news/content
نسخه قابل چاپ
1378/03/08

دیدار اعضای ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد برگزاری دهمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) از تلاش در جهت معرفی خصوصیات ممتاز و استثنایی امام و گرامیداشت یاد و نام ایشان، به عنوان یک مسأله اصولی و اساسی انقلاب و خدمتی بزرگ و با ارزش یاد کردند و امام بزرگوار را برای ملت ایران نماد، سمبل، رمز و مظهر ارزشها دانستند.
مقام معظم رهبری در این دیدار با تأکید بر اهمیت تجلیل از شخصیت کم نظیر امام خمینی(رض) فرمودند: امام از نمونه های نادری است که در زندگی ملت ایران حالت نمادین و افسانه گونی پیدا کرد و از دیدگاههای مختلف اسلامی، تاریخی، فرهنگی و سیاسی می توان گفت که امام مظهر همه این ارزشهای مهم در نزد ملت ایران و مسلمانان جهان است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تبیین مفهوم تقوا و انعکاس روشن آن در رفتار، گفتار، حرکات و احساسات امام فرموده‌اند: تقوا در اسلام به معنای مراقبت دائمی انسان از خود، انگیزه ها و مسیری است که برای حرکت خود انتخاب کرده است و این مراقبت مستلزم نوعی هوشیاری خود یابی، پرهیز و برحذر بودن است، بنا بر این تقوا در عمل شخصی و هدایت جامعه بسیار مهم و تأثیرگذار است و به همین سبب یک ارزش مسلم محسوب می شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر نقش تعیین کننده تقوا در عرصه های گوناگون زندگی فرمودند: تقوا یک ارزش اسلامی به معنای مطلق آن است و برای رسیدن به پیروزی در میدانهای مختلف، تأمین عزت اسلامی و کسب رضایت خداوند نیازمند تقوا هستیم و از هنگامی که امام بزرگوار در واقعیتهای جامعه ما مطرح شد تقوا به مفهوم مراقبت از خود براساس معیارهای دین در تمامی شئون زندگی ایشان واضح بود.
مقام معظم رهبری در تبیین ارزشهای سیاسی و تاریخی امام خمینی(رض) فرمودند: امام به اسلام و انقلاب، احساس اعتزاز می کرد و با همین احساس بود که ایران و این ملت بزرگ را در دنیا عزیز و سربلند کرد. امام هرگز در برابر عزتهای مادی احساس کمبود نکرد و با تکیه بر الطاف الهی، آثار بزرگی را از خود در تاریخ ایران و جهان برجای گذاشت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مخالفت دشمنان ملت ایران را با میراث معنوی امام بزرگوار خاطر نشان کردند و فرمودند: همه قرائن و شواهد نشان می دهد که دستگاههای اداره کننده نظم جهانی و دستهای پنهان و مؤثر در سیاستهای بین المللی، یعنی اداره کنندگان کمپانیهای اقتصادی، خبری و تبلیغاتی دنیا، برای ایران و این منطقه نقشه ها و طرحهای وسیعی داشتند، اما امام بزرگوار به پشتوانه ملت ایران، نظام اسلامی را بنا نهاد و آنها را از تمامی نقشه های بلند مدت و میان مدتی که در ایران و این منطقه دنبال می کردند، محروم ساخت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر نهادینه شدن خصوصیات و امتیازات شخصیتی امام خمینی(ره) در پیکره‌ی نظام اسلامی فرمودند: آنچه در ایران به عنوان نظام اسلامی شکل گرفته است، شجره طوبایی است که با برخوردار بودن از مواد حیاتی از درون گسترش و رشد یافته و روز به روز شاخ و برگ آن فزونی می یابد و اگر ریشه اش را خشک نکنند و به آن آفت نزنند استعداد پیشرفت دارد و امروز همان خصوصیات و ممیزات شخصیتی امام ، یعنی عزت، تقوا، توکل، اخلاص، فکر، فرهنگ، علم و عرفان به بنای این نظام منتقل شده است و این همان چیزی است که دشمنان اسلام با آن به شدت مخالفند و با آن مبارزه می کنند.
مقام معظم رهبری امام را یک سمبل ماندگار برای علاقه مندان به نظام اسلامی دانستند و فرمودند: امام بزرگوار هر چه بیشتر مورد تجلیل قرار گیرد و واقعیتهای وجودی ایشان برای مردم تبیین شود این شجره ی طوبی یعنی نظام اسلامی که براساس خصوصیات امام به وجود آمده است، مستقرتر، پابرجاتر، آسیب ناپذیرتر و مصون تر خواهد بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تمجید از تلاشهای خالصانه نیروهای مؤمن و کارآمد در عرصه های فرهنگی، فکری و سیاسی فرمودند: در ایران اسلامی کارهای ارزنده‌ای در حال انجام است و یأس، سرخوردگی، ناتوانی دشمن، ناشی از آن است که کارها و تلاشهای بسیاری انجام گرفته و مسأله تکریم و گرامیداشت امام بزرگوار نیز از جمله کارهای مهمی است که بخش عمده ای از تلاشهای دشمن را پوچ و نقش بر آب کرده و خواهد کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی معرفی ابعاد شخصیت امام خمینی(رض) را کلید حل بسیاری از مشکلات و خنثی شدن نقشه های دشمن توصیف کردند و در پایان سخنانشان تصریح کردند که هر جا هویت، شخصیت و نام مبارک امام بزرگوار وجود داشته باشد، به طور طبیعی دشمن رنگ می بازد و ضعیف می شود.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری، آقای محمد علی انصاری مسؤول ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال حضرت خمینی (رض) گزارشی از فعالیتهای این ستاد برای تجلیل هر چه باشکوهتر از مقتدای مسلمانان جهان در دهمین سالگرد ارتحال امام ارائه کرد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی