news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتفيلمفيلم
نسخه قابل چاپ
1371/08/19

دیدار مسئولان وزارت فرهنگ و آموزش عالی و رؤسای دانشگاه‌ها با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار وزیر ومسئولان وزارت فرهنگ و آموزش عالی و رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی با ایشان، طی بیاناتی بر لزوم برنامه ریزی صحیح در جهت پرورش نیروهای متخصص و مؤمن به مبانی انقلاب و نظام اسلامی تأکید کردند و ضرورت افزایش تحقیقات علمی و بهره گیری از استعدادهای دانشجویان و اساتید دانشگاهها را خاطر نشان ساختند.
مقام معظم رهبری در این دیدار با اشاره به اهمیت برخورداری نسل آینده از تعهد اسلامی و شور انقلابی فرمودند: دانشگاه های کشور باید در مسیر تربیت نیروهای پایبند به اسلام و انقلاب حرکت کنند و برای سالهای آینده که به تدریج از مبدأ انقلاب فاصله می گیریم عناصری را تحویل جامعه دهند که درجهت حفظ استقلال ملی و آزادی کشور، رهایی از قید و بند سلطه گران جهانی و پایبندی متعهدانه و متعبدانه به اسلام آماده ی جهاد و فداکاری باشند و برای حراست از این ارزش های والا، ‌حتی از نثار خون خود نیز دریغ نورزند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تمجید از روحیه ی انقلابی و دیانت وزیر فرهنگ و آموزش عالی، از مشاغل علمی به عنوان عالی ترین و حساسترین مشاغل در یک نظام فرهنگی و دینی نام بردند و ضمن تأکید بر لزوم پاسخگویی دانشگاه ها به توقعات مورد انتظار اسلام و انقلاب فرمودند: مسئولیت انقلابی رؤسا و دست اندرکاران امور دانشگاهی در وزارتخانه های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاب میکند که آنان با برگزاری نشست هایی راههای استفاده شایسته و مناسب ازدانشگاه ها را با هدف تربیت نیروی متخصص، مؤمن و معتقد به مبانی انقلاب و تلاشگر در راه اهداف اسلام، مورد بررسی قرار دهند و عواملی را که مانع از تحقق این هدف اساسی و مهم میشوند شناسایی و برای از بین بردن آنها برنامه ریزی کنند.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از رهنمودهایشان جداکردن دانشگاه ها را از سیاست های انقلاب و مشی کلی اداره‌ی کشور در برنامه ریزی های آینده مغایر با مصلحت نظام دانستند و فرمودند: دانشگاهها همانند دیگر دستگاههای کشور باید در محدوده ی کلی نظام اسلامی فعالیت کنند و سیاست واحدی بر آنها حاکم شود. اهتمام به امور فرهنگی لازمه ی موفقیت در مسائل اقتصادی، صنعتی و کشاورزی است. لذا دولت در برنامه های آینده خود باید اهتمام مضاعفی به مسائل فرهنگی داشته باشد.
مقام معظم رهبری مصلحت نظام را در اهمیت دادن به مسائل فرهنگی در برنامه ی پنج‌ساله ی دوم دانستند و فرمودند: بی توجهی به مسائل فرهنگی نتیجه مطلوبی از تلاشهای دولت برای کارهای اقتصادی و سازندگی بدست نخواهد داد. بنابراین مصلحت نظام در آن است که در برنامه ی پنج‌ساله ی دوم در سطح بالایی از نظر حجم و کیفیت به مسائل فرهنگی توجه شود تا برنامه های دیگر نیز حرکت صحیحی داشته باشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اهمیت بهره گرفتن از استعدادها و ظرفیت های فراوان موجود در دانشگاه ها در زمینه ی مسائل اقتصادی را یادآور شدند و فرمودند: دانشگاه ها باید با ارائه نظرات کارشناسی خود به رأس دستگاه اجرایی کشور متصل شوند و مراکز علمی، طرحهای تحقیقاتی مورد نیاز دولت را تأمین کنند تا از این راه استفاده شایسته ای از صاحب نظران دانشگاهی درمسائل مختلف بعمل آید و استعدادهای جوان و پرنشاط دانشجویان و اساتید دانشگاه ها بکار گرفته شوند.
رهبر انقلاب اسلامی ضمن تأکید بر لزوم رعایت احترام متقابل استاد و دانشجو، بی مهری معدودی از اساتید دانشگاهها نسبت به دانشجویان انقلابی و حزب اللهی را مورد سرزنش قرار دادند و فرمودند: رؤسای دانشگاهها باید به این مسئله ی مهم توجه کنند که مبادا برخی از اساتید فاقد انگیزه انقلابی، دانشجویان را به دلیل رفتار مذهبی و انقلابی آنان مورد بی مهری و اهانت قرار دهند و محیط کلاس و امتحان را برای آنان ناامن کنند این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست و مسئولان دانشگاه ها باید با این افراد که با مباحث انقلابی ضدیت دارند به شدت برخورد کنند.
مقام معظم رهبری به لزوم فراهم آوردن زمینه ی تحصیل دانشجویان در رشته های مورد علاقه آنان با هدف شکوفایی نبوغ و استعدادهای دانشجویان و نیز جذب داوطلبان بومی در دانشگاه های مناطق مختلف کشور را مورد تأکید قرار دادند و درپایان سخنانشان فرمودند: کار علمی و میدان علم سنگر بزرگی در میدان جهاد است لذا با استفاده از تحقیقات علمی که ارزش بسیار بالایی دارد باید زمینه های رشد و شکوفایی هر چه بیشتر ایرانِ اسلامی را فراهم آوریم. بر پایه همین گزارش پیش از بیانات مقام معظم رهبری، دکتر معین وزیر فرهنگ و آموزش عالی در سخنان کوتاهی موفقیت های بدست آمده در زمینه آموزش های عالی علمی را بر شمرد و طی آن شاخص های کیفی و کمی این موفقیت ها از نظر افزایش چشمگیر طرحهای تحقیقاتی و شمار دانشجویان در رشته های مختلف را خاطر نشان ساخت.

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی