news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتفيلمفيلمصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1368/05/23

دیدار جمعی از خانواده های شهداء، مفقودین و اسراء با رهبر انقلاب

دولت آمریکا پس از رژیم اشغالگر قدس، منفورترین دستگاه حکومتی نزد ملت ایران است و تا هنگامی که آمریکا سیاست خود را بر دروغ و فریب و خباثت استوارکرده و حمایت از رژیم پلید صهیونیستی و ظلم به ملل مستضعف جهان را ادامه می دهد امکان مذاکره و برقراری روابط میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا وجود ندارد و ما آنرا شدیداً رد می کنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران این مطلب را صبح امروز در جمع کثیری از خانواده های معظم اسراء و مفقودین جنگ تحمیلی اظهار داشتند و افزودند: ملت ما ملتی بیدار، زنده و قوی است و ما برای ساختن کشورمان به دولتی همانند رژیم آمریکا محتاج نیستیم و می توانیم امکانات بسیار خوب بالفعل و بالقوه ی خود را در راه سعادت ملت و پیشبرد انقلاب اسلامی بکار گیریم و اگر کسانی در دنیا تصور می کنند که مسؤولین کشورمان دست ذلت به سوی آمریکا دراز خواهند کرد بدانند که سخت در اشتباهند و هرگز چنین چیزی پیش نخواهد آمد.

رهبرکشورمان به بیان توطئه ها و دسایس آمریکا در لبنان پرداختند و با اشاره به آدم ربائی اخیر از سوی رژیم صهیونیستی فرمودند: آمریکا در لبنان بزرگترین خباثت ها را انجام می دهد و دست نشانده خود یعنی اسرائیل را به آدم ربائی و گروگانگیری تشویق می کند. رژیم اشغالگر قدس با خاطرجمعی از طرف آمریکا می خواهد بوسیله گروگانگیری از مجاهدین و مسلمانان لبنان باج بگیرد و ما همانطور که بارها اعلام کرده ایم از گروگانگیری حمایت نمی کنیم و آدم ربایانی مانند فالانژها، اسرائیل و آمریکا را محکوم می کنیم.

ایشان دزدیدن مردم لبنان از داخل کشورشان را عمل بسیار زشتی خواندند و با بیان اینکه شرط و شروط آمریکا برای مذاکره با ایران چیز بسیار مسخره ای است خطاب به سردمداران آمریکا فرمودند: شما امروز پس از رژیم غاصب حاکم بر فلسطین اشغالی منفورتین دولت در برابر چشم ملت ایران هستید. هیچ کس در نظام جمهوری اسلامی با شما مذاکره نکرده و نخواهد کرد. مابا استفاده از همین تریبون ها به آمریکا نهیب می زنیم و اعلام می کنیم که شما نخواهید توانست مسؤولین و ملت ایران را تحت تأثیر قرار دهید. تا هنگامی که سیاست آمریکا بر دروغ و فریب و خباثت استوار است و از رژیم پلیدی مثل اسرائیل حمایت کرده و به ظلم و ستم علیه ملت های مستضعف ادامه می دهد و نیز تا هنگامی که خاطره جنایات و تعرضات سردمداران آمریکا نظیر سرنگون کردن هواپیمای مسافربری و مسدود کردن اموال ایران در اذهان ملت ما باقی است امکان ندارد که ما با دولت آمریکا مذاکره و یا ارتباط برقرار کنیم و ما آنرا شدیداً رد می کنیم.

رهبر و ولی امر مسلمین مردم را به حفظ استحکام همیشگی خود و توکل بر خدا توصیه کردند و اظهار داشتند: ملت ایران یکی از قوی ترین و با اقتدارترین ملت هاست و با تکیه بر این ملت کارآمد، با هوش، فعال و دارای امکانات کار و سازندگی و نیز قوت مدیریت و فعالیت همه جانبه مسؤولین مشکلات حل خواهند شد و دشمن بداند که این مشکلات ملت ما را خسته نخواهد کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان با اشارهبه نامگذاری روز یازدهم محرم به عنوان روز اسراء و مفقودین فرمودند:‌ در یازدهم ماه محرم یکی از عظیم ترین فاجعه های تاریخ اسلام به وقوع پیوست و اسارتی اتفاق افتاد که نظیر آن برای ملت های مسلمان روی نداده و نخواهد داد. کسانی از خاندان وحی و نبوت اسیر شدند که عزیزترین و شریف ترین انسان های تاریخ اسلام بودند. زنانی در جمع هیأت اسراء وجود داشتند که شأن شرف آنها در جامعه اسلامی آن روز نظیر نداشت و کسانی این عزیزان را به اسارت گرفتند که از اسلام بوئی نبرده و با آن رابطه این داشتند و از خبیث ترین و پلیدترین انسان های زمان خودشان بودند و این فاجعه برای ما به عنوان یکی از تلخ ترین خاطره ها برای همیشه باقی مانده و خواهد ماند.

رهبر انقلاب اسلامی در همین بخش از بیاناتشان نقش مهم خانواده های شهداء، اسراء، مفقودین و جانبازان را در حفظ آبروی انقلاب مورد تأکید قرار دادند و خطاب به آنان اظهار داشتند: شما جزء قشرهای خدمتگزار انقلاب و مایه آبرو و حیثیت کشورتان هستید و درصورت صبوری و بردباری اجر و پاداش الهی شامل حالتان خواهد شد و این خود افتخار بزرگی برای شماست.

ایشان با بیان اینکه اسرای ما نامشان در تاریخ انقلاب و ایران جاودانه خواهد ماند فرمودند: اسرای ما در بدترین شرایط، عزت اسلام، کشور و انقلاب را حفظ کردند و دچار اضمحلال درونی و فرود آوردن سرتسلیم در برابر دشمن نشدند. آنها توانسته اند با حفظ عزت، استحکام درونی و شخصیت ایمانی خویش دشمن را عاجز سازند و این خود گویای آن است که رزمندگان عزیز اسلام نه تنها در میادین نبرد، بلکه در اسارت هم شجاع و قوی هستند.

رهبر کشورمان لجاجت دشمن و سوء نیت سردمداران رژیم عراق را مانع از برقراری صلح دائمی خواندند و افزودند: دشمن نخواهد توانست از اسرای عزیز ما وسیله ای برای زورگوئی و وادار کردن ملت ایران به دادن امتیاز استفاده کند، اگر ملت ما می خواست امتیاز بدهد و قلدری کسی را بپذیرد انقلاب نمی کرد و هشت سال نمی جنگید. امروز عراق کشور همسایه ای نیست که بر ما هشت سال جنگ را تحمیل کرد بلکه همان آمریکا و غرب است و امروز همان جهانخوارانی که با قیام ملت ایران دستشان کوتاه شده است با جلو انداختن عراق در پی تسلیم کردن ما هستند اما ملت ایران تسلیم زورگویی نخواهد شد و ما در برابر آمریکا و همه ابرقدرتها خواهیم ایستاد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان تداوم تلاش های جمهوری اسلامی ایران برای به نتیجه رساندن مسئله اجرای کامل قطعنامه 598 و مذاکرات صلح فرمودند: عقب نشینی به مرزهای شناخته شده بین المللی، مقدمه هر گونه حرکت دیگری است و اگر عقب نشینی صورت پذیرد ما حاضر به انجام مذاکره مستقیم هم هستیم، امارژیم عراق نشان داده است که یک رژیم غیر منطقی و غیر معقولی است. آنها می خواهند حق حاکمیت ملت ایران در داخل مرزهایش را از او سلب کنند ولی ما حاضر نیستیم درباره حقوق ملتمان با دیگران معامله کنیم.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در پایان سخنانشان برای استخلاص هر چه سریعتر اسراء و مفقودین و صبر و مقاومت خانواده های معظم آنان دعا کردند.

در این دیدار که خانواده های اسراء و مفقودین از شهرهای تهران، کرج، ورامین، قم، کاشان، زنجان واهواز و نیز شماری از اسیران آزاد شده حضور داشتند آقای میری رئیس کمیسیون اسراء و مفقودین طی سخنان کوتاهی ضمن تمجید از خانواده های معظم اسراء و مفقودین گفت: این عزیزان همواره خواهان ایستادگی مسؤولین کشور در مقابل خواسته های ناحق و نامشروع دشمن و نیز اجرای کامل قطعنامه 598 بوده اند. و اسرای آزاد شده نیز از طرف دوستان دربند خود پیام آورده اند که جمهوری اسلامی ایران نباید در برابر نیات نامشروع دشمن تسلیم شوند.

بنا بر همین گزارش پیش از این دیدار به مناسبت شهادت سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) مراسم نوحه خوانی و مرثیه سرائی برگزار شد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی