حضرت آیةالله خامنه ای مراتب قدردانی خود را از خدمات و تلاشهای مستمر خبرنگاران، سردبیران و مسئولان خبر صدا و سیما ابراز داشتند و در پایان سخنانشان بابیان این مطلب که انتخاب و گزینش اخبار بر اساس منافع باندی و گروهی خیانت به نظام اسلامی است،‌ضرورت پرهیز آنان از وارد شدن به خط بازیهای سیاسی راگوشزد کردند.

بر اساس همین گزارش پیش از بیانات مقام معظم رهبری آقای همتی معاون سیاسی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گزارشی از فعالیتهای صدا و سیما درطول یکسال گذشته را ارائه کرد و طی آن محورهای سیاست خبری این سازمان در چارچوب سیاستهای اصولی نظام را بر شمرد. وی همچنین به بیان آماری از تولیدات خبری واحدمرکزی خبر پرداخت و تصمیم صدا و سیما برای فعال کردن دفاتر خبری خود در خارج ازکشور با هدف کاهش وابستگی به خبرگزاریهای خارجی و نیز تقویت بنیه ی تخصصی وکارشناسی خبری و برنامه های سیاسی این سازمان را به استحضار رهبر انقلاب اسلامیرساند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی