news/content
نسخه قابل چاپ
1381/12/20

بازدید فرمانده کل قوا از نیروی‌ دریایی‌ سپاه‌

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ی‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و فرمانده‌ کل‌ قوا امروز در بازدید از نیروی‌ دریایی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌، الگوی‌ مقاومت‌ و ایستادگی‌ را از دستاوردهای‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ و ازدرسهای‌ معلم‌ بزرگ‌ انقلاب‌ امام‌ خمینی‌ (رض‌) برشمردند و تصریح‌ کردند: متجاوزان‌ در مقابل‌ ملتهای‌ مقاوم‌ و آگاه‌ قادر به‌ ایستادگی‌ نیستند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در ابتدای‌ ورود به‌ ستاد فرماندهی‌ نیروی‌ دریایی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌، در میدان‌ صبحگاه‌ حضور یافتند و بعد از نواخته‌ شدن‌ سرود جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و خیرمقدم‌ فرمانده‌ میدان‌، با حضور در مقابل‌ یادمان‌ شهیدان‌ و قرائت‌ فاتحه‌ به‌ مقام‌ شامخ‌ شهیدان‌ ادای‌ احترام‌ کردند.
فرمانده‌ کل‌ قوا سپس‌ از یگانهای‌ حاضر در میدان‌ سان‌ دیدند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در این‌ مراسم‌ در سخنانی‌، از حماسه‌ عاشورا و مجاهدت‌ حضرت‌ اباعبدالله‌ الحسین‌ علیه‌ السلام‌ و یاران‌ با وفایشان‌ بعنوان‌ اوج‌ قله‌ مقاومت‌های‌ انسانی‌ و صف‌ آرایی‌ جنود رحمان‌ در مقابل‌ جنود شیطان‌ یاد کردند و افزودند: اگر ایستادگی‌ بندگان‌ خدا و انسانهای‌ مصمم‌ و مؤمن‌ در مقابل‌ قدرتهای‌ شیطانی‌ در طول‌ تاریخ‌ نبود، امروز اثری‌ از ارزشهای‌ انسانی‌، معنویت‌، ایمان‌ به‌ خداو راه‌ صلاح‌ باقی‌ نمی‌ماند. ایشان‌ با تأکید بر اینکه‌ این‌ ایستادگی‌ امروز نیز وجود دارد و انسانها بیش‌ از گذشته‌ به‌ ارزش‌ و قدرت‌ خود واقفند، خاطرنشان‌ کردند: قدرتهای‌ شیطانی‌ که‌ آمریکا مظهر آن‌ است‌، با ابزارهای‌ قرن‌ بیست‌ و یکم‌ و تحت‌ لوای‌ دموکراسی‌، حقوق‌ بشر و مبارزه‌ با تروریسم‌، همان‌ اقدامات‌ استعمارگران‌ قرنهای‌ هجدهم‌ و نوزدهم‌ را انجام‌ می‌دهند و در تلاش‌ برای‌ کشورگشایی‌ هستند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ فجایعی‌ که‌ بر اثر اقدام‌ نظامی‌ آمریکا در منطقه‌ بوجود خواهد آمد، تصریح‌ کردند: بدون‌ تردید آمریکای‌ متجاوز در این‌ مرداب‌ گرفتار خواهد شد و این‌ اقدام‌ سقوط او را تسریع‌ خواهد کرد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر اینکه‌ افزون‌طلبی‌های‌ آمریکا که‌ باوسوسه‌های‌ صهیونیست‌ها، همراه‌ است‌، پایانی‌ نخواهد داشت‌ و به‌ دیگر مناطق‌ نیز کشیده‌ خواهد شد، افزودند: امروز دنیا موظف‌ به‌ ایستادگی‌ در مقابل‌ این‌ افزون‌طلبی‌ و پیشگیری‌ از فجایعی‌ است‌ که‌ بواسطه‌ جنگ‌ در منطقه‌ بوجود خواهد آمد.
فرمانده‌ کل‌ قوا با اشاره‌ به‌ وظایف‌ سنگین‌ نیروی‌ دریایی‌ سپاه‌ بواسطه‌ حساسیت‌ مرزهای‌ دریایی‌ و بنادر و جزایر کشور، بر لزوم‌ آمادگی‌ بیش‌ از پیش‌ نیروها تأکید کردند و افزودند: نیروهای‌ مسلح‌ بویژه‌ نیروی‌ دریایی‌ سپاه‌ باید هرچه‌ بیشتر در جهت‌ خودسازی‌ معنوی‌، علمی‌، انضباط نظامی‌ و نگهداری‌ و تکمیل‌ تجهیزات‌ گام‌ بردارد.
پیش‌ از سخنان‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، سردار سرلشگر رحیم‌ صفوی‌ فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ تحولات‌ منطقه‌ و جهان‌ و جنگ‌طلبی‌های‌ آمریکا تأکید کرد: نیروهای‌ پنجگانه‌ سپاه‌ براساس‌ استراتژی‌ نبرد نامتقارن‌، آماده‌ حراست‌ از کیان‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و دفاع‌ همه‌ جانبه‌ از کشور هستند.
همچنین‌ سردار سرتیپ‌ سفاری‌ فرمانده‌ نیروی‌ دریایی‌ سپاه‌ در گزارشی‌ از آمادگی‌های‌ این‌ نیرو گفت‌: نیروی‌ دریایی‌ سپاه‌ با دستیابی‌ به‌ تواناییهای‌ پیشرفته‌ و تشکیل‌ یگانهای‌ شناور، موشکی‌، تکاور و پشتیبانی‌ رزمی‌، برای‌ دفاع‌ و حراست‌ از مرزهای‌ آبی‌ کشور آمادگی‌ کامل‌ دارد.
در این‌ مراسم‌ همچنین‌ یگانهای‌ حاضر در میدان‌ از مقابل‌ فرمانده‌ کل‌ قوا رژه‌ رفتند.
فرمانده‌ کل‌ قوا سپس‌ در نمایشگاه‌ حماسه‌ عاشورایی‌، از جدیدترین‌ دستاوردهای‌ نیروی‌ دریایی‌ سپاه‌ پاسداران‌ در تأمین‌ نیازهای‌ دفاعی‌ کشور و ارتقاء بنیه‌ نظامی‌ مدافعان‌ مرزهای‌ آبی‌ ایران‌ اسلامی‌ بازدید کردند.
در آغاز بازدید رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ از نمایشگاه‌ حماسه‌ عاشورایی‌، سرتیپ‌ فدوی‌ جانشین‌ فرمانده‌ نیروی‌ دریایی‌ سپاه‌ پاسداران‌ با تشریح‌ پیشرفتهای‌ چشمگیر این‌ نیرو در عرصه‌ «تولید انواع‌ شناورها، ارتقاء توان‌ موشکی‌ ساحل‌ به‌ دریا و توان‌ تکاوری‌» گفت‌ با کمال‌ اقتدار، آماده‌ دفاع‌ همه‌ جانبه‌ از مرزهای‌ آبی‌ کشور هستیم‌.
در این‌ نمایشگاه‌ انواع‌ شناورهای‌ عاشورا، طارق‌، ذوالفقار و ذوالجناح‌ به‌ نمایش‌ گذاشته‌ شده‌ است‌. این‌ شناورها با ابعاد متفاوت‌، دارای‌ قدرت‌ آتش‌ فوق‌العاده‌، سرعتی‌ حدود 2 برابر شناورهای‌ خارجی‌، و قدرت‌ تحرک‌ و تاکتیک‌پذیری‌ ویژه‌ای‌ هستند و در همه‌ شرایط جوی‌ و جغرافیایی‌، مأموریتهای‌ محوله‌ را با قدرت‌ به‌ انجام‌ می‌رسانند.
در نمایشگاه‌ حماسه‌ عاشورایی‌ همچنین‌ انواع‌ موشکهای‌ بسیار پیشرفته‌ ساحل‌ به‌ دریا با برد تا سیصد کیلومتر به‌ نمایش‌ درآمده‌ است‌.
پیشرفتهای‌ نیروی‌ دریایی‌ سپاه‌ در مقابله‌ با جنگ‌ الکترونیک‌، و نیز نمایش‌ گوشه‌هایی‌ از توان‌ مهندسی‌ این‌ نیرو در طراحی‌ و اجرای‌ پروژه‌های‌ ملی‌ از جمله‌ «بندر پتروشیمی‌ و بندر خدماتی‌ عسلویه‌» بخشهای‌ دیگر نمایشگاه‌ حماسه‌ عاشورایی‌ را تشکیل‌ می‌دهد.
در ادامه‌ بازدید حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ از ستاد فرماندهی‌ نیروی‌ دریایی‌ سپاه‌ پاسداران‌، در مراسم‌ ویژه‌ای‌، ضمن‌ ارتباط مستقیم‌ با دو پایگاه‌ نیروی‌ دریایی‌ سپاه‌ در بندر عباس‌ و بوشهر و با دستور فرمانده‌ کل‌ قوا، 313 فروند شناور، شامل‌ انواع‌ موشک‌انداز، اژدرافکن‌، موشک‌ و اژدرافکن‌ و «ویژه‌» به‌ نیروی‌ دریایی‌ سپاه‌ پیوستند. امروز همچنین‌ 5 مجموعه‌ موشکی‌ سیستم‌ قارعه‌ با برد بیش‌ از 120 کیلومتر به‌ توان‌ موشکی‌ نیروی‌ دریایی‌ سپاه‌ افزوده‌ شد. وزارت‌ دفاع‌ و پشتیبانی‌ نیروهای‌ مسلح‌ در تولید تجهیزات‌ یاد شده‌ نقش‌ مهمی‌ بر عهده‌ داشته‌ است‌. در این‌ مراسم‌ بهره‌برداری‌ از شش‌ طرح‌ زیربنایی‌ نیروی‌ دریایی‌ سپاه‌ نیز آغاز شد.
در پایان‌ این‌ بازدید 5 ساعته‌، رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در جمع‌ فرماندهان‌ نیروی‌ دریایی‌ سپاه‌ پاسداران‌، با ابراز خرسندی‌ از پیشرفتهای‌ این‌ نیرو در عرصه‌های‌ سازماندهی‌ رزمی‌، آموزش‌ نیروها، تولید تجهیزات‌ و دیگر زمینه‌ها، تأکید کردند راه‌ تکامل‌ و پیشرفت‌ پایانی‌ ندارد و باید همواره‌ آن‌ را ادامه‌ داد.
ایشان‌ با تجلیل‌ از روحیه‌ نیروی‌ دریایی‌ سپاه‌ خاطرنشان‌ کردند: توکل‌ بر خدا، ایمان‌ فعال‌، اعتماد به‌ نفس‌، کار و ابتکار، نشاط و آمادگی‌، «آگاهی‌ و جرئت‌ اقدام‌» و برخورد علمی‌ از ویژگی‌هایی‌ است‌ که‌ در نیروی‌ دریایی‌ سپاه‌ موج‌ می‌زند و چنین‌ روحیه‌ای‌ می‌تواند گره‌ها و مشکلات‌ موجود در بخشهای‌ مختلف‌ کشور را بگشاید و حل‌ کند.
ایشان‌، با تأکید بر رویکرد تولید تجهیزات‌ در داخل‌ کشور، نیروی‌ دریایی‌ سپاه‌ را به‌ ایجاد ارتباط وسیع‌ با دانشگاهها توصیه‌ کردند و افزودند: کار علمی‌ و تحقیقاتی‌ را بسیار جدی‌ بگیرید و از توان‌ علمی‌ دانشگاههای‌ کشور، بطور کامل‌ استفاده‌ کنید.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی