news/content
نسخه قابل چاپ
1381/08/20

دیدار کارگزاران نظام با رهبر انقلاب در ماه مبارک رمضان

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ عصر امروز در دیدار مسؤولان‌ نظام‌، حراست‌ از نظام‌ اسلامی‌ را بزرگترین‌ وظیفه‌ خواندند و افزودند: تحقق‌ قسط و احکام‌ اسلامی‌ در جامعه‌، وجود مسؤولان‌ صالح‌ و شایسته‌ برای‌ اجرای‌ قسط اسلامی‌ و «اعتماد مردم‌ به‌ نظام‌ و رابطه‌ مستحکم‌ مسؤولان‌ و مردم‌» سه‌ پایه‌ نظام‌ اسلامی‌ است‌ و اگر یکی‌ از این‌ سه‌ پایه‌ وجود نداشته‌ باشد فلسفه‌ حکومت‌ اسلامی‌ تحقق‌ پیدا نخواهد کرد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ملت‌ ایران‌ را مردمی‌ امتحان‌ داده‌ و فداکار خواندند و با تجلیل‌ از وظیفه‌شناسی‌ آنان‌ افزودند: مسؤولان‌ کشور توانایی‌ حل‌ مشکلات‌ موجود را دارند و می‌توانند با اتکاء به‌ قانون‌ اساسی‌ که‌ معیار و محک‌ همه‌ عملکردهاست‌ وظایف‌ خود را بخوبی‌ انجام‌ دهند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، همکاری‌ مسؤولان‌ عالیرتبه‌ نظام‌ را الگویی‌ برای‌ مسؤولان‌ سطوح‌ میانی‌ برشمردند و افزودند: درگیری‌ و بهانه‌جویی‌ از یکدیگر در بین‌ مسؤولان‌ به‌ هیچ‌ وجه‌ مصلحت‌ نیست‌. البته‌ مسؤولان‌ طراز اول‌ نظام‌ خوشبختانه‌ مراقب‌ این‌ مسائل‌ هستند اما در این‌ زمینه‌ باید خیلی‌ دقت‌ کرد چرا که‌ دشمن‌ از کوچکترین‌ ضعفی‌ در گفتار و رفتار ما سوءاستفاده‌ می‌کند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ قوای‌ سه‌ گانه‌ را ابزار اصلی‌ رهبری‌ برای‌ تأمین‌ مقاصد عالیه‌ از جمله‌ تحقق‌ عدالت‌ و مبارزه‌ با فساد و تبعیض‌ خواندند و افزودند: توصیه‌ مکرر به‌ قوه‌ مجریه‌ برای‌ برطرف‌ کردن‌ ضعفها و مقابله‌ با تخلفاتی‌ که‌ در این‌ قوه‌ وجود دارد ـ توصیه‌ به‌ قوه‌ قضاییه‌ برای‌ مراقبت‌ از رفتار عمومی‌ دستگاه‌ قضایی‌ در بخشهای‌ مختلف‌ از جمله‌ اجرای‌ احکام‌، اداره‌ صحیح‌ محاکم‌ قضایی‌ و ندادن‌ بهانه‌ دست‌ دوستان‌ منتقد یا دشمنان‌ مغرض‌ برای‌ زیر سؤال‌ بردن‌ دستگاه‌ قضایی‌ و بی‌اثر کردن‌ این‌ ابزار مهم‌ تأمین‌ عدالت‌ و نیز توصیه‌ به‌ نمایندگان‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ برای‌ در نظر داشتن‌ نیازهای‌ حقیقی‌ مردم‌ و پر کردن‌ خلاءهای‌ قانونی‌ توصیه‌هایی‌ است‌ که‌ رهبری‌ با توجه‌ به‌ ابزارها و مجاری‌ قانونی‌ برای‌ تأمین‌ اهداف‌ نظام‌، مورد استفاده‌ قرار می‌دهد.
ایشان‌ در همین‌ زمینه‌ تأکید کردند: بهترین‌ کار استفاده‌ از همین‌ مجاری‌ قانونی‌ است‌ اما روزی‌ که‌ قوای‌ سه‌ گانه‌ نتوانند یا نخواهند مشکلات‌ بزرگ‌ را حل‌ کنند آنوقت‌ اگر رهبری‌ احساس‌ نیاز کند، نیروی‌ مردم‌ را برای‌ مواجهه‌ با مشکلات‌ وارد میدان‌ می‌کند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، با اشاره‌ به‌ اینکه‌ نظام‌ اسلامی‌ در قبال‌ حوادث‌ مهم‌ جهان‌، وضع‌ حساستری‌ یافته‌ است‌ به‌ تهدیدات‌ موجود اشاره‌ کردند و افزودند: احتمال‌ تهاجم‌ نظامی‌ دشمن‌ اگرچه‌ ضعیف‌ است‌ اما وجود دارد ضمن‌ آنکه‌ باید تلاشهای‌ دشمن‌ برای‌ بر هم‌ زدن‌ امنیت‌ و فروپاشی‌ درونی‌ جامعه‌ را نیز با هوشیاری‌ و آمادگی‌ کامل‌، تحت‌ نظر داشت‌.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ناکامی‌های‌ دشمن‌ را در 23 سال‌ اخیر یادآور شدند و در تبیین‌ وظایف‌ مردم‌ و مسؤولان‌ افزودند: وفاق‌ عمومی‌ و تسلیم‌ شدن‌ مسؤولان‌ در مقابل‌ ساختار کلی‌ نظام‌ از جمله‌ وظایفی‌ است‌ که‌ باید به‌ آنها کاملا توجه‌ کرد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر لزوم‌ پرهیز از هرگونه‌ حرف‌ یا عملی‌ که‌ مردم‌ را دلسرد کند افزودند: اگر مردم‌ احساس‌ کنند که‌ بخشی‌ از مسؤولان‌ نظام‌ به‌ مسابقه‌ رفاه‌طلبی‌ و جمع‌آوری‌ ثروت‌ مشغولند ایمان‌ و اطمینان‌ آنان‌ به‌ نظام‌ که‌ پشتوانه‌ اصلی‌ حکومت‌ محسوب‌ می‌شود ضربه‌ می‌بیند.
ایشان‌ شمار مسؤولان‌ صالح‌ و مؤمن‌ ایران‌ را با هیچ‌ کشور دیگری‌ قابل‌ مقایسه‌ ندانستند و با انتقاد از برخی‌ بزرگنمایی‌ها در مورد فسادها و لغزشهای‌ موجود خاطرنشان‌ کردند: تذکراتی‌ که‌ درباره‌ پرهیز از ثروت‌اندوزی‌ و مراقبت‌ مسؤولان‌ از خود و اطرافیانشان‌ داده‌ می‌شود به‌ این‌ معنا نیست‌ که‌ جمع‌ کثیری‌ از مسؤولان‌ دچار این‌ مشکلات‌ هستند بلکه‌ هدف‌ از این‌ تذکرات‌ هوشیاری‌ و مراقبت‌ بیشتر مسؤولان‌ است‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌، هدف‌ از روزه‌ ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ را کسب‌ تقوای‌ الهی‌ برشمردند و تصریح‌ کردند: این‌ ماه‌ سرشار از رحمت‌ و برکت‌، فرصت‌ مناسبی‌ است‌ تا انسان‌ ضمن‌ مراقبت‌ از رفتار، گفتار، جهت‌گیریها و ایمان‌ خود، با انحرافات‌ و لغزشهای‌ ناشی‌ از غرایز نفسانی‌ مقابله‌ کند و در صراط مستقیم‌ الهی‌ حرکت‌ نماید.
ایشان‌ فقدان‌ تقوا و پرهیزگاری‌، خودپرستی‌ انسانهای‌ قدرت‌طلب‌ و دوری‌ از راه‌ دین‌ را ریشه‌ مشکلات‌ کنونی‌ جهان‌ خواندند و خاطرنشان‌ کردند: ادیان‌ الهی‌ از ابتدای‌ پیدایش‌ خود با دشمنی‌ طاغوتها و برخی‌ برداشتهای‌ جاهلانه‌ مواجه‌ بوده‌اند اما طاغوتها، زرسالاران‌ و زورگویان‌، مهمترین‌ دشمن‌ ادیان‌ الهی‌ بوده‌ و هستند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ قوی‌ بودن‌ اهل‌ دین‌ را مهمترین‌ عامل‌ شکست‌ زورگویان‌ جهانی‌ دانستند و خاطرنشان‌ کردند: در انقلاب‌ عظیم‌ اسلامی‌ نیز انگیزه‌های‌ دینی‌ و مردم‌ مؤمن‌ توانستند حکومتی‌ متکی‌ بر طاغوت‌ و استکبار را از بین‌ ببرند.
ایشان‌ با اشاره‌ به‌ استمرار خصومت‌ استکبار با انقلاب‌ اسلامی‌ افزودند، دشمنی‌ قدرت‌ طلبان‌ جهانی‌ با نظام‌ اسلامی‌ بمعنای‌ دشمنی‌ دنیا با جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و قهر کردن‌ ایران‌ با جهان‌ نیست‌ بلکه‌ تنها مراکزی‌ با ما دشمنند که‌ وجود حکومت‌ دینی‌ در ایران‌ را، با منافع‌ خود در تضاد می‌دانند.
در این‌ دیدار حجت‌الاسلام‌ و المسلمین‌ خاتمی‌ رئیس‌ جمهور نیز در سخنانی‌ نظام‌ مردم‌ سالاری‌ دینی‌ در ایران‌ را بزرگترین‌ دستاورد انقلاب‌ اسلامی‌ دانست‌ و تاکید کرد: مسؤولان‌ نظام‌ باید با ملاک‌ قرار دادن‌ قانون‌ اساسی‌ و در کنار یکدیگر به‌ وظیفه‌ و تکلیف‌ بزرگ‌ خود در جهت‌ تقویت‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ بعنوان‌ یک‌ الگوی‌ موفق‌ از مردم‌سالاری‌ دینی‌ عمل‌ نمایند. رئیس‌ جمهور با تاکید بر لزوم‌ بهره‌گیری‌ از برکات‌ ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ بویژه‌ تلاش‌ برای‌ کسب‌ رضایت‌ الهی‌ گفت‌: کسب‌ رضای‌ الهی‌ در گرو شناخت‌ تکلیف‌ و عمل‌ به‌ آن‌ است‌ که‌ مهمترین‌ تکیلف‌ در این‌ مقطع‌ حفظ و تقویت‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ است‌. آقای‌ خاتمی‌ عدل‌ را پایه‌ و اساس‌ آفرینش‌ دانست‌ و خاطرنشان‌ کرد: در نظام‌ اسلامی‌ عدل‌ باید در تمام‌ زمینه‌های‌ اقتصادی‌، سیاسی‌، فرهنگی‌، علمی‌ و اجتماعی‌ گسترش‌ یابد و زمینه‌ رشد همه‌ آحاد جامعه‌ فراهم‌ شود و بر همین‌ اساس‌ است‌ که‌ بر مبارزه‌ با فقر، فساد و تبعیض‌ تأکید می‌شود. رئیس‌ جمهور با اشاره‌ به‌ اینکه‌ نظام‌ مردم‌سالاری‌ دینی‌ در ایران‌ همه‌ نگاهها را در جهان‌ بخصوص‌ دنیای‌ اسلام‌ بسوی‌ خود جلب‌ کرده‌ است‌، گفت‌: برغم‌ آنکه‌ دشمن‌ تمام‌ همت‌ خود را برای‌ شکست‌ خورده‌ نشان‌ دادن‌ نظام‌ اسلامی‌ قرار داده‌ اما دنیای‌ اسلام‌ امید فراوانی‌ به‌ الگوی‌ مردم‌ سالاری‌ دینی‌ در ایران‌ دارد لذا همه‌ باید جهت‌ تقویت‌ این‌ نظام‌ تلاش‌ نمایند. آقای‌ خاتمی‌ با تاکید بر اینکه‌ نظام‌ مردم‌سالاری‌ دینی‌ از همه‌ دستاوردهای‌ مثبت‌ تمدن‌ بشری‌ بهره‌ می‌گیرد افزود: یکی‌ از وظایف‌ این‌ نظام‌ زدودن‌ ذهنیت‌ منفی‌ تاریخی‌ نسبت‌ به‌ حکومتهای‌ خشن‌ و مستبد منتسب‌ به‌ دین‌ و متفاوت‌ نشان‌ دادن‌ این‌ نظام‌ با افراطی‌گریهای‌ به‌ نام‌ دین‌ است‌.
رئیس‌ جمهور همچنین‌ با اشاره‌ به‌ برنامه‌ اصلاحات‌ اقتصادی‌ دولت‌، بر جدیت‌ دولت‌ برای‌ پیگیری‌ آن‌ تاکید و خاطرنشان‌ کرد: امروز در بخشهای‌ مختلف‌ آثار و نشانه‌های‌ بهبود اقتصادی‌ آشکار شده‌ است‌ و دولت‌ این‌ راه‌ را ادامه‌ خواهد داد. آقای‌ خاتمی‌ با اشاره‌ به‌ مسئله‌ اشتغال‌ افزود: دولت‌ برای‌ حل‌ مسئله‌ اشتغال‌ طرح‌ ضربتی‌ اشتغال‌ را برنامه‌ریزی‌ کرده‌ است‌ که‌ از زمان‌ اجرای‌ طرح‌ تاکنون‌ بیش‌ از صد و سی‌ هزار شغل‌ ایجاد شده‌ است‌.
در پایان‌ این‌ دیدار نماز مغرب‌ و عشاء به‌ امامت‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ اقامه‌ شد.
شرکت‌ کنندگان‌ در این‌ دیدار سپس‌ روزه‌ خود را همراه‌ با رهبر معظم‌ انقلاب‌ افطار کردند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی