news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1368/08/21

دیدار جمعی از هنرمندان سازمان تبلیغات اسلامی با رهبر انقلاب

جمعی از شعرا، قصه نویسان، فیلم سازان، آهنگ سازان و هنرمندان رشته های تجسمی، گرافیک و خوشنویسی و دست اندر کاران هنرهای تصویری، عکس و اسلاید حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی پیش از ظهر امروز به حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی رسیدند.

در این دیدار که آیت‌الله جنتی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام زم معاونت فرهنگی و هنری این سازمان نیز حضور داشتند ابتدا آیت‌الله جنتی به تشریح هدف ایجاد حوزه هنری در سازمان تبلیغات اسلامی پرداخت و گفت: از آنجا که هر گونه کار تبلیغی بدون کار هنری متعهد و اسلامی ناقص است مبادرت به تشکیل معاونت حوزه هنری در سازمان تبلیغات اسلامی شد تا انشاءالله این حوزه بتواند هنر را به آنجائی برساند که بتواند با همه کسانی که در مسیر ارشاد و هدایت تکامل انسان ها و تحکیم پایه های نظام جمهوری اسلامی گام بر می دارند، همگام شوند و خوشبختانه تاکنون دراین مسیر گام های زیادی برداشته شده و هنرمندان متعهد و مسلمان ما ثابت کرده اند که اگر هنر اسلامی در صحنه ظاهر شود کاملا می تواند خود را مطرح نماید.

آنگاه حجت‌الاسلام زم معاونت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ضمن ارائه گزارشی از تلاش ها و فعالیت های هنری هنرمندان این حوزه، تلاش خود را در ملجاء و پناهگاه شدن آن برای هنرمندان متعهد و مؤمن و اشاعه ی ارزش های اصیل اسلامی دانست. سپس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اظهار خرسندی از دیدار با جمعی از هنرمندان متعهد کشورمان اظهارداشتند: هر گاه مجموعه ی خوش استعدادی مثل شما در جائی جمع شوند، بی شک سرمایه ی بزرگی برای کشور خواهد بود و هر هنرمندی می تواند کشوری و بلکه دنیائی را با هنر خود پوشش دهد و ذهنیت هایی را در مردم بسازد و هدایت هایی را برای افراد بیافریند و لذت های روحی و معنوی را به کسانی که اهل التذاذ از هنر هستند، ببخشد. رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه شما هنرمندان از اینکه کسانی نخواهند هنر اسلامی را بفهمند و یا اقرار به آنها کنند نباید خیلی متأثر شوید، افزودند: اگر کسانی حاضر نیستند هنر اسلامی را قبول کنند مسأله ی مهمی نیست. زیرا که مگر می شود همه با یک هنر برخاسته از اندیشه و تفکر خاصی موافق باشند. قطعا کسانی هستند که با محتوی و جهت گیری آن مخالفند و این نباید برای هنرمند مسأله مهمی باشد ولی چیزی که کسی نمی تواند با آن مخالفت کند اصل هنر و مایه ی هنری شماست. شما اگر بتوانید یک کار خوب هنری که برخوردار و سرشار از مایه ی هنری باشد عرضه کنید کسی نمی تواند با آن مخالفت کند. چه آنکه دشمنی با هنر، همانند دشمنی با خورشید است و اگر کسی در چنین وضعی به هنر تهاجم کرد در حقیقت به خود تهاجم کرده است. مگر می شود که کسی اثر هنری برجسته و برخوردار از مایه ی کافی هنر را انکار کند؟ هر آن کس که از کمترین انصاف هم برخوردار باشد بی شک چنین کسانی را تخطئه خواهد کرد.

ولی امرمسلمین خطاب به حاضرین اظهار داشتند: شما به عنوان شخص هنرمند و مجموعه‌ی حوزه هنری سازمان تبلیغات باید به افزایش مایه ی هنری بپردازید تا مایه ی هنری شما مخاطب شمارا خاضع کند و آن کسانی را که مدعی شما و یا مستفسر حالات شما و یا منتظر ره آورد شما هستند، آنان را قانع کند و بپذیرند که مایه ی اصیل هنری در کار شما وجود دارد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه بدون شک کسانی هم که اندیشه، تفکرات و انگیزه های غلط دارند از هنر استفاده کرده و خواهند کرد، افزودند: هنر مسأله ای است که همه ی صاحبان شعور در جهان می خواهند از آن استفاده کنند و یکی از انواع استفاده آن هم این است که کسی اندیشه ی ناپاکی را به وسیله ی هنر در ذهن ها بریزد. همانگونه که صاحبان اندیشه ها و روش های ناپاک از پول و سلاح استفاده می کنند، ازهنر هم بهره می گیرند. ولی کاری را که ما باید انجام دهیم آن است که چیزی را که صاحبان اندیشه های ناپاک می خواهند از آن بهره نادرست بگیرند، آن را در اختیار سرپنجه ی مقتدر اندیشه مقدس و پاک و والا قرار دهیم و اگر آن اندیشه مقدس و پاک نتوانست از مایه ی هنر استفاده کند قطعا عقب خواهد ماند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اظهار داشتند: شما که نتوانسته اید ریشه و چشمه هنر را در وجود خود به جوشش در آورید باید کوشش کنید مایه ی هنری خودرا پربار کنید تا بتوانید این اندیشه ی مقدس و روح پاک امروز دنیا یعنی انقلاب اسلامی را که مانند اندیشه ی معصومی در دنیای ناپاک افکار غلط ظاهر شده است، مطرح کنید.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه سنت الهی در تاریخ اقتضاء می کرد که تفکر اسلامی و اندیشه ی پاک الهی در مقطعی از زمان آغاز شود، افزودند: از نشانه های بارز آن سنت الهی در دنیای امروز جمهوری اسلامی ایران و حرکت های اسلامی در دیگر کشورهای اسلامی است. احساس ضعف دنیا در برابر تفکرات توحیدی و الهی و احساس خطر استکبار جهانی از اسلام نیز از همان سنت الهی نشأت می گیرد.از این رو در مجموعه ی حرکت عظیم و پاک و انقلابی که در دنیا پدید آمده و در صف آرائی که میان این فکر و افکار شیطانی و اهریمنی وجود دارد، ما باید هنرمندانی چون شما را که از مایه های اصیل و ناب هنری بهره مندید قدر دانسته و این حرکت را تقویت کنیم و همه ی ظرفیت هنری خود را در خدمت این هدف مقدس قرار دهیم و از ابزار هنر حداکثر استفاده را بکنیم.

ولی امر مسلمین با تأکید بر اینکه خوشبختانه در طول سالیان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت هنرمندان متعهد و انقلابی شایسته و چشمگیر بوده است، افزودند: من مطمئن هستم که در صورتی که تلاش بیشتری هنر پرجوشش و حقیقی در کشور ما خواهد توانست در اینده نزدیکی فکر صحیح و تفکر انقلابی و توحیدی را بر جو جامعه مسلط کند و به آن عمق بخشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه هنر هم چون امور دیگری که حامل فکر و اندیشه‌یی هستند،‌ بایستی جهت‌گیری دقیق و درست و روشن داشته باشد، افزودند: پیغمبر اسلام ص) از همه ابزارهای ممکن برای حمل همین فکری که شما هنرمندان به دنبال آن هستید استفاده کردند و در این راه از فاخرترین و مترقی ترین نوع هنر که در قرآن متجلی است بهره جستند. شما اگر در قرآن کریم و بیانات حضرت رسول اکرم(ص) دقت کنید خواهید دید که توحید،‌ دشمنی با شرک و بت و شیطان که مظهر پلیدی است، تصمیم بر تلاش و کار و خستگی ناپذیری، محبت به مردم و تکریم انسان و انسانیت و حمایت از مظلومان و مستضعفان در سراسر آن موج می زند. یعنی کلیه اصول اسلام و مسائلی که جزء پایه های اساسی انقلاب بشمار می رود، در تمام قرآن و ادبیات درست صدر اسلام موج می زند و هیچ گونه حرکت زیگزاگی در آن نیست.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی