news/content
نسخه قابل چاپ
1382/07/14

دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار ائمه‌ی جمعه‌ی سراسر کشور، آگاهی، ایمان و پایداری مردم را تکیه‌گاه اصلی نظام اسلامی خواندند و تصریح کردند: رفتار و عملکرد همه‌ی دستگاه‌ها و سازمان‌ها و عوامل و عناصر تأثیرگذار باید به گونه‌ای باشد که ایمان، بصیرت، نشاط و روحیه‌ی مردم روزبه‌روز بیشتر شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نقش آحاد ملت در قوام و تداوم نظام اسلامی، بیان حقایق، تعمیق بصیرت مردم و تقویت ایمان و استقامت آنان را از جمله وظایف ائمه‌ی جمعه برشمردند و خاطرنشان کردند: نماز جمعه به عنوان رسانه‌ای فراگیر و پرنفوذ می‌تواند با برخورداری از ائمه‌ی جمعه‌ی عالِم، عامِل، حکیم و آگاه به اقتضائات، نقش مؤثری در تحقق این اهداف ایفا کند.
ایشان در تبیین نقش ائمه‌ی جمعه و همه‌ی دستگاه‌های رسمی و غیر رسمی نظام در هدایت حرکت عمومی جامعه، درک اهمیت وجودی نظام اسلامی در سرنوشت امت اسلامی و بیداری ناشی از انقلاب اسلامی را ضروری خواندند و افزودند: اگرچه دستگاه‌های تبلیغاتی صهیونیست‌ها و مستکبران با گرد و غبار تبلیغاتی خود مانع از درک کامل این حقایق -حتی در داخل کشور- می‌شوند، اما واقعیت آن است که نظام اسلامی مایه‌ی امید و نشاط روحی ملت‌های مسلمان است و شوق حیات دوباره‌ی اسلام هر روز بیش‌از‌پیش در دل ملت‌ها و نسل‌های متجدد جهان اسلام رشد و نموّ می‌کند و نباید بر اساس القائات دشمن، این تأثیر عظیم انقلاب اسلامی را نادیده گرفت.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به بروز نشانه‌های اسلام‌خواهی مردم عراق -اعم از شیعه و سنی- خاطرنشان کردند: زمینه‌های اسلام‌خواهی در تمامی کشورهای اسلامی وجود دارد و در هر نقطه‌ی جهان اسلام که زمینه و فرصت بروز آرمان‌های حقیقی ملت‌ها فراهم آید، مردم با فداکاری و شور و امید، حاکمیت اسلام را فریاد می‌زنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین تشکیل نظام اسلامی را به مثابه وقوع زلزله‌ای عظیم در دنیای استکبار ارزیابی کردند و افزودند: نظام اسلامی علاوه بر ایجاد امواج اسلام‌خواهی در ملت‌ها، همچون موجودی پویا و رو به رشد، هزینه و خسارات فراوانی به زورگویان جهانی تحمیل کرده است و استکبار با توجه به آثار وجودی نظام اسلامی، از اول پیروزی انقلاب برای منفعل ساختن یا از میدان خارج کردن این نظام همه‌ی تلاش و امکانات خود را به ‌کار گرفته است.
رهبر معظم انقلاب ایجاد ناآرامی در مناطق مختلف کشور، تشویق صدام و دادن قول کمک به رژیم بعثی برای حمله به ایران و ترور شخصیت‌های مؤثر سیاسی و روحانی را از جمله توطئه‌های دشمنان ملت ایران برشمردند و افزودند: به رغم این توطئه‌های مستمر، نظام اسلامی توانسته است در این جاده‌ی سنگلاخ با حفظ استقلال کشور، آزادی عقیده و بیان را تأمین کند و با تکیه بر آراء مردم به عنوان مبنای اداره‌ی کشور به پیشرفت‌های برجسته‌ای دست یابد.
ایشان رشد علمی کشور و دست‌یابی به فناوری‌های پیشرفته را نمونه‌ای از شکوفایی استعدادهای ملت در نظام اسلامی برشمردند و خاطرنشان کردند: زورگویان جهانی به‌خوبی واقفند که ما سلاح هسته‌ای نداریم؛ بلکه آن‌چه آن‌ها را نگران کرده، دست‌یابی ملت ایران به دانش هسته‌ای است، زیرا جهان استکبار نمی‌تواند بپذیرد که ایران اسلامی با شعارهای عدالت‌خواهانه و آزادی‌طلبانه‌ی خود به رشد و توسعه و پیشرفت علمی دست یابد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در نتیجه‌گیری از واقعیت‌های یادشده افزودند: مراکز قدرت جهانی با ادامه‌ی توطئه‌های خود، انفعال یا شکست ملت ایران و متوقف کردن راه پیشرفت این کشور را هدف قرار داده‌اند. بنابراین لازم است آحاد مردم، قوای سه‌گانه، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها، ائمه‌ی جمعه و همه‌ی دستگاه‌ها و نهادها در نقطه‌ی مقابل خواست دشمن، استقامت و پای‌فشردن بر صراط مستقیم را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهند و با کار و تلاش بیشتر و بهتر و حفظ عزم و اراده‌ی ملی، راه تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب را پرشور و پرامید ادامه دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به ارتقای کمّی و کیفی نماز جمعه، از شورای سیاست‌گذاری ائمه‌ی جمعه و دیگر دست‌اندرکاران برگزاری نماز عبادی سیاسی جمعه تشکر کردند.
 
در این دیدار و قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب آیت‌الله مشکینی -امام جمعه‌ی قم- با بیان توصیه‌هایی اخلاقی خطاب به ائمه‌ی جمعه گفت: ائمه‌ی جمعه در مقام یکی از مربیان جامعه، مسئولیت‌های سنگینی بر عهده دارند که باید با تقوا و خلوص و معنویت به آن‌ها عمل کنند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه‌ی جمعه نیز در این دیدار گفت: هجدهمین گردهمایی ائمه‌ی جمعه‌ی سراسر کشور با عنوان نهضت خدمت‌رسانی به مردم برگزار شده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقوی همچنین گزارشی از عملکرد شورای سیاست‌گذاری ائمه‌ی جمعه را بیان کرد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی