news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1372/09/08

دیدار جمعی از زنان پزشک و جراح کشور با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ پیش‌ از ظهر امروز در دیدار گروهی‌ از خواهران‌ متخصص‌ جراح‌ و پزشک‌ کشور با ایشان‌ تأکید کردند که‌ زنان‌ می‌توانند در سایه‌ تربیت‌ اسلامی‌ به‌ بالاترین‌ درجات‌ کمال‌ علمی‌ و معنوی‌ دست‌ یابند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ حضور روزافزون‌ زنان‌ مسلمان‌ و مؤمن‌ در کسوت‌ تخصص‌ و استادی‌ را مایه‌ مباهات‌ و افتخار نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ دانستند و فرمودند: در محیط اسلامی‌ و نظام‌ اسلامی‌ ما فساد، مدگرایی‌، خودنمایی‌، خودآرایی‌ و جلوه‌گری‌های‌ غلط و مضر نسبت‌ به‌ گذشته‌ اندک‌ است‌ و در مقابل‌ آن‌ فضای‌ سالمی‌ برای‌ رشد استعدادهای‌ زنان‌ بوجود آمده‌ است‌. امروز محیط جامعه‌، دانشگاهها و مجامع‌ هنری‌ برای‌ دختران‌ جوان‌ ما محیط امنی‌ محسوب‌ می‌شود و زنان‌ مسلمان‌ و متدین‌ فرصت‌ یافته‌اند تا استعدادهای‌ خود را در رشته‌های‌ مختلف‌ بروز دهند و به‌ مدارج‌ بالای‌ علمی‌ و هنری‌ دست‌ یابند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ از وجود زنان‌ مسلمان‌ و متخصص‌ در جامعه‌ اسلامی‌ به‌ عنوان‌ حجت‌ خدا و اسلام‌ برای‌ زنان‌ ایران‌ و جهان‌ اسلام‌ نام‌ بردند و فرمودند: انجام‌ یک‌ تحول‌ در تمامی‌ رشته‌های‌ علمی‌ جامعه‌ ما ضروری‌ است‌ و زنان‌ باید در هر رشته‌ای‌ که‌ استعداد آن‌ را دارند و با ساختمان‌ وجودی‌ آنان‌ نیز تناسب‌ دارد وارد شوند. نیمی‌ از استعدادهای‌ کشور مربوط به‌ زنان‌ است‌ و آنان‌ باید میدانهایی‌ را که‌ در آن‌ برای‌ زن‌ محدویت‌ طبیعی‌ و فطری‌ وجود ندارد پر کنند.
رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ جایگاه‌ رفیع‌ حضرت‌ فاطمه‌ (س‌) را نشان‌ دهنده‌ جهان‌بینی‌ اسلام‌ در مورد زن‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: خانه‌داری‌ و اداره‌ کردن‌ همسر و فرزندان‌ طبیعی‌ترین‌، فطری‌ترین‌ و مطلوب‌ترین‌ کار برای‌ زنان‌ است‌ اما این‌ امر هرگز توانایی‌ زنان‌ را در میدان‌های‌ علمی‌، عملی‌ و معنوی‌ نفی‌ نمی‌کند. وجود حضرت‌ زهرا(س‌) با آن‌ حکمت‌، گویندگی‌، قدرت‌ تحلیل‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ و آینده‌نگری‌ و نیز قدرت‌ برخورد با عظیم‌ترین‌ مسائل‌ زمان‌ خود نشان‌ دهنده‌ این‌ واقعیت‌ است‌ که‌ یک‌ زن‌ مسلمان‌ می‌تواند در سنین‌ جوانی‌ هم‌ به‌ مقامات‌ عالی‌ معنوی‌، عرفانی‌ دست‌ یابد.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ متمرکز کردن‌ احساسات‌ و غرائز جامعه‌ به‌ مسائل‌ ویژه‌ زنان‌ را یکی‌ از مشخصه‌های‌ فرهنگ‌ غرب‌ برشمردند و فرمودند: واقعیت‌ آن‌ است‌ که‌ امروز در فرهنگ‌ غربی‌ بخش‌ عمده‌ای‌ از وقت‌ زنان‌ و مردان‌ برای‌ جلب‌ توجه‌ همگان‌ به‌ مسائل‌ مربوط به‌ زنان‌ هرز می‌رود و این‌ مسئله‌، عمدی‌ و حساب‌ شده‌ است‌. لذا در نظامی‌ که‌ چنین‌ هدایت‌ غلط، خباثت‌آمیز و خطرناکی‌ رواج‌ دارد زنان‌ نمی‌توانند تمامی‌ استعدادهای‌ خود را بروز دهند و محیط عمومی‌ جامعه‌ شماری‌ از زنان‌ را به‌ انزوا می‌کشاند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ به‌ ناامنی‌ محیطهای‌ مختلف‌ برای‌ زنان‌ مسلمان‌ و با ایمان‌ در دوران‌ حاکمیت‌ طاغوت‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: به‌ لحاظ ناامن‌ بودن‌ محیطهای‌ دانشگاهی‌، مجامع‌ و کنفرانس‌های‌ علمی‌ و محیطهای‌ هنری‌، تربیتی‌ و ورزشی‌ در دوران‌ حاکمیت‌ طاغوت‌ بخش‌ مهمی‌ از زنان‌ جامعه‌ ما فرصت‌ بروز استعدادهای‌ خود را نیافتند و جامعه‌ از استعدادهای‌ آنان‌ در زمینه‌های‌ علمی‌، هنری‌، تحقیقاتی‌ و پزشکی‌، سخنوری‌ و نویسندگی‌ محروم‌ ماند.
رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ ضرورت‌ حضور زنان‌ مسلمان‌ و متخصص‌ در میدانهای‌ تصمیم‌گیری‌ را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: جامعه‌ ما در رشته‌های‌ مختلف‌ پزشکی‌ نیازمند پزشک‌ زن‌ به‌ تعداد پزشکان‌ مردم‌ است‌ و باید شمار پزشکان‌ زن‌ در کشور به‌ حدی‌ برسد که‌ زنان‌ ایران‌ برای‌ درمان‌ بیماری‌های‌ خود بتوانند فقط به‌ پزشکان‌ زن‌ مراجعه‌ کنند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در پایان‌ سخنانشان‌ پایبندی‌ زنان‌ دانشمند و فاضل‌ به‌ اسلام‌ و موازین‌ اسلامی‌ را یک‌ ارزش‌ و تعلیم‌ عملی‌ برای‌ زنان‌ و دختران‌ جامعه‌ ذکر کردند و تلاش‌ پزشکان‌ زن‌ را برای‌ بی‌ نیاز کردن‌ زنان‌ از مراجعه‌ به‌ پزشکان‌ مرد حسنه‌ای‌ بزرگ‌ خواندند.
پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ یکی‌ از خواهران‌ پزشک‌ گزارشی‌ از روند تربیت‌ خواهران‌ متخصص‌ جراحی‌ زنان‌ و مامائی‌ در دانشگاههای‌ مختلف‌ کشور را به‌ استحضار رساند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی