news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکس پوستریعکس پوستری
نسخه قابل چاپ
1369/10/16

دیدار اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان با رهبر انقلاب

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان با ایشان طی سخنانی میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برجسته ترین بانوی بزرگ تارخ بشر را به زنان مسلمان ایران و امت اسلام تبریک گفتند و از سوق دادن زنان بسوی تجمل گرایی و مصرف گرایی به عنوان ستم بزرگی که موجب غفلت آنان از آرمانها و اهداف تکاملی خود می شود یادکردند.

مقام معظم رهبری در این دیدار که به مناسبت فرارسیدن میلاد حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها و روز زن انجام شد وجود بزرگترین و رفیع ترین زنان جهان در میان امت اسلام را حجتی برای زنان دانستند تا دخت گرامی پیامبر عظیم الشأن اسلام را الگوی عالی و والای زندگی خود قراردهند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اهمیت بررسی مسائل مربوط به زن فرمودند: پس از پیروزی انقلاب در کشور ما وضع زن بعنوان عضوی از جامعه و کسی که وظایف مادری و همسر بودن را داراست بسیار بهتر از گذشته شده است. امروز زنان ما،‌ در روستاها و شهرهای دورافتاده پاسداران انقلاب بشمار میروند و برای خود،‌ شأن و منزلت خاصی قائل هستند و بسیاری از آنان ایمانی پرشور وبینشی عمیق و روشن نسبت به مسائل جامعه دارند. خودآگاهی و احساس شخصیت بوجود آمده در زنان به برکت انقلاب اسلامی است و حفظ شخصیت اجتماعی زن که عضوی از یک مجموعه عظیم محسوب می شود اهمیت زیادی دارد.

رهبر انقلاب اسلامی به تأثیر فرهنگهای اروپایی در متزلزل شدن بنیان خانواده اشاره کردند و فرمودند: زن بخاطر همسر بودن و یا ایفای نقش مادری،‌ یک عضو اصلی در هر خانواده ای است و در این مجموعه جایگاهی رفیع و بسیار اساسی دارد. این مباحث بسیار مهمی است که باید روی آن تأمل شود زیرا هنگامی که اصل خانواده متزلزل گردد، زن هم جایگاه خود رانخواهد داشت.

ایشان نقش زنان مسلمان ایران در صحنه ی جهاد ،‌ سیاست و تأثیر درسازندگی انقلاب را تنها با صدر اسلام قابل مقایسه دانستند و با اشاره به حیات دوباره ای که زنان جامعه ما در سایه ی اسلام بدست آورده اند فرمودند: متأسفانه درطول تاریخ،‌ زنان بخاطر ناشناخته ماندن قدر و منزلتشان همواره تحت ستم قرار داشته و شأن حقیقی خود را آن گونه که خواست اسلام بوده حفظ نکرده اند . سوق دادن زن به سوی تجمل گرایی،‌ آرایشهای بیهوده و تبدیل ساختن او به یک وسیله ی مصرف،‌ ستم وظلم بزرگی است که زن را از آرمانها و اهداف تکاملی خود غافل کرده و او را به امورکوچک و حقیر سرگرم می کند. اما اسلام براساس بنای منطقی خود نسبت به زن یک دید واقع بینانه و متکی بر فطرت و طبیعت و نیازهای حقیقی دارد. و حکم الهی نیز متناسببا خواستها و نیازهای گوناگون است.

مقام معظم رهبری با تأکید بر این مطلب که آرمانگرایی در اسلام یک امر قطعی و حتمی است فرمودند: انسانها در چارچوب و قوانین طبیعی حرکت می کنند اما در این مسیر اهدافی والا و آرمانهای بزرگی دارند که زنان باید همانند مردان به سمت آن حرکت کنند و این امر از طریق پرداختن به خود و مسائل صددرصد شخصی و بدون توجه به آرمانهای والا، امکانپذیر نخواهدبود.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به دیدگاه جامع و کامل اسلام درمورد شخصیت زن و جایگاه اجتماعی او فرمودند: شورای فرهنگی و اجتماعی زن باید ابزار قانونی موردنیاز برای حرکت به سمت آنچه که مطلوب زنان است را فراهم کند و زمینه های لازم برای ایجاد مراکزهدایتی،‌ تدارکاتی و پشتیبانی معنوی زنان را مورد بررسی و تأمل قراردهد. این مجموعه به شورای انقلاب فرهنگی که مصوبات آن لازم الاجرا است وابسته است و بایدبطور جدی برای برخوردارشدن زنان از حقوق اجتماعی و انسانی خود چاره جوییکند.

معظم له، زدودن باورهای غلط فرهنگهای غربی و اروپایی از اذهان زنان ایران را جزو مهمترین وظایف انجمنها و تشکیلات مربوط به زنان ذکر کردند و فرمودند:تشدید نوگرایی و مدگرایی در مصرف، کار محاسبه شده ی صهیونیستها و سردمداران سیاستهای استعماری است و باید با ارائه بحثهای اسلامی گرایش به شکلهای غلط مصرف و تجمل که در جوامع جاهلی رشد داده می شود از جامعه اسلامی ریشه کن گردد و به این ترتیب بسیاری از مشکلات نظیر بدحجابی و رواج فساد و فحشا که معلول همان باورها وفرهنگهای استعماری است ازبین خواهدرفت.

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنانشان اظهار امیدواری کردند که زنان مسلمان و انقلابی ایران بتوانند به برکت هدایت اسلامی و پیروی از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نقش مهم و حساس خود رادر خانواده و جامعه بدرستی ایفا کنند.

بنابر همین گزارش پیش از بیانات مقام معظم رهبری خانم گوهرالشریعه دستغیب رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گزارش کوتاهی ازاهم وظایف و عملکرد این شورا را ارائه کرد و طی آن ولادت حضرت فاطمه (س) دخت گرانقدر پیامبر اسلام (ص) را به محضر رهبر انقلاب اسلامی و ملت مسلمان ایران تبریک گفت.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی