news/content
پیوندهای مرتبطخبرخبربياناتبياناتفيلمفيلمصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1399/06/13

دیدارنگار ۶۶ | بیانات در ارتباط تصویری با رؤسا و مدیران آموزش و پرورش

شماره‌ی ۶۶ جزوه‌ی بیاناتی «دیدارنگار» منتشر شد. این جزوه، گزارشی جامع از محتوایِ سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که به پیوستِ متن کامل بیانات ایشان منتشر می‌شود و مطالب گوناگون مطرح شده در هر یک از سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی را به صورتی ساده منعکس می‌کند.

«دیدارنگار» تلاش می‌کند با نگاهی دقیق و روش‌مند، بیانات رهبر انقلاب را دسته‌بندی و ارائه نموده و ضمن توجه به موضوعات اصلی هر سخنرانی ایشان، سایر نکات مطرح شده را نیز به عنوان «ضمیمه متن کامل بیانات» در اختیار کاربران قرار دهد.

بخشهای مختلف این جزوه‌ی تبیینی شامل این موارد است:
«سرخط»، «مطالبه رهبری»، «بحث روز»، «کلیدواژه‌های مهم»، «موضوعات اصلی بیانات»، «جملات طلایی»، «یادآوری»، «برشمردنی‌ها»، «نظام فکری»، «روایت تاریخی»، «شخصیت»، «آیات و روایات» و «دعا». همچنین در هر شماره مواضع کلیدی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استناد به نظام فکری و سایر بیانات معظم له در قالب «یادداشت بیاناتی» بررسی می‌شود.

شماره‌های پیشین این محصول با عنوان «روزنگار» در سال‌های گذشته منتشر می‌شد که در دوره‌ی جدید با «بازطراحیِ محتوایی و شکلی» و عنوان جدیدِ «دیدارنگار» انتشار می‌یابد. شما مخاطبین ارجمند علاوه بر دریافت نسخه‌ی مطالعه‌ی این جزوه در پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR، می‌توانید این محصول را در شبکه‌های اجتماعی هم دنبال کنید.
 
برای دریافت این شماره‌ی «دیدارنگار» با فرمت PDF که اختصاص به بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با جلسه‌ی هیئت دولت دارد اینجا را کلیک کنید.



واکاوی مأموریت خطیرِ آموزش و پرورش در زمینه‌ی تربیت نیرو انسانی از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای؛
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif پایه اصلی پیشرفت و تمدّن‌سازی
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با مدیران آموزش و پرورش رسالت اصلی این دستگاه را «تربیتِ انسان طراز اسلامی» دانستند. اما چنین مسئولیت و رسالتی از کدام ضرورت و عقبه‌ی فکری و تحلیلی نشأت گرفته است؟

اول: جنگ نرم در عرصه‌ی تربیت
«در عرصه‌ی تربیت انسانهای والا، انسانهای باهمّت، انسانهای رشید و شجاع، انسانهای باهدف -در عرصه‌ی این تربیت مهم، این کار عظیم- یک جنگی برپا است؛ یک عدّه‌ای میخواهند جوان مؤمن، جوان مسلمان، جوان ایرانی با این خصوصیّات پرورش پیدا نکند.» ۱۳۹۷/۰۲/۱۹ در واقع «امروز سرِ قضیّه‌ی جوانها، یک جنگ نرمِ زیرپوستیِ بسیار فراگیری بین جمهوری اسلامی و آمریکا و همدستان آمریکا و صهیونیست‌ها برقرار است.» ۱۳۹۵/۰۲/۰۱ چنانچه در این درگیری و رویارویی کلیدی نتوانیم بر دشمن غلبه کنیم و «اگر نیروی انسانی ما وابسته اندیشید، وابسته حرکت کرد، از وابستگی خوشش آمد، قدر استقلال را ندانست، قدر اسلام و ارزشهای اسلامی را ندانست، به خودش بی‌اعتماد بود -اگر این‌جور بود- آن‌وقت ما وارد یک دالان تاریک طولانی دیگری خواهیم شد، مثل همین دورانی که در زیرسلطه‌ی غرب از اندکی قبل از مشروطه تا قبل از انقلاب قرار داشتیم.» ۱۳۹۶/۰۳/۳۱

دوم: کارکردهای نسلِ باهویّت
مأموریت خطیر آموزش و پرورش در این جنگ، تربیتی نسلی در طرازِ انقلاب اسلامی است: «آموزش‌وپرورش [باید] بتواند نسلی تربیت بکند باایمان، باوفا، مسئولیّت‌پذیر، دارای اعتماد به نفس، دارای ابتکار، راست‌گو، شجاع، نسل باحیا، بافکر، اهل فکر کردن، اهل به کار گرفتن اندیشه، عاشق کشور، عاشق نظام، عاشق مردم، [نسلی که] کشورش را دوست بدارد، مصالح کشورش را مصالح شخص خودش بداند، از آنها دفاع کند؛ یک چنین نسلی باید پرورش پیدا کند؛ یک نسل محکم، قوی، عازم، جازم، باابتکار، پیشرُو، فعّال؛ این‌جور نسلی [لازم است]؛ این کار آموزش‌وپرورش [است]» ۱۳۹۶/۰۲/۱۷ و از کلیدی‌ترین مولفه‌ها در تربیت چنین نسلی مسئله‌ی «هویّت ملّی و دینی» است: «جوان را باهویّت بار بیاورید. اگر جامعه‌ای احساس هویّت نکرد، صداهای بلند تحکّم‌آمیز، راحت او را مغلوب خواهد کرد. آن که ایستادگی میکند، آن کسی است که احساس هویّت میکند؛ حالا این هویّت، گاهی هویّت ملّی است، گاهی هویّت دینی است، گاهی هویّت انسانی است.» ۱۳۹۷/۰۳/۲۰

سوم: پایه اصلی پیشرفت و تمدّن‌سازی
نکته‌ی کلیدی این است که اگر «یک جوان احساس هویّت کرد، از انحراف، از خیانت، از سستی و تنبلی پرهیز خواهد کرد. عمده‌ی این اشکالاتی که گاهی پیش می‌آید به‌خاطر این است که آن احساس هویّت حقیقی، احساس هویّت ملّی در یک انسان وجود ندارد.» ۱۳۹۷/۰۲/۱۹ و چنانچه نسلی با خصوصیات پیش‌گغته تربیت شد «تا پنجاه سال دیگر [به جایی میرسیم که] هر کسی در دنیا بخواهد مرزهای جدید علم را به دست بیاورد، مجبور باشد فارسی یاد بگیرد. تربیت یک چنین انسانهایی، یک چنین جوانهایی، پایه‌ی اصلی ایرانِ سربلند فردا است، پایه‌ی اصلی تمدّن نوین اسلامی است.» ۱۳۹۸/۰۲/۱۱

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی