news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1381/11/08

دیدار جمعی از اعضای انجمن قلم ایران

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در دیدار جمعی از اعضای انجمن قلم ایران، با اشاره‌ به‌ نقش‌ فرهنگ‌ در جامعه‌، تصریح‌ کردند: تنها راه‌ گسترش‌ فرهنگ‌ و تولید علم‌ و اندیشه‌ در کشور ایجاد فضای‌ نقادی‌ علمی‌ در پرتو آزاداندیشی‌ حقیقی‌ در دانشگاهها و حوزه‌ها است‌. ایشان‌ تأکید کردند: آزاداندیشی‌ در جامعه‌، نه‌ به‌ معنای‌ تصور تلاش‌ برای‌ ایجاد زمینه‌ بمنظور حمله‌ به‌ بنیانها و ارزشها و نه‌ به‌ معنای‌ لزوم‌ حمله‌ به‌ بنیانها و ارزشها است‌ بلکه‌ این‌ دو تصور، ظلم‌ به‌ آزاداندیشی‌ می‌باشد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با تأکید براینکه‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، آزاداندیشی‌ به‌ معنای‌ واقعی‌ کلمه‌ را وارد جامعه‌ کرد، افزودند: البته‌ آزاداندیشی‌ یک‌ ادب‌ و فرهنگ‌ خاص‌ دارد. ایشان‌ آزاداندیشی‌ را یک‌ شعار مظلوم‌ در جامعه‌ دانستند و با اشاره‌ به‌ اینکه‌ عده‌ای‌ با شعار آزاداندیشی‌، اصول‌ مقدس‌ حقیقی‌ و ارزشها را مورد حمله‌ و تحقیر قرار می‌دهند و عده‌ای‌ نیز در مقابل‌ آن‌ با هر گونه‌ نوآوری‌ مخالفت‌ می‌کنند، خاطرنشان‌ کردند: در عرصه‌ فرهنگ‌ باید نقطه‌ تعادل‌ میان‌ مرزشکنی‌ و تحجر، بعنوان‌ آزاداندیشی‌ صحیح‌ مشخص‌ و ترویج‌ شود همانگونه‌ که‌ در عرصه‌ سیاسی‌ نیز باید از افراط و تفریط یعنی‌ هرج‌ و مرج‌ و دیکتاتوری‌ اجتناب‌ گردد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر وجود تفاوت‌ میان‌ تحجر و اصولگرائی‌ افزودند: اصولگرائی‌ به‌ معنای‌ قبول‌ اصولی‌ مستدل‌ و منطقی‌ و پایبند بودن‌ به‌ آن‌ اصول‌ است‌، در حالیکه‌ تحجر به‌ معنای‌ حمایت‌ جاهلانه‌ از باورهای‌ غیرمستدل‌ است.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ خاطرنشان‌ کردند: تحجر فقط در مسائل‌ دینی‌ وجود ندارد بلکه‌ تحجر سیاسی‌ و جناحی‌ حتی‌ با ظاهر روشنفکری‌ نیز همانند تحجر دینی‌ دارای‌ خطرات‌ و آثار سوء فراوانی‌ است‌. ایشان‌ یافتن‌ نقطه‌ تعادل‌ میان‌ مرزشکنی‌ و تحجر را از راه‌ گفتگوی‌ محترمانه‌، عاقلانه‌، منصفانه‌ و شجاعانه‌ عملی‌ دانستند و افزودند: حوزه‌ و دانشگاه‌ در این‌ خصوص‌ وظایف‌ بزرگی‌ بر عهده‌ دارند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ طبیعت‌ علمی‌ حوزه‌های‌ علمیه‌ در نقد علمی‌ آراء و اندیشه‌های‌ مختلف‌ در علوم‌ رایج‌ حوزه‌، لزوم‌ استمرار و تقویت‌ این‌ روش‌ را در حوزه‌ها خاطرنشان‌ و تأکید کردند: برای‌ ایجاد نهضت‌ نرم‌افزاری‌، در دانشگاهها نیز باید زمینه‌ طرح‌ آراء مختلف‌ صاحبان‌ اندیشه‌ و نقد آنها در محیطی‌ تخصصی‌ و علمی‌ بوجود آید.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ تصریح‌ کردند: یکی‌ از وظایف‌ نظام‌ اسلامی‌ حمایت‌ از فضای‌ برخورد افکار مختلف‌ در محیطی‌ سالم‌ و علمی‌ است‌. ایشان‌ نقش‌ جمع‌های‌ تخصصی‌ متعهد و علمی‌ همچون‌ انجمن‌ قلم‌ را در ایجاد فضای‌ آزاد نقادی‌ علمی‌ و تخصصی‌، مهم‌ ارزیابی‌ کردند و افزودند: عناصر مستعد، با همت‌ و دارای‌ توکل‌، در دانشگاهها و حوزه‌ها باید تلاش‌ خود را در این‌ جهت‌ متمرکز نمایند.
در ابتدای‌ این‌ دیدار قبل‌ از سخنان‌ رهبر انقلاب، آقای‌ محمدرضا سرشار (رهگذر) دبیر انجمن‌ قلم‌ گزارشی‌ از اهداف‌ تأسیس‌ این‌ انجمن‌ و فعالیتها و مشکلات‌ آن‌ بیان‌ کرد و خانم‌ اصلانپور و آقایان‌ محسن‌ پرویز، شهریار زرشناس‌، مجید عمیق‌، محمد نوری‌زاد و حمید سبزواری‌ از اعضای‌ انجمن‌ قلم‌ ایران‌، دیدگاههای‌ خود را در خصوص‌ مسائل‌ فرهنگی‌ جامعه‌ از جمله‌ لزوم‌ حمایت‌ مادی‌ و معنوی‌ از اهل‌ قلم‌، نظارت‌ دقیق‌ بر محصولات‌ فرهنگی‌ بویژه‌ در عرصه‌ نشر کتاب‌، تلاش‌ برای‌ آشنائی‌ بیشتر نسل‌ جوان‌ با تاریخ‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ و آثار ادبیات‌ انقلاب‌، بیان‌ کردند.

برچسب‌ها: تحجّر؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی