news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1368/07/24

دیدار اقشار مختلف مردم و شرکت‌کنندگان در کنفرانس وحدت اسلامی با رهبر انقلاب

به منظور ایجاد وحدت و انسجام بیش از پیش میان مسلمانان و نزدیک ساختن مذاهب مختلف اسلامی از طریق بحث های کلامی و فقهی میان علماء و اندیشمندان جهان اسلامی، جمهوری اسلامی ایران آماده است "دارالتقریب بین المذاهب" را تأسیس و میزبان شخصیت های علمی اسلامی باشد. این مطلب را حضرت آیةالله خامنه ای رهبر و ولی امر مسلمین جهان صبح امروز در دیدار جمع کثیری از امت حزب الله و نیز میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی با ایشان اعلام داشتند.

در این دیدار که با ابراز علاقه پرشور حاضرین نسبت به مقام معظم رهبری و شعارهایی نظیر «ولادت پیامبر مبارک است به رهبر» و «ما همه سرباز توأیم خامنه ای - گوش به فرمان توأیم خامنه ای» توأم بود رهبر انقلاب اسلامی میلاد با سعادت نبی اکرم و رسول اعظم محمد بن عبدالله (ص) و نیز ولادت مروج و مبلغ مکتب اسلام امام جعفر صادق (ع) را تبریک گفتند و با بیان این مطلب که وجود مبارک نبی اکرم (ص) مایه ی وحدت در همه ی ادوار اسلامی بوده و خواهد بود، فرمودند: توصیه ی ما به همه ی مسلمانان این است که پیرامون آگاهی و معرفی ابعاد شخصیت، زندگی، سیره، اخلاق، تعالیم، روش حکومت و مردمداری، سیاست، عبادت و جهاد آن حضرت تلاش نمایند و امروز بزرگترین تبلیغ برای اسلام می تواند این باشد که ما چهره پیامبر اسلام را قبل از آنکه دشمن آن را در اذهان بی خبر عالم مخدوش سازد برای بینندگان و جویندگان جهان روشن کنیم و این کار لازمی است که مسلمانان هنرمند، مطلع و آشنا به تبلیغ و بیان باید در ارتباط با آن بزرگوار، کار علمی، فرهنگی، هنری و تبلیغی انجام دهند.

ولی امر مسلمین به تلاش بی ثمر استکبارجهانی برای کوبیدن انقلاب اسلامی به عنوان مظهر اسلام عملی اشاره کردند و فرمودند: هنگامی که دشمنان اسلام به برکت انقلاب اسلامی، با رشد معنوی مسلمین جهان مواجه شدند، برای کوبیدن انقلاب و ایران اسلامی در جبهه ی نظامی و اقتصادی تلاش کردند اما از آنجا که به اهداف خود نرسیدند شیاطین دست به تهاجم فرهنگی زده و مزدور شیطان صفت خود را به اهانت به رسول اکرم (ص) واداشتند و آن کتاب شیطانی را نوشتند که این اقدام آنها با پاسخ قاطع مسلمانان جهان و در رأس آنان امام فقید و بزرگوارمان که حکم اعدام وی را صادر کردند، مواجه شد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از بیاناتشان با تأکید بر اهمیت وحدت در جهان اسلامی فرمودند: اگر وحدت و نزدیکی فرق اسلامی در خدمت اسلام و به نفع مسلمین و در جهت عظمت اسلام است یقیناً باید معتقد باشیم که از سوی دشمنان اسلام سخت ترین تلاش ها و پیچیده ترین توطئه ها علیه این وحدت در جریان است. امروز هر چیزی که برای اسلام نافع تر باشد از نظر دشمنان اسلام مبغوض تر و مورد تهاجم بیشتری قرار می گیرد و این یک معادله ی قطعی است.

رهبر مسلمانان جهان با اشاره به دوستی و صمیمیت موجود میان استکبار جهانی و برخی از سلاطین حاکم بر کشورهای مسلمان فرمودند: همان دشمنانی که با تمام وجود از این سلاطین دفاع کرده و پول، تبلیغات و سلاح در اختیار آنها قرار داده اند با همه ی وجود علیه انقلاب و جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنند زیرا پی برده اند که عظمت اسلام در ایران اسلامی تعقیب خواهد شد.

حضرت آیةالله خامنه ای به بیان این مطلب که توطئه دشمنان اسلام برای مخدوش کردن وحدت مسلمین امروز بیش از هر زمان دیگری است پرداختند و با اشاره به تبلیغات استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشتند: تمامی دستگاه های تبلیغاتی استکبار و در رأس آنها آمریکا بسیج شده اند که ایران اسلامی و ملت مسلمان ایران را بر خلاف آنچه که هست به جهانیان نشان دهند. پول های دستگاه استکباری و ایادی آنها امروز در دنیا و بیش از همه در دنیای اسلام برای تفرقه بین مسلمین و ایجاد اختلاف و فاصله بین ایران اسلامی با مسلمانان عالم خرج می شود، ولی امر مسلمین و امید مستضعفان جهان به تلاش تبلیغات جهانی برای شعله ور ساختن اختلاف بین شیعه و سنی اشاره کردند و فرمودند: امروز وحدت اسلامی حول محور ایران اسلامی است و دلهای مسلمانان متوجه ام القرای اسلام یعنی ایران است زیرا امروز در جهان اسلام جایی که قرآن در آن رسماً و عملاً حاکمیت دارد ایران اسلامی است، در اینجا کسانی که در رأس امور هستند شرط قبول و تحمل مسؤولیت برای آنها ایمان و تقوی است و این برخلاف برخی از کشورهای مسلمانی است که عمل سران آنها از اسلام دور و بیگانه است. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: در ایران مانند برخی از کشورهای اسلامی اینطور نیست که مسؤولان آن محرمات را مرتکب شوند و از حدود الهی تجاوز و تعدی کنند و با خدا و بندگان صالح او دشمن باشند و یا بر مؤمنین و متقین فشار وارد آورند. ایران تنها نقطه ای در عالم اسلام است که مسؤولان و مدیران کشور باید از نظر مردم به ایمان و تقوی و تعبد شناخته شده باشند. رهبر مسلمانان جهان ضمن نکوهش و تقبیح مدعیانی که در عین ارتکاب به فساد، انحطاط و گناهان کبیره خود را بانی و مروج و صاحب اسلام معرفی می کنند، علمای اسلام را به هشیاری در برابر تشکیلات تبلیغاتی وابسته به استعمار و استکبار برای از بین بردن وحدت اسلامی فراخواندند و افزودند: علمای اسلام باید مراقب مذاهب جعلی و دلارهای نفتی که برای ایجاد تفرقه به کار می روند باشند و دست های پلید و مزدوری را که برای از هم گسستن و پاره کردن عروةالوثقی بین مسلمین تلاش می کنند شناسائی و با آنان برخورد کنند، زیرا این برخورد لازمه ی علاقه به وحدت اسلامی است.

ولی فقیه حضرت آیةالله خامنه ای در پایان سخنان خود معنا و مفهوم از اتحاد میان فرق گوناگون اسلامی را همکاری و همفکری و تفاهم مسلمانان برای مقابله با دشمنان دانستند و اظهار داشتند: بسیاری از فتاوی علماء و فقهای اسلام اگر مورد بحث فقهی عالمانه قرار گیرند می توانند به یکدیگر نزدیک شوند و ما در صدد هستیم تا دار التقریب بین المذاهب را ایجاد کرده و میزبان شخصیت های عالم از تمام جهان اسلام باشیم تا به این ترتیب و با کوشش فقها، متکلمین، فلاسفه و علمای اسلام نظرات فرق اسلامی در مجموعه ی واحدی در اختیار همه‌ی مسلمین قرار گیرد.

در این دیدار میهمانان ایرانی و خارجی شرکت کننده درکنفرانس بین المللی امام خمینی و وحدت اسلامی، روحانیون، مسؤولان. ائمه جمعه و برادران اهل تسنن و تشیع از استان های کردستان و باختران به همراه نماینده ی ولی فقیه و استاندار کردستان، همچنین فرهنگیان و جمعی از مردم قزوین، روحانیون، مسؤولان و اقشار مختلف مردم شهرستان مبارکه و سرخه و نیز جمعی از برادران اهل تسنن و تشیع شهرستان خاف حضور داشتند.

بنا بر همین گزارش در این دیدار ابتدا آیةالله جنتی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و نماینده ولی فقیه در این سازمان طی سخنان کوتاهی به معرفی دیدارکنندگان پرداخت و ضمن ارائه گزارش کوتاهی از سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی گفت: در این کنفرانس ابعاد فکری، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی از دیدگاه حضرت امام خمینی قدس سره الشریف مطرح شده و تأکیدات پیشوای عظیم الشأن و فقید اسلام برای نجات فلسطین، افغانستان و سرزمین های اسلامی موردتوجه قرار گرفته است.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی