news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتگزيده بياناتگزيده بيانات
نسخه قابل چاپ
1369/01/18

سخنرانی رهبر انقلاب بعد از نماز جماعت ظهر و عصر در حسینیه امام‌خمینی(ره)

در آغاز دومین دهه از ماه پر برکت رمضان ظهر امروز مراسم نماز جماعت به امامت حضرت آیةا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه‌ی امام خمینی (رضوان ا...تعالی علیه) برگزار شد.

حضرت آیةا... خامنه‌ای پس از اقامه ی نمازهای ظهر و عصر طی سخنانی که خطاب به نمازگزاران روزه دار ایراد فرمودند از ماه مبارک رمضان به عنوان فرصتی برای عروج و اعتلاء انسان،تقرب به خدا و تخلق به اخلاق الهی نامبردند و برای این منظور و نیز اجابت دعا،ترک گناه به هر شکل آن را ضروری دانستند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم توجه به معانی نماز و پی بردن به مفاهیم اعمال آن فرمودند: نمازهای پنجگانه فرصت هائی هستند که با استفاده از آن میتوانیم خود را اصلاح کرده و زنگارها، پوسیدگی ها، غفلت ها و بیماریها معنوی را از خود دور کنیم. انسان مسلمان باید در مضمون و معانی کلمات نماز توجه و تدبر کند و بداند که در سجده با خدا سخن میگوید، در حال رکوع خدا را تعظیم میکند.برپا داشتن چنین نمازی است که برای مسلمان معراج المؤمن خواهد بود.

معظم له توجه به دعاهای ماه مبارک رمضان را موجب نورانیت مضاعف دانستند و با بیان این مطلب که نفس ماه رمضان و روزه زمینه ای برای کسب فیوضات الهی روزه دار است افزودند:اگر به این ماه پر برکت بهار قرآن و تلاوت آیات الهی را اضافه کنیم دوره ای از بازسازی ونجات از پوسیدگی ها و فسادها خواهد بود به این ترتیب است که خواهیم توانست در این ماه سیر الی ا... بکنیم.

حضرت آیةا... خامنه‌ای برای نزدیکی به خدا ترک گناهان را یک اصل و انجام مستحبات، نوافل، توسلات و دعا را فرع بر آن دانستند و فرمودند:ممانعت انسان از ارتکاب گناه یک اصل است که این خود تقوا را میطلبد.ترک گناه مهمترین مظهر تقوا و پرهیزگاری در وجود انسان است. گناه مانع رسیدن انسان به دریای عظیم مغفرت الهی میشود و اجازه نمی دهد که او به فکر بازنگری و بازسازی خود بیافتد.

رهبر انقلاب اسلامی همگان را به کوشش در جهت فاصله گرفتن از گناه فراخواندن و با تأکید بر لزوم فراهم ساختن زمینه‌ی استفاده از رحمت،مغفرت وفیوضات الهی فرمودند: مهمترین حسن یک نظام و حکومت اسلامی در این است که فضای گناه آلود در آن نیست و گناه به هنگام ارتکاب آن صرفاً میتواند جاذبه شخصی داشته باشد.در نظام اسلامی گناه مخالف پیشرفت و ضد ارزش به شمار میرود و اجتناب از آن اصل است. در ماه رمضان باید با تمرین و ریاضت گناه را از خود دور کنیم تا عروج و پرواز در ملکوت اعلی امکان پذیر شود.حضرت آیةا... خامنه‌ای در پایان سخنانشان برای خشنودی امام عظیم الشأن و فقید جهان اسلام،قدرت و شوکت روز افزون نظام اسلامی ایران و سربلندی ملت بزرگ ایران دعا کردند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی