news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1387/07/23

دیدار چند تن از شخصیت‌های سیاسی – مذهبی بین‌المللی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار چند نفر از شخصیت‌های سیاسی-مذهبی بین‌المللی، گفت‌وگو و تعامل را عاملی ضروری و مؤثر در رفع ابهامات و دستیابی به تفاهم خواندند و تأکید کردند: واقعیت‌های تلخ جهان امروز همچون جنگ و گرسنگی و تعرض به حقوق انسان‌ها، در عواملی نظیر قدرت‌طلبی و زیاده‌خواهی ریشه دارد. بنابراین در هر تلاش و حرکتی برای حل مشکلات جهان، باید شعار عدالت‌طلبی و مبارزه با ظلم را شاخص اصلی قرار داد.
ایشان گفت‌وگو و تبادل نظر را کاری بسیار خوب، مهم و لازم دانستند و خاطرنشان کردند: تداوم «دیدار و گفت‌وگو» و بیان متقابل حقایق، یقیناً در ایجاد تفاهم میان ملت‌ها و دولت‌ها نقش زیادی دارد، اما این‌گونه اقدامات برای مهار خصلت‌های ناپسند قدرت‌طلبان جهانی و پایان‌بخشیدن به مصائب کنونی بشر، کافی و مؤثر نیست و باید عوامل دیگری را نیز مد نظر قرار داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بی‌عدالتی و ظلم را ریشه‌ی تاریخی مشکلات دردناک جامعه‌ی بشری برشمردند و با اشاره به کشتار وحشتناک مردم عراق، افغانستان و فلسطین افزودند: آیا این فجایع دردناک، به علت سوءتفاهم و عدم درک متقابل صورت می‌گیرد و یا در مسائلی همچون زیاده‌خواهی و بی‌عدالتی ریشه دارد؟
رهبر انقلاب اسلامی عوامل تاریخی نظیر تسلط استعمارِ سخت و خشن غرب بر مناطق مختلف جهان و برخوردهای تحقیرآمیز با مسلمانان و دیگر ملت‌ها را از دیگر علل مشکلات موجود برشمردند و با اشاره به لزوم جبران این‌گونه اقدامات افزودند: ما نسل امروز غرب را به علت کارهای نسل دیروز مقصر نمی‌دانیم، اما مسئولان کنونیِ قدرت‌های غربی نیز همانند گذشته در پی تسلط بر جهان و پایمال کردن حقوق ملت‌ها هستند.
ایشان به خیرخواهان جامعه‌ی بشری و شخصیت‌هایی که برای حل مشکلات جهان، انگیزه و تلاش حقیقی نشان می‌دهند، پیشنهاد کردند: ظلم و بی‌عدالتی را در هر جای جهان به طور مشخص و صریح محکوم کنند و کار مشکل تشخیص ظالم از غیر ظالم را باجدیت دنبال نمایند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ظلم و جنایتی که در حق مردم فلسطین انجام می‌شود، تأکید کردند: دعا و نصیحت برای حل مشکلات جهان خوب است، اما بدون عدالت‌طلبی و مقابله با ظلم، هیچ نصیحتی و اقدامی مؤثر نخواهد بود. بنابراین عناصری که در کشورهای مختلف جهان و جامعه‌ی بین‌المللی تأثیرگذارند، با ظلم واضح و آشکار جاری در فلسطین و عراق مقابله کنند.
ایشان مبارزه با ظلم را راه صحیح و مؤثر دست‌یابی به صلح عادلانه دانستند و خاطرنشان کردند: صلح غیر عادلانه، ادامه نخواهد یافت و لازم است ضمن حمایت از شعار صلح، شعار عدالت‌طلبی و مقابله با ظلم را به طور جدی مطرح و پیگیری کرد.
 
در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاتمی، در سخنانی تلاش‌ها و اقداماتی را که به‌ویژه برای تبیین نقش و تأثیر دین در حل مشکلات جهان صورت می‌گیرد، تشریح کرد.
آقای گیل بوندِویک -نخست‌وزیر سابق و رهبر کلیسای پروتستان نروژ- نیز دیدار با رهبر معظم انقلاب را مایه‌ی افتخار خواند و با اشاره به افزایش تنش‌ها میان غرب و جهان اسلام گفت: رفتار تحقیرآمیز غرب نسبت به مسلمانان و ارائه‌ی تصویر مخدوش از اسلام در این مشکلات مؤثر است و گفت‌وگو و درک متقابل می‌تواند سوءتفاهم‌ها را کاهش دهد.
نخست‌وزیر سابق نروژ همچنین با محکوم‌کردن حمله‌ی آمریکا به عراق گفت: پس از ۵ سال اشغال عراق، مشخص شده است که هیچ سلاح کشتار جمعی در آن کشور نبوده است.
آقای صادق‌المهدی -نخست‌وزیر سابق سودان- هم با اشاره به ضرورت تغییر سیاست‌های غرب در مسائل جهانی و موضوعات مربوط به جهان اسلام گفت: تلاش‌هایی برای ایجاد تفرقه در دنیای اسلام صورت می‌گیرد که باید با وحدت و اتحاد با آن مقابله کرد.
در ادامه‌ی این دیدار، آقای جورج سامپایو -رئیس‌جمهور سابق پرتغال و نماینده‌ی دبیرکل سازمان ملل در گفت‌وگوی فرهنگ‌ها- گفت: معتقدیم ایران قادر است با توجه به تاریخ، ارزش‌ها و اهمیت خود، نقش کلیدی در درک عمیق ملت‌ها و دولت‌ها از یکدیگر و ساختن دنیایی بهتر ایفا کند.
آقای سامپایو با محکوم‌کردن حمله‌ی آمریکا به عراق گفت: رهنمود جنابعالی درباره‌ی مبارزه با ظلم، کاملاً صحیح و مؤثر است.
آقای جان برایسون چین -رهبر مسیحیان پروتستان آمریکا- نیز با اشاره به سفرهای قبلی خود به ایران گفت: به مردم ایران عشق می‌ورزم و آن‌ها را همچون خانواده‌ی خود می‌دانم.
آقای برایسون چین افزود: قدرت دین مسیح و اسلام بیشتر از مشکلات موجود است و مسائل جهان امروز با اتکای به دین قابل حل است.
رهبر مسیحیان پروتستان آمریکا افزود: رهبران دینی آمریکا و جهان بارها مخالفت خود را با حمله به عراق اعلام کردند، اما آمریکا و انگلیس بی‌توجه به خواست ملت‌ها و رهبران مذهبی، عراق را اشغال کردند.
آقای رومانو پرودی -نخست‌وزیر سابق ایتالیا- هم در این دیدار، به نقش بسیار مهم ایران در منطقه و جهان اسلام اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران این قدرت را دارد که آینده‌ی منطقه را به نحو مثبت و سازنده متحول کند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی