news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1368/04/20

دیدار و بیعت مدرسین و فضلا و طلاب حوزه علمیه مشهد با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز به هنگام بیعت صدها تن از مدرسین، فضلا و طلاب حوزه علمیه مشهد با ایشان، لزوم تقویت هر چه بیشتر حوزه های علمیه بر مبنای فقه سنتی جواهری، تزکیه اخلاقی و رشد آگاهی های سیاسی را مورد تأکید قرار دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظ طبسی نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی و مسئول حوزه علمیه مشهد به همراه اساتید، مدرسین، طلاب، ‌هیأت بررسی امور حوزه ی علمیه و نیز طلاب خارجی مقیم حوزه علمیه مشهد صبح امروز به منظور بیعت، به حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی رسیدند.

در این اجتماع با شکوه که علمای بزرگ و جمعی از ائمه جمعه و جماعات استان خراسان نیز حضور داشتند ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین واعظ طبسی طی سخنان کوتاهی ارتحال جانسوز امام امت را به محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تسلیت گفت و خطاب به ایشان افزود: ما شما را ولی امر مسلمین می دانیم و به آن رهبر عالی قدر دست بیعت داده و اوامر حضرتعالی را با دل و جان اطاعت می کنیم.

سپس ولی امر مسلمین عروج ملکوتی امام خمینی، رهبر فقید جهان اسلام را متقابلاً تسلیت گفتند و طی بیانات مبسوطی با تأکید بر اهمیت، حساسیت و استثنائی بودن وظیفه علماء و روحانیون در این برهه از زمان فرمودند: اداره یک نظام و مردم و ساختن و پرداختن یک مجموعه بر اساس اسلام، کار بسیار پیچیده و دشواری است که علمای اسلامی ما عهده دار آن هستند و مسئولیت دفاع از حیثیت جهانی اسلام و تنظیم سیستم حکومتی اسلام بر دوش آنهاست.

رهبرانقلاب اسلامی با بیان این مطلب که عملکرد خوب و قوی جمهوری اسلامی باعث تقویت و اعتبار کل اسلام است اظهار داشتند: از دیدگاه ناظران خارجی ایران اسلامی درحقیقت علمدار و مظهر اسلام و جامعه ی نمادین و سیمای بیرونی اسلام است و اگر ما نتوانیم با پیاده کردن احکام اسلامی، عدالت اجتماعی را مستقر، اخلاق اسلامی را رایج و روابط انسانی را به صورت مطلوبی ایجاد کنیم، قضاوت دنیا آنرا به عنوان عدم موفقیت اسلام در نظر خواهد گرفت.

رهبر مسلمین جهان در ادامه بیاناتشان به گرایش فراوانی که در دنیا برای پی بردن به معرفت اسلامی به وجود آمده اشاره کردند و با بیان اینکه انقلاب اسلامی به مسلمانان افتخار و سربلندی را باز گرداند افزودند: ما از آغاز برای انجام تکلیف پا به میدان مبارزه گذاشتیم و اکنون به واسطه ایمان، جهاد، اخلاص و عمل صالح مردم و نصرت الهی به جائی رسیده ایم که اسلام و قرآن حاکم و عزیز شدند و مسلمانان اعتزاز معنوی پیدا کردند و در اقصی نقاط آسیا تا قلب اروپا و مناطق دیگر جهان، مسلمانان به مسلمان بودن خود افتخار می کنند.

ایشان با تأکید بر لزوم افزایش تحرک و سازماندهی حوزه های علمیه برمبنای فقه سنتی جواهری، تزکیه اخلاقی و آگاهی های سیاسی فرمودند: صاحب جواهر مظهر یک فقیه مقید به مقررات فقاهت و قواعد اصولی و فقهی است که از موازین رایج فقهی به هیچ وجه تخطی ندارد. فقه سنتی ما خود پویاست و از آنجا که بر مبنای اجتهاد است مشکلات را علاج و حوادث واقعه را پاسخ می‌دهد.

ایشان با اشاره به اهمیت رشد آگاهی های سیاسی در حوزه های علمیه خطاب به حاضرین اظهار داشتند: اگر اعلم علما هم باشید و زمانتان را نشناسید و ندانید ترفندهای استکبار و نیز مشکلات جامعه چیست، نمی توانید برای جامعه ی اسلامیتان مفید واقع شوید. بصیرت و علم به زمان برای یک عالم در هر حدی لازم است و عدم آگاهی علما به حقایق جریانات جهان در طول تاریخ تشیع به ویژه در دویست سال اخیر مشکلات بزرگی را به وجود آورده و ضربه سنگینی را از این ناحیه وارد کرده است.

رهبر انقلاب در پایان بیاناتشان حضور اساتید و علمای بزرگ و شخصیت های برجسته و نیز نیروهای مستعد در حوزه علمیه مشهد را دلگرم کننده خواندند و بر تلاش علمی هر چه بیشتر آنان تأکید کردند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی