news/content
نسخه قابل چاپ
1400/05/20

پیام تلویزیونی رهبر انقلاب درباره وضعیت بیماری کرونا

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در سخنان تلویزیونی درباره وضعیت و طغیان بیماری کرونا، آن را مسئله اول و فوری کشور خواندند و با تأکید در خصوص انجام قاطع وظایف و تصمیم‌ها برای مقابله با بیماری، توصیه‌ها و نکاتی خطاب به مسئولان و مردم بیان کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، لازمه مقابله با تغییر شکل و جهش ویروس را به‌کارگیری آرایش و شیوه‌های دفاعیِ جدید و محکم خواندند و گفتند: جان‌‌باختن بیش از ۵۰۰  تن در یک روز و داغدار شدن خانواده‌هایشان و همچنین ابتلاء دهها هزار نفر به بیماری و مشکلات درمانی آنها حقیقتاً بسیار دردناک است و دل هر مسلمان و هم‌میهنی از این واقعه آتش می‌گیرد، بنابراین برای مقابله با این وضع وظایفی داریم.

ایشان ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای رئیس‌جمهور برای جمع‌آوری پیشنهادها و تصمیم‌گیری درباره آنها را کاری خوب برشمردند و افزودند: در رأس زمان تعیین‌شده، جواب قضیه با دقت سنجیده، و برای هر اقدامِ لازم با قاطعیت تصمیم‌گیری و به آن عمل شود.

رهبر انقلاب همچنین خستگی شدید کادر درمان و فشارهای جسمی و روحی وارد به آنها را نگرانی بزرگی دانستند و افزوند: از صمیم قلب از پزشکان، پرستاران و مجموعه‌های درمانی که واقعاً در حال جهاد هستند، تشکر می‌کنم اگرچه تشکر اصلی از آنِ خداوند شاکر و علیم است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به بیان چند تذکر خطاب به مسئولان و مردم پرداختند.

رهبر انقلاب با تأکید بر لزوم گسترش آزمایش‌های بیماریابی خاطرنشان کردند: در اوایل بیماری، آزمایش‌های بیماریابی عمومی رایج شد که کار خوبی بود و باید شبکه بهداشت با کمک بسیج این کار را انجام دهند.

ایشان با اشاره به هزینه‌های سنگین آزمایش‌های تشخیص کرونا، تأکید کردند: دولت و بیمه‌ها کمک کنند تا بیماریابی و آزمایش‌های تشخیص به صورت رایگان و وسیع در اختیار همه مردم قرار بگیرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در توصیه بعدی به مسئولان، مسئله تأمین گسترده واکسن را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: خوشبختانه با تولید واکسن در داخل مسیر واردات خارجی آن نیز هموار شد، در حالی که تا قبل از آن با وجود پرداخت بهای واکسن، فروشندگان خارجی بدعهدی می‌کردند.

رهبر انقلاب تأکید کردند: واکسن چه از راه واردات و چه با تولید داخلی باید با تلاش مضاعف و به هر شکل ممکن تأمین شود و در اختیار همه مردم قرار بگیرد.

ایشان در خصوص مسئله تأمین دارو برای بیماران نیز گفتند: با وجود کمبود یا نبود دارو در داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها، گفته می‌شود همان داروها در بازار آزاد با قیمت چند برابری فروخته می‌شود که این نشان‌دهنده مشکل در شبکه توزیع است و این مشکل باید حل شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حضور جدی و قوی نیروهای مسلح در ماههای اولِ مقابله با بیماری، گفتند: نیروهای مسلح اکنون نیز مشغول هستند اما باید با همه توان به کمک مردم بیایند.

ایشان تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی را مسئله‌ای تخصصی و نیازمند بررسی در ستاد ملی کرونا خواندند و افزودند: مسئولین به هر نتیجه‌ای رسیدند بدون ملاحظه و قاطع به آن عمل کنند.

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان خطاب به مردم، بخشی از مشکل را ناشی از رعایت نکردن شیوه‌نامه‌ها دانستند و افزودند: مردم عزیز با همان حساسیت ماههای اول، شیوه‌نامه‌ها را به‌طور کامل رعایت کنند تا جان و سلامتی خودشان و دیگران به خطر نیفتد.

ایشان، دو سه ماه تحمل محدودیت‌ها و رعایت کامل شیوه‌نامه‌ها را موجب فروکش کردن بیماری و تنفس کادر درمان دانستند و افزودند: ان‌شاءالله با همت دست‌اندرکاران، تا چند ماه دیگر واکسن به بهترین وجه در اختیار مردم قرار می‌گیرد و پس از آن، حتی با وجود بیماری، بحران و خطر مرگ‌ومیر و مصیبت‌زده شدن خانواده‌ها کاهش خواهد یافت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در توصیه‌ای دیگر، مجالس عزای حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام را مایه برکت و جلب رحمت الهی دانستند و افزودند: ملت و کشور به این مجالس با برکت احتیاج دارد اما در برگزاری آنها باید شیوه‌نامه‌ها با کمال دقت و شدت مراعات شود.

ایشان برگزارکنندگان جلسات و آحاد شرکت‌کنندگان را به رعایت ضوابط و فاصله‌ها توصیه و تأکید کردند: نگذارید مجالس حسینی موجب شیوع بیماری و مایه طعنه مخالفان و دشمنان شود.

رهبر انقلاب همچنین با تقدیر از نهضت مواسات و احسان عمومی و کمک‌های خیّران به مستحقان و افراد و مشاغل آسیب‌دیده، خاطرنشان کردند: این نهضت باید اوج بگیرد و مرکز این کار یعنی مرکز شناسایی نیازمندان آبرومند و کمک و همیاری مردم به آنها نیز مساجد باشد.

ایشان در پایان با یادآوری مسئله مهم دعا، توسل و تضرع به درگاه پروردگار برای رفع بلا، گفتند: همه این توصیه‌ها اسبابی هستند که موفقیت آنها در گرو عنایت خداوند قادر و حکیم است و مجالس عزاداری نیز مکان و زمینه خوبی برای این توسلات و استغفارها است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ابراز امیدواری کردند خداوند ملت ایران، مؤمنین و همه انسانها در سراسر جهان را از شرّ این بیماری خبیث و پُر مشکل نجات بخشد.
 

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پیامک‌های این دیدار
  • ۹/ رهبر انقلاب: مجالس عزای حسینی و عاشورا مایه توجه برکات الهی به کشور و ملّت است. ما به این مجالس احتیاج داریم، منتها با کمال دقت و شدّت بایستی مراعات شیوه‌نامه‌ها بشود/ هم مسئولینی که مجالس را ترتیب میدهند، هم منبریها و وعاظ یا مداحانی که مجلس را اداره میکنند، هم آحاد مردم بایستی ملاحظه‌ کنند، با دقت شیوه‌نامه‌ها رعایت بشود، فاصله‌ها رعایت بشود/ نگذارند که این مجالس وسیله‌ی شیوع بشود تا مخالفین، بتوانند این مجالس را طعن کنند، بگویند مجالس حسینی موجب شیوع شد، نباید بگذارید یک چنین اتفاقی بیفتد.
  • ۸/ رهبر انقلاب صبح امروز: بخشی از مشکل ناشی از رعایت نکردن شیوه‌نامه‌ها از سوی عده‌ای از مردم است. یک جاهایی گفته میشود که ۴۰ درصد یا ۳۵ درصد است. خب این خیلی کم است، باید صد درصد مردم رعایت بکنند/ این مشکلی است که به خود ما برمیگردد. اگر چنانچه رعایت نکنیم، هم جان خودمان و هم سلامت دیگران را، بخصوص نزدیکانمان را به خطر می‌اندازیم/ بایستی همان حساسیتی را که در ماه‌های اول مردم به خرج دادند و واقعاً رعایت کردند، همان حساسیتها را باز هم بایستی مراعات کنند.
  • ۷/ رهبر انقلاب صبح امروز در پیام تلویزیونی درباره وضعیت بیماری کرونا: میشنویم که دارو در داروخانه‌ها یا بیمارستانها نیست یا کم است یا به زحمت به دست می‌آید اما در بازار آزاد با چند برابر قیمت است. اگر این راست هست، این نشان‌دهنده‌ی مشکل اساسی در شبکه‌ی توزیع است/ بایستی حتماً با این مسئله برخورد بشود و جلوی آن گرفته بشود. دارو باید در اختیار مردم قرار بگیرد.
  • ۶/ رهبر انقلاب صبح امروز: خوشبختانه در داخل تولید واکسن انجام گرفت و تولید داخلی به نحوی موجب شد که واردات خارجی هم آسان‌تر بشود، همین طور که مسئولین گفتند، که دولت مبالغی واکسن از بعضی کشورها و از این کواکس و غیره خریده و حتی بهای واکسنها را هم پرداخته بود، بدعهدی کردند ندادند. بعد از آنکه واکسن خودمان وارد بازار شد راه واردات باز شد/ هم برای واردات، هم برای تولید داخلی باید تلاش مضاعف بشود و بتوانند واکسن را هرجورممکن است به همه‌ی مردم برسانند، میلیونها واکسن بایستی در اختیار قرار بگیرد.
  • ۵/ رهبر انقلاب صبح امروز: در اول جریان کرونا آزمایشهای بیماریابی عمومی رایج شد و این بسیار کار خوبی بود، اینکار بایستی انجام بگیرد، یعنی به معنای حقیقی، هم شبکه‌ی بهداشت، هم کمک بسیج، در این زمینه فعالیت کنند و بتوانند آزمایش تشخیص بیماری را به صورت رایگان، به صورت وسیع برای همه فراهم کنند/ امروز برای همه فراهم نیست، برای بعضی هزینه‌های سنگینی هم دارد/ آزمایشهای مربوط به تشخیص بیماری برای همه باشد. بیمه‌ها باید کمک کنند، دولت هم باید کمک کند که این قضیه پیش برود و انجام بگیرد.
  • ۴/ رهبر انقلاب در پیامی تلویزیونی درباره وضعیت بیماری کرونا: مسئله‌ی خستگی شدید مجموعه‌های درمانی یک نگرانی بزرگ است/ در این هوای گرم تابستان، در این بیمارستانها، شب و روز مواجه بودن با این مشکلات حقیقتاً یک مسئله‌ی مهمّی است، فشارهای جسمی و روحی بر اینها وارد میشود و واقعاً دارند مجموعه‌های درمانی، پزشک، پرستار و امثال اینها دارند جهاد میکنند. بنده حقیقتاً باید از صمیم قلب از اینها تشکر کنم که تشکر ما البته اهمیتی ندارد، عمده تشکر خدای متعال است که شاکرٌ علیم است و زحمات اینها را میبیند.
  • ۳/ رهبر انقلاب صبح امروز: رئیس‌جمهور محترم چندروز قبل، یک ضرب‌الاجل یک هفته‌ای را معین کردند. این بسیار کار خوبی بود برای اینکه همه مسئولین اهمیت موضوع را درک کنند و پیشنهاد لازم را برای تصمیم‌گیری و اقدام بیاورند/ من حالا اینجا عرض میکنم، همه‌ی مسئولین در رأس این ضرب‌الاجل، سر این یک هفته حتماً با تصمیم قاطع اقدام خودشان را، هر چه که فکر کردند مصلحت است و میتوانند انجام بدهند، اقدام را انجام بدهند و با دقت جوانب قضیه را بسنجند و هر کاری که لازم هست انجام بدهند.
  • ۲/ رهبر انقلاب صبح امروز: ابتلائات و تلفات بسیار دردناک است حقیقتاً؛ به زبان آسان است لکن در واقع وقتی نگاه کنید، در یک روز بیش از پانصد خانواده داغدار بشوند، این چیز کمی است؟ این چیز کوچکی است؟ یا ده‌ها هزار نفر در یک روز ابتلا پیدا کنند/ اینهایی که بیمار میشوند، مبتلا میشوند، برای دارو، برای درمان، برای آزمایش، برای مشکلات گوناگون چه سختی‌هایی را متحمل میشوند. اینها را واقعاً انسان دل هر مسلمانی، دل هر هم‌میهنی حقیقتاً میسوزد، آتش میگیرد به این وضع وقتی که نگاه میکند، بنابراین وظایفی داریم.
  • ۱/ رهبر انقلاب در پیامی تلویزیونی درباره وضعیت بیماری کرونا: بیماری وحشی طغیان کرده، نه فقط در ایران، بلکه در همه‌ی جهان تقریباً یک دوران طغیانی را دارد میگذراند/ وقتی که بیماری، ویروس، دشمن، شکل جدیدی پیدا میکند، آرایش دفاعی ما هم بایستی تغییر پیدا کند. او با شیوه‌ی جدیدی وارد میشود، ما هم بایستی شیوه‌نامه و روشهای جدید و مستحکم و مواضع محکم را باید اتخاذ کنیم/ مسئله‌ی بیماری کرونا امروز به نظر من مسئله‌ی اول کشور است، مسئله‌ی فوری و فوتی کشور است که بایستی دنبال بشود.
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی