news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1371/07/23

دیدار اعضای مجمع علمای اهل تسنن و تشیع افغانستان با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی امشب در دیدار جمع زیادی از علمای اهل تسنن و تشیع افغانستان با ایشان طی سخنانی آنان را به استحکام در اراده، شناخت دوست و دشمن و هوشیاری در برابر سخنان فریبنده و تهدیدات دشمنان اسلام فراخواندند و تشخیص راه صحیح را در فهم معارف زمان ممکن دانستند.
مقام معظم رهبری دربیاناتشان که پس از اقامه‌ی نماز جماعت مغرب و عشا ایراد فرمودند: از پیروزی انقلاب اسلامی در افغانستان بعنوان نشانه‌ای از نصرت خداوند متعال به ملتی با ایمان و مقاوم یاد کردند و اظهار داشتند: تبلیغات دنیای مادی ما را به دلیل بر پاداشتن نماز، زکات، امر به معرف و و نهی از منکر، مرتجع مینامد. اما نباید تحت تأثیر چنین تبلیغاتی قرار بگیریم. تمسک به دین و استمداد از خداوند ما را پیروز کرد و همین امر علت بوجود آورنده و بقاء پیروزیهاست و اهمیت نقش علماء دین نیز از همین اصل اعتقادی ناشی میشود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن تأکید بر مردود بودن جدائی دین از سیاست، فرمودند: حکومت، خلافت، بیعت، جنگ و جهاد، صلح، سیاست، مالیات، آموزش و تدبیر امور مردم همه از شئون دین مبین اسلام است و کتابهای فقهی شیعه و اهل سنت ابواب مختلف امور زندگی را تشریح کرده است. علماء دین به حکم خدا در زمینه سیاست آگاه هستند و سیاستمداران باید به آنچه که از سوی آنها تبیین میشود عمل کنند.
رهبر انقلاب اسلامی لزوم تطبیق سریع علماء دین با اوضاع زمان و آگاهی آنان از مسائل جهانی را مورد تأکید قرار دادند و خطاب به علماء و روحانیون افغانستان فرمودند: اگر عالم به زمان نباشید در تشخیص راه صحیح اشتباه خواهید کرد. امروز آگاهی علماء از مطامع و اهداف استعماری و نیز استبداد قدرتهای جهانی علیه ملتهای ضعیف و کوچک یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای عمل به تکلیف الهی و شناخت راه درست از بیراهه‌هاست و برای این منظور علماء اسلام باید خود را با زمان تطبیق دهند و از معارف جهان فهم و درک صحیحی داشته باشند.
مقام معظم رهبری از ارشاد و هدایت مردم و تشویق آنان به ادامه‌ی جهاد و حضور در صحنه بعنوان یک وظیفه‌ی مهم علماء اسلام نام بردند و با تأکید بر اهمیت حفظ وحدت و لزوم پرهیز از اختلافات قومی و مذهبی در افغانستان، فرمودند: دشمنان اسلام در تلاش هستند تا با هدف ایجاد اختلاف در میان مردم نقشه‌هایی را که در ایران تعقیب میکردند در افغانستان نیز به اجرا در آورند و قومیت‌های مختلف را در مقابل هم قرار دهند. دل دشمنان ما آکنده از بغض و کینه نسبت به اسلام و مسلمانان است، لذا با ترفندهای گوناگون در صدد تأمین اهداف شوم خود هستند و این امر هوشیاری هر چه بیشتر امت اسلام را طلب میکند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از بیاناتشان تغییر رژیمهای کمونیستی در شمال و شرق ایران به حکومتهای اسلامی و ضعف و ذلت رژیم بعث عراق را نشانه‌ای از فضل و رحمت خداوند دانستند و در پایان سخنانشان ضمن تبریک پیروزی مسلمانان در افغانستان، علماء و روحانیون این کشور را به حضور در صحنه‌های مختلف سیاسی، جهاد، سازندگی و حفظ اتحاد ملی و اسلامی سفارش کردند.
بنا بر همین گزارش پیش از بیانات مقام معظم رهبری حجت‌‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی نماینده ولی فقیه در امور افغانستان پیرامون برگزاری اولین مجمع علماء اهل تشیع و تسنن و مباحث انجام شده در این گردهمائی گزارشی را به استحضار رهبر انقلاب اسلامی رساند.

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی