news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1368/10/26

دیدار جمعی از بانوان پزشک کشور با رهبر انقلاب

حضرت آیةالله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار با 60 تن از خواهران پزشک کشورمان با ایشان با اشاره به جایگاه ارزشمند زن در نظام جمهوری اسلامی ایران بر نقش زنان ایران به ویژه آنان که در زمینه های علمی در چارچوب ارزش های اسلامی به ویژه حجاب حرکت می کنند در تفهیم امکان کسب علم به دور از بی بند و باری تأکید نمودند.

رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در این دیدار فرمودند: زنان ایران به ویژه آنان که در زمینه های علمی در چارچوب ارزشهای اسلامی به ویژه حجاب حرکت می کنند باید به زنان دنیا تفهیم کنند که دست یابی به مدارج عالی علمی به معنای پشت کردن به مفاهیم و ارزش های والای دینی و روی آوردن به مظاهر فریبنده ی تمدن غربی نیست و با رعایت کامل موازین دینی می توان کسب علم کرد و از بی بند و باری رهایی جست.

حضرت آیةالله خامنه‌ای با اشاره به اینکه امروز در دنیای غرب مفاهیم ارزشمند انسانی در مورد زن تحت الشعاع مسائل تبلیغاتی، سیاسی و اقتصادی قرار دارد،‌ فرمودند: اسلام می خواهد رشد فکری. سیاسی و علمی زنان به حد اعلاء برسد و وجودشان برای جامعه حداکثر استفاده را داشته باشد.

ولی امر مسلمین با تأکید بر اینکه امروز علی رغم جنجال های تبلیغاتی در غرب مبنی بر روشن شدن جایگاه زن، برداشت غلطی از سوی آنان وجود دارد، فرمودند: کشورهای غربی چون دیرتر از سایر ملل نسبت به مقام زن آگاهی پیدا کرده اند از این رو می خواهند با جنجال های تبلیغاتی، این عقب ماندگی خود را به نحوی جبران کنند اما برداشت های کنونی آنان از مقام زن به دلیل اینکه به جنبه های انسانی و معنوی زنان توجه نمی شود غلط و نادرست می باشد.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ما بر اساس تعالیم عالیه اسلام در خصوص مسأله زنان معتقدیم که در هر جامعه ی سالم بشری زنان قادرند در حد خود در زمینه ی پیشرفت های علمی، اجتماعی، سیاسی و مسأله ی سازندگی تلاش کنند و مسؤولیتی را به عهده بگیرند و باید در این زمینه فرصت های لازم را کسب نمایند.

مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه در مکتب مقدس اسلام زنان و مردان هر دو از نیرو و استعداد دست یافتن به کمالات و ارزش ها برخوردار هستند و هدف از آفرینش انسان رسیدن به کمال و بهره برداری از بیشترین فضائلی است که یک انسان می تواند به آن آراسته گردد، اظهار داشتند: نشانه ی بارز این آفرینش، حضرت فاطمه ی زهرا (س) می باشند که در بلند قله ی بشریت قرار گرفته است. حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها به عنوان یک بانوی بزرگ این فرصت و قدرت را یافت تا خود را به بلندترین مرتبه ی کمال انسانی به اوج نقطه ی آن برساند.

حضرت آیةالله خامنه‌ای در زمینه اهمیت مسأله حجاب به برداشت های انحرافی و غلط از آن اشاره کردند و فرمودند: حجاب، مزاحم و مانع فعالیت های سیاسی، علمی و اجتماعی زنان نیست و دلیل عینی آن شخص شما هستید. شاید عده ای تعجب کنند که خانمی در سطح بالای علمی و در جایگاه با ارزش کارهای تخصصی وجود داشته و در عین حال خود را با تعالیم اسلامی به ویژه حجاب منطبق کرده باشد.

ولی امر مسلمین اضافه کردند: گذشته از برخوردهای نادرست کسانی که حجاب را مسخره می کردند، کسانی هم که اهل منطق و فکر بودند باور نمی کردند که خانمی مقید به مسائل اسلامی باشد و بتواند مدارج عالی علمی و عملی را طی کند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: انقلاب اسلامی ما این تصورات باطل را در هم فرو ریخت و ما شاهد بودیم که زنان ما در جریان انقلاب اسلامی سربازان خط مقدم انقلاب بودند و حضور آنان موجب شد ستون فقرات دشمن را بشکند. در میدان های سیاسی کشور ما، خانم هائی هستند که با قدرت تحلیل مسائل پیچیده ی سیاسی، آماده ی پذیرش مسؤولیت در نظام هستند که این روند رو به گسترش است و در زمینه های علمی به ویژه پزشکی نیز وجود خانم ها باید رو به گسترش باشد.

مقام معظم رهبری اظهار داشتند: ما که بر اساس آئین اسلام در ارتباط و برخوردهای اجتماعی میان زنان و مردان معتقد به حفظ موازین شرعی و قانونی هستیم نمی توانیم در مسأله پزشکی بی تفاوت باشیم. ما باید به تعداد پزشکان مرد در کشور، پزشک زن داشته باشیم و کاری کنیم که بیماران زن نه تنها در بیماری های ویژه زنان بلکه در تمام نیازهای پزشکی به طبیبان زن مراجعه کرده و معالجه شوند و لذا زنانیکه توانائی کسب دانش پزشکی را دارند بر آنان فریضه است که در رشته پزشکی به تحصیل بپردازند.

ولی امر مسلمین با تأکید بر اینکه دین اسلام ارکان لازم برای بنای یک جامعه ی سالم و پیشرفته را در اختیار دارد خطاب به خواهران پزشک حاضر فرمودند: شما هر چه بیشتر بتوانید دانشجویان دختر تربیت کرده و پرورش دهید، انقلاب را به اهدافش نزدیک تر ساخته اید.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنان خود اظهار داشتند: خانم های عالم و متخصص که حظٌ وافری از اعتقاد و عمل دینی برده اند، مظهری از مظاهر ارزشمند و والای اسلامِ زندگی ساز هستند و وجود چنین زنان متعهد و متخصصی مایه افتخار می باشند. زنان مسلمان باید در تمام شئونات زندگی فردی و اجتماعی، حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها را الگو قرار داده و پیروان راستین آن حضرت باشند.

بنا برهمین گزارش قبل از سخنان مقام معظم رهبری خانم دکتر لباف در گزارش کوتاهی ضمن معرفی حاضران به عنوان گروهی از خواهران مسلمان متخصص و انقلابی کشور، ولادت حضرت زهرا (س) را به مقام معظم رهبر انقلاب اسلامی تبریک گفت و اظهار داشت: عصری که در پیش روی ماست، عصر خداجوئی است و ما به عنوان زنانی که حضرت زهرا(س) را الگوی خود قرار داده ایم، می خواهیم در حد توان، پیام این بزرگوار را به بشریت عرضه کنیم و نشان دهیم که در نظام جمهوری اسلامی ایران، زنان در بالاترین حد علم و تخصص می توانند خدمت کنند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی