news/content
نسخه قابل چاپ
1387/06/19

دیدار رؤسای سه قوه و مسئولان و مدیران بخشهای مختلف نظام با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عصر امروز در دیدار رؤسای سه قوه و مسئولان و مدیران بخش‌های مختلف نظام، صبر و پایداری بر اصول و مبانی اسلام و انقلاب را موجب پیشرفت بیشتر در عرصه‌های گوناگون خواندند و با اشاره به حاکمیت عقلانیت بر ارکان نظام افزودند: این عقلانیت زمینه‌ساز تلاش بی‌وقفه برای تحقق آرمان‌های اسلامی و انقلابی است.
ایشان با اشاره به تأکید قرآن کریم بر استعانت و یاری‌جستن از صبر و صلاة، توجه به ارتباط این دو عنصر سعادت‌بخش را ضروری خواندند و افزودند: اگر صبر و پایداری به روح نماز -یعنی توجه به منبع لایزال الهی و ذکر و خشوع- متصل شود، استقامت انسان هیچ‌گاه پایان نمی‌یابد و در این صورت هیچ وقفه‌ای در مسیر حرکت انسان و جامعه به سمت قله‌های مادی و معنوی از جمله قله‌های علم، ثروت، اقتدار سیاسی و اخلاق و معنویت پیش نخواهد آمد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ماه رمضان را فرصتی گرانبها برای خودسازی و تقوا و دست‌یابی به حقیقت صبر و صلاة برشمردند و خاطرنشان کردند: صبر بر طاعت پروردگار، پایداری در برابر معصیت و صبر در مصیبت، در مسائل فردی مشکل گشاست و نکته‌ی مهم این است که صبر و پایداری مسئولان در این سه عرصه و در مسائل عمومی و ملی، زمینه‌های توفیقات ملت را در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و دیگر زمینه‌ها فراهم خواهد کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پایداری مسئولان در خدمت به مردم و انجام‌دادن وظایف محوله، خودداری از اقدام یا تصمیمی که پیامدهای منفی آن متوجه مردم می‌شود و صبر و استقامت در مقابل مصائبی همچون هجمه‌ی تبلیغاتی سیاسی استکبار به نظام را از نمونه‌های کاملاً ضروری صبر مسئولان خواندند.
ایشان صبر و پایداری بر اصول و آرمان‌های انقلاب و حفظ جهت‌گیری‌های نظام را مهم‌ترین جلوه‌ی استقامت مسئولان و مدیران نظام دانستند و خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی بر اساس مبانی اسلام شکل گرفته است و باید با صبر و استقامت، این مبانی را به تمام ارکان و اجزای نظام توسعه داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مخالفت نظام اسلامی با ظلم و استکبار و استبداد بین‌المللی و استبداد داخلی را مبنای دشمنی زورگویان جهانی با ملت ایران برشمردند و افزودند: مستکبران جهانی ما را به‌خوبی می‌شناسند و ما نیز چنگال‌های خونین و باطن متجاوز و مداخله‌گر آنان را در زیر ظاهر مخملین آن‌ها به‌خوبی مشاهده می‌کنیم. بنابراین رویارویی استکبار با نظام اسلامی، نوعی مقابله‌ی ذاتی و مبتنی بر شناخت متقابل است.
رهبر انقلاب اسلامی پایداری مسئولان بر اصول و مبانی را مظهر صبر حقیقی برشمردند و تأکید کردند: ستمگران جهانی با شبکه‌ی رسانه‌ای خود درباره‌ی قصاص اسلامی، اقتصادی اسلامی، قانون اسلامی، شکل حکومت اسلامی و مسائل دیگر جنجال‌آفرینی می‌کنند، اما همه‌ی مسئولان نظام همچنان بر اصول اسلام و انقلاب پای‌می‌فشرند.
ایشان حاکمیت عقلانیت بر تمام ارکان نظام را خاطرنشان کردند و افزودند: عقلانیت هرگز به معنای تسلیم و سازش نیست، بلکه معنای حقیقی آن تلاش برای تعمیق مبانی و یافتن راه‌های نیل به آرمان‌ها و اهداف انقلاب است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از کسانی که به نام «عقلانیت، اعتدال و پرهیز از جنجال» به دنبال تضعیف اصول انقلاب هستند، افزودند: این اشخاص از پایداری بر اصول اسلام که خواست قلبی ملت است، خسته شده‌اند، اما این خستگی را به مردم نسبت می‌دهند.
ایشان افزودند: در کنار ایستادگی بر شعارها و اصول انقلاب اسلامی، مردم‌داری، کار برای مردم، دل‌سوزاندن برای مردم، اهمیت‌دادن به آراء و احساسات مردم از مسائل مهمی است که مسئولان باید به آن توجه جدی کنند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: هنگامی که مسئولان نظام به مسلمان بودن و مخالفت با استکبار و استبداد و همچنین به خدمتگزاری به مردم افتخار کنند، مردم نیز خرسند خواهند شد و آن‌ها را دوست خواهند داشت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که پایبندی به شعارهای انقلاب اسلامی هیچ منافاتی با حرکت کشور به سوی پیشرفت ندارد، افزودند: دشمن همواره سعی کرده است این‌گونه القا کند که با ایستادگی بر ارزش‌های اسلام و اصول انقلاب اسلامی، پیشرفت امکان‌پذیر نیست. در حالی که بر خلاف این القائات، پیشرفت‌های عظیم کشور به واسطه‌ی ایستادگی بر شعارها و اصول بوده است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پیشرفت‌های شگرف در علم و فناوری خاطرنشان کردند: برخی از این پیشرفت‌ها، در کشور و برخی هم در دنیا بی‌سابقه است و ایران را جزو معدود کشورهای دارای این فناوری‌ها قرار داده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای موضوع فناوری هسته‌ای را تنها یک نمونه از پیشرفت‌های متعدد علمی کشور برشمردند و خاطرنشان کردند: کشور عزیز ما در عرصه‌ی آبادانی و عمران و توسعه‌ی زندگی مردم نیز به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است.
ایشان برخی نوشته‌ها و سخنان که موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگ ملت ایران را در عرصه‌های مختلف زیر سؤال می‌برند، توهین به مردم خواندند و افزودند: سی سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بیست سال بعد از رحلت امام خمینی رحمة‌الله‌علیه، ملت ایران همچنان به شعارهای انقلاب افتخار می‌کنند و جوانانی که نه دوران امام رحمة‌الله‌علیه و نه دوران جنگ را دیده‌اند، در بیان و هنر و شعر خود ستایشگر قله‌های عظیم حرکت ملت ایران هستند که این مسأله‌ای بسیار باارزش و بااهمیت است.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، در نظر گرفتن رضایت مردم در تصمیم‌ها و اقدامات را پسندیده و خوب دانستند و خاطرنشان کردند: مسئولان اجرایی باید در همه‌ی تصمیم‌ها و اقدامات، عمل به تکلیف را اولویت اصلی خود قرار دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین مسئولان اجرایی را به پرهیز از افراط و تفریط در تصمیم‌های کلان توصیه و تأکید کردند: حرکت‌های کلان نباید به دلیل ترس از انجام‌نشدن و یا بد انجام شدن متوقف شود. ضمن آن‌که در این‌گونه تصمیم‌های کلان نباید بی‌محابا و شتاب‌زده عمل کرد.
ایشان با اشاره به طرح تحول اقتصادی و موافقت همه‌ی اهل نظر با کلیات آن افزودند: اظهارات رئیس‌جمهور محترم مبنی بر این‌که طرح تحول اقتصادی بر اساس قانون، با تأنی و در نظر گرفتن همه‌ی جوانب و با هماهنگی مجلس اجرا خواهد شد، مایه‌ی خرسندی است.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: در مسائل مهم همچون طرح تحول اقتصادی و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، همکاری سه قوه در عمل و گفتار بسیار ضروری است.
 
در این دیدار، آقای احمدی‌نژاد -رئیس‌جمهور- با تأکید بر وحدت و همدلی قوای سه‌گانه برای پیشبرد اهداف نظام، خدمت به مردم و تحقق پیشرفت و عدالت گفت: کار کارشناسی، برنامه‌محوری، تحول‌گرایی، جوان‌گرایی، قانون‌گرایی، سعه‌ی صدر و بردباری، مردم‌محوری و خدمت به مردم و عدالت‌محوری از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که در میان خدمتگزاران مردم در دولت نهم نمود دارد.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به برخی آمارها و اعداد و ارقامِ مربوط به عملکرد دولت در بخش‌های مختلف افزود: در طول ۳ سال گذشته، زمان احداث طرح‌های ملی، دو سال‌ونیم کاهش یافته است و در بخش واگذاری‌ها نیز تا پایان مرداد ۸۷، ۳۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان واگذاری انجام شده که بیش از ۱۰ برابر واگذاری‌های قبل از دولت نهم است.
آقای احمدی‌نژاد رشد معاملات و رشد حجم بورس را تصاعدی خواند و گفت: شاخص کل بورس در سه سال گذشته، ۸۰ درصد رشد داشته است.
رئیس‌جمهور طرح بنگاه‌های زودبازده را یکی از طرح‌های مهم دولت در جهت عدالت و کاهش بیکاری برشمرد و افزود: رقم بیکاری که در سال ۸۴، یازده و شش‌دهم درصد بود، در ابتدای سال ۸۷ به نه و شش‌دهم درصد رسید.
آقای احمدی‌نژاد با اشاره به سه‌برابر شدن بودجه‌ی بخش فرهنگی و افزایش ۵/۲ برابری دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رسیدن تعداد مقالات علمی نمایه‌شده به ۱۳ هزار مقاله، خاطرنشان کرد: بودجه‌ی پژوهشی کشور به دوبرابر افزایش یافته و یک حرکت شتابان علمی در کشور آغاز شده است.
رئیس‌جمهور با یادآوری سفرهای استانی دولت نهم و ارتباط بدون واسطه‌ی دولت با مردم در سراسر کشور گفت: در ۳۶ ماه گذشته، ۴۳ سفر استانی انجام شده و علاوه بر این سفرها، رئیس‌جمهور ۱۷ سفر کاری هم به استان‌ها داشته است. ضمن آن‌که وزرا و مسئولان نیز به طور متوسط بیش از ۳۰ سفر استانی داشته‌اند.
آقای احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به طرح تحول اقتصادی افزود: دولت و مجلس مصمم هستند بادقت، رعایت همه‌ی جوانب و پرهیز از شتابزدگی، این طرح را اجرایی کنند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر غالب‌بودن گفتمان انقلاب اسلامی در سه سال گذشته و ایستادگی مسئولان بر آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: سیاست فعال خارجی دولت، فرصت‌های استثنایی را برای ملت ایران و سایر ملت‌ها در عرصه‌ی جهان فراهم کرده است.
آقای احمدی‌نژاد افزود: در ۳ سال گذشته با حدود ۹۰ رئیس دولت در داخل و خارج از کشور دیدار و گفت‌وگو شده است.
رئیس‌جمهور با اشاره به موقعیت مطلوب نظام اسلامی در عرصه‌ی جهانی به‌رغم فشارهای سنگین سیاسی، تبلیغاتی و اقتصادی تأکید کرد: مسئولان نظام با آگاهی و ایمان عمیق و همبستگی ملی در دفاع از این نظام و ارزش‌های اسلامی تا آخر ایستاده‌اند و حسرت عقب‌نشینی از اصول و ارزش‌ها را بر دل استکبار خواهند نشاند.
در پایان این دیدار، نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد و حاضران روزه‌ی خود را به همراه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افطار کردند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی