news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتنقشه راهنقشه راه
نسخه قابل چاپ
1368/09/07

دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با رهبر انقلاب

حضرت آیةالله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه ی علمیه قم با ایشان تدوین و تنظیم نظام ارزشی اسلام، تبیین معارف اسلام، تنقیح مقررات و احکام اسلام و ارائه ی الگوی زندگی اسلامی را از اهم وظایف حوزه های علمیه دانستند و با بیان عظمت و اهمیت انقلاب اسلامی، ضرورت توجه عمیق حوزه های علمیه به تجهیز برای مقابله ی جدی با ابعاد گسترده تبلیغات استکبار جهانی را مورد تأکید قرار دادند.
در این دیدار ابتدا حجة الاسلام والمسلمین فاکر رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم از جریان انتخابات داخلی این حوزه که پیرو رهنمودهای حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه صورت گرفته بود و نیز کار تنظیم و تصویب اساسنامه ی پیشنهادی این مجمع را به استحضار مقام معظم رهبری رساند. آنگاه حضرت آیةالله خامنه ای ضمن تقدیر از تلاش و تشکل طلاب حوزه علمیه قم جهت بهسازی این حوزه به سابقه ی فعالیت هائی که طی سالیان گذشته برای این منظور صورت گرفته اشاره کردند و فرمودند: انقلاب اسلامی بر محور حوزه علمیه به پیروزی رسید و امروز حوزه از لحاظ حرمت، تأثیر و آینده نگری محور و هسته‌ی مرکزی این نظام است لذا مراجع عظام، مدرسین، طلاب و فضلای جوان، مسؤولین کشور، علماء، اندیشمندان، دانشگاهیان مخلص و دین باوران باید در جهت اصلاح و نوسازی حوزه منطبق با نیازهای اسلام، انقلاب و زمان هر کدام به مسؤولیت خود عمل کنند.
ایشان در سخنان مبسوط خود به بیان نقش پراهمیت مراجع عظام، جامعه ی مدرسین و شورای مدیریت حوزه ی علمیه قم در ایجاد تحول و نوسازی حوزه پرداختند و با اشاره به نقش تعیین کننده اسلام در نظام و حکومت فرمودند: این نظام بر محور تفکرات اسلامی بنا شده و بر محور بینش های اسلامی و احکام و مقررات الهی باید اداره شود. لذا مسؤولیت تدوین نظام ارزشی اسلام، تبیین معارف اسلامی و تنقیح و تحقیق مقررات و احکام اسلام و نیز ارائه ی الگوی زندگی اسلامی که نظام بر اساس آنها حرکت خواهد کرد بر عهده ی حوزه های علمیه است.
رهبر انقلاب اسلامی لزوم ایجاد مراکز متعدد تحقیقاتی در حوزه های علمیه را مورد تأکید قرار دادند و اظهار داشتند: حوزه ها باید همانند یک مجموعه ی تولیدی منظم و اصولی کار کنند و به سؤالات مختلف درزمینه های قضایی، سیاسی، وظایف کارگزاران حکومت، روابط بین المللی، مسائل اقتصادی و پولی کشور و صدها مسأله دیگر که نظام با آن مواجه است از نظر کارشناسی اسلام پاسخ دهند.
حضرت آیةالله خامنه‌ای از حوزه به عنوان مرکز تفکر و اندیشه و اسوه ها و نمونه های اسلامی نام بردند و ضمن تأکید بر ضرورت توجه حوزه های علمیه به مسأله مرجعیت و افتاء، تربیت مدرس، تحقیق و تألیف، تربیت نیروی مورد نیاز در امور قضائی اسلام و نیز توجه به ابعاد گسترده ی تبلیغات استکبار جهانی فرمودند: حوزه های علمیه باید با نظم، تقسیم بندی، برنامه ریزی و زدودن زوائد کار به انجام مسؤولیت های مهم خود بپردازند و در جهت تأمین نیازهای اسلام بر ای 30 سال آینده خیز بردارند.
رهبر مسلمانان جهان به عظمت ابعاد و آثار عملی انقلاب اسلامی اشاره کردند و با بیان این مطلب که تلاش و کار در زمینه ی ارائه ی مبانی فکری از سوی اندیشمندان اسلامی و مجامع فکری متناسب با عظمت و گستردگی انقلاب اسلامی در جهان نیست، فرمودند: اساس این عدم تناسب در زمینه معرفی و ارائه ی مبانی فکری انقلاب به جهان این است که از یک سو ما آثار برجسته و همه جانبه کم ارائه داده ایم و ازسوی دیگر دشمنان، جمعی از اندیشمندان و روشنفکران اصلی را در نخستین روزهای انقلاب از ما گرفتند. طی ده سال گذشته لازم بود که صدها نویسنده ی اسلامی برای انتشار و تبلیغ مبانی اسلامی تربیت شوند و هم اکنون هم استعدادهای فراوان در حوزه های علمیه وجود دارد که اگر صحیح و درست هدایت شوند می توانند نیازهای جهان اسلام را در این زمینه برطرف سازند.
ایشان با اشاره به تهاجم عظیم فرهنگی، اجتماعی و سیاسی سرمایه داری غرب علیه اسلام فرمودند: مبارزه ای را که در فرانسه علیه حجاب شاهد آن هستیم بیانگر آتش زیر خاکستر بوده و از یک کار عظیم پشت پرده خبر می دهد. با پیروزی انقلاب اسلامی دنیای غرب، سرمایه داری و استکبار که اندیشمندانه و آگاهانه، جریانات جهانی را اداره می کنند یکباره احساس کردند اسلامی را که همواره از آن هراس داشتند با قدرت وارد میدان شده و موجودیت و نظام ارزشی دستگاه غرب و سرمایه داری را به زیر سؤال برده و آینده آنها را نیز کلاً تهدید کرده است لذا احساس خطر کرده و دست به دست هم داده اند تا در مقابل اسلام بایستند.
رهبر انقلاب اسلامی خطرات ناشی از عدم هوشیاری در برابر جبهه بندی عظیم فرهنگی دشمنان اسلام را که با سیاست، اقتصاد و پول همراه است، برشمردند و در بخش دیگری از رهنموده ایشان به تبیین نقش حوزه در سیاستمداری و اداره جامعه پرداختند و افزودند:
طلاب جوان امیدها و نیروهای بالفعل و بالقوه ی حوزه های علمیه و جامعه ی اسلامی ما هستند و باید در امور مربوط به حوزه و در مسائل سیاسی و اجتماعی حضوری فعال داشته باشند و سهم خود را بیابند و از تبدیل شدن به یک مجموعه ی سیاسی و خطی به شدت پرهیز نمایند. حوزه به وحدت، همدلی و هماهنگی نیاز دارد و باید در درون خودجریانهای گوناگون را حل کند.
حضرت آیةالله خامنه‌ای در پایان بیاناتشان با اشاره به حاکمیت اسلام در جامعه فرمودند:‌
گرایش های سوء ظن گونه نباید رشد داده شود. امروز در جامعه اسلام و خیر حاکم است و همه باید حسن ظن داشته باشند و از بدبینی های جدایی افکن که خطر بزرگی برای حوزه های علمیه می باشد جدا پرهیز شود.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی