news/content
نسخه قابل چاپ
1381/06/19

دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ صبح‌ امروز در دیدار اعضای‌ مجلس‌ خبرگان‌، تصریح‌ کردند: حضور دین‌ در عرصه‌های‌ سیاست‌، اجتماع‌ و حکومت‌ عامل‌ اصلی‌ قوت‌ نظام‌ اسلامی‌ است‌ و همه‌ باید این‌ عامل‌ اساسی‌ را تقویت‌ کنند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ تلاش‌ دیرینه‌ قدرتهای‌ استکباری‌ برای‌ القای‌ جدایی‌ دین‌ از سیاست‌ افزودند: ملت‌ ایران‌ که‌ در زمان‌ رژیم‌ ستم‌شاهی‌ فساد فراگیر اخلاقی‌، وابستگی‌ کشور به‌ خارج‌ و دیگر نابسامانیهای‌ ناشی‌ از عدم‌ حضور دین‌ در زمینه‌های‌ مختلف‌ را شاهد بوده‌ پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌، برکات‌ حضور دین‌ خدا را در عرصه‌های‌ سیاسی‌، اجتماعی‌ و حکومتی‌، با تمام‌ وجود درک‌ کرده‌ و دیگر حاضر نیست‌ منشأ اداره‌ امور زندگی‌ فردی‌ ـ اجتماعی‌ و سیاسی‌ خود را به‌ دست‌ دیدگاه‌ها و نظریه‌های‌ ناقص‌ غیرالهی‌ و تفکرات‌ قدرت‌طلبانه‌ بسپارد.
ایشان‌ اختلاف‌ سلایق‌ و دیدگاهها را در صورت‌ یکسان‌ بودن‌ جهت‌گیریهای‌ اصلی‌ و برخوردهای‌ آگاهانه‌ و هوشمندانه‌، مضر و مخرب‌ ندانستند اما خاطرنشان‌ کردند: نباید از برخی‌ ترفندهای‌ شیطانی‌ غافل‌ شد که‌ در لفافه‌ مناقشات‌ لفظی‌ با اصل‌ حضور دین‌ در جامعه‌ معارضه‌، و جدایی‌ دین‌ از سیاست‌ را تبلیغ‌ می‌کنند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ افزودند: اختلاف‌ سلیقه‌ها و دیدگاهها در چارچوب‌ نظام‌ دینی‌، قابل‌ قبول‌ است‌ و همه‌ باید آنها را تحمل‌ کنند اما مبادا عده‌ای‌ تحت‌ پوشش‌ بیان‌ دیدگاهها و نظریات‌ خود خواسته‌ یا ناخواسته‌ اصل‌ حاکمیت‌ دین‌ در جامعه‌ و نظام‌ دینی‌ را رد کنند و در حقیقت‌ قانون‌ اساسی‌ که‌ حضور دین‌ را شرط مشروعیت‌ نظام‌ می‌داند زیر سؤوال‌ ببرند که‌ در این‌ صورت‌ از حوزه‌ قبول‌ نظام‌ خارج‌ شده‌اند و نظام‌ دیگر نمی‌تواند به‌ اینها تکیه‌ کند.
ایشان‌ با اشاره‌ به‌ اینکه‌ هرکس‌ با هر دیدگاه‌ و تفکر از تمام‌ حقوق‌ شهروندی‌ برخوردار است‌ به‌ کسانی‌ که‌ به‌ تریبونهای‌ مختلف‌ دسترسی‌ دارند توصیه‌ کردند متوجه‌ باشند که‌ در برخی‌ مواقع‌ حتی‌ یک‌ حرف‌ صحیح‌ نیز می‌تواند مورد سوءاستفاده‌ دشمن‌ قرار گیرد.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تأکید بر ضرورت‌ وحدت‌ مسؤولان‌ نظام‌ تصریح‌ کردند: وحدت‌ و همدلی‌ مسؤولان‌ نظام‌ یک‌ تعارف‌ و توصیه‌ نیست‌ بلکه‌ یک‌ باید است‌ و همه‌ مسؤولان‌ باید بدانند که‌ برافراشته‌ شدن‌ پرچم‌ دین‌ در این‌ کشور و تشکیل‌ نظام‌ اسلامی‌ به‌ معنای‌ آن‌ است‌ که‌ همه‌ قوانین‌، تصمیم‌گیریها و اقدامات‌ قوای‌ سه‌گانه‌ باید متکی‌ به‌ احکام‌ الهی‌ باشد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ اینکه‌ همه‌ مسائل‌ در نظام‌ اسلامی‌ از جمله‌ مردم‌سالاری‌ و حقوق‌ مختلف‌ مردم‌ منشأ دینی‌ دارد افزودند: دشمن‌ نقاط قوت‌ نظام‌ را هدف‌ گرفته‌ است‌ و همه‌ باید با اطمینان‌ و استحکام‌ کامل‌ و پرهیز از هرگونه‌ سستی‌ و غفلت‌ به‌ مقابله‌ با دشمن‌ ادامه‌ دهند.
ایشان‌ با اشاره‌ به‌ معارضه‌ قدرتهای‌ استکباری‌ با دین‌ در طول‌ تاریخ‌ بشر افزودند: امروز نیز قدرتهای‌ زورگو با تمام‌ امکانات‌ سیاسی‌ تبلیغاتی‌ و اقتصادی‌ به‌ مقابله‌ با نظام‌ اسلامی‌ برخاسته‌اند. اما امتداد حرکت‌ و نهضت‌ اسلامی‌ در متن‌ ملتهای‌ مسلمان‌ و در دیگر کشورها، آنها را عملا به‌ انفعال‌ در مقابل‌ انقلاب‌ اسلامی‌ کشانده‌ است‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ بن‌بست‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ و امریکا را در مقابله‌ با ملت‌ فلسطین‌، نمونه‌ای‌ از امتداد عمیق‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در دلهای‌ ملتها برشمردند و افزودند: دنیای‌ استکبار اندکی‌ قبل‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ با برپایی‌ ماجرای‌ کمپ‌دیوید بر این‌ تصور بود که‌ با به‌ سازش‌ کشاندن‌ برخی‌ کشورها، مسئله‌ فلسطین‌ را برای‌ همیشه‌ حل‌ کرده‌ است‌ اما پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ باعث‌ بروز پدیده‌ نوین‌ تمسک‌ مردم‌ فلسطین‌ به‌ اسلام‌ و قرآن‌ شد و با ظهور انتفاضه‌ اسرائیل‌ و آمریکا در بن‌بستی‌ حقیقی‌ گرفتار آمده‌اند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ بیداری‌ دنیای‌ اسلام‌ بویژه‌ جوانان‌ مسلمان‌ و رواج‌ روزافزون‌ افکار و ایده‌های‌ اسلامی‌ در میان‌ قشر تحصیلکرده‌ و روشن‌بین‌ ملتهای‌ مسلمان‌ را نشان‌ دهنده‌ ابعاد واقعی‌ هویت‌ نظام‌ اسلامی‌ خواندند و تصریح‌ کردند این‌ واقعیات‌ و استحکام‌ ریشه‌های‌ مردمی‌ نظام‌ اسلامی‌ سبب‌ شده‌ است‌ که‌ قدرتهای‌ استکباری‌ در برابر این‌ نظام‌ به‌ موضع‌ انفعال‌ بیافتند و برخلاف‌ هیاهوها و تحرکات‌ خود، در عمل‌ به‌ اقدامات‌ دفاعی‌ در برابر گسترش‌ آثار انقلاب‌ اسلامی‌ در میان‌ ملتها، بپردازند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ تأکید کردند: برغم‌ این‌ حقایق‌ بهیچ‌ وجه‌ نباید در برابر دشمن‌ به‌ ساده‌انگاری‌ افتاد بلکه‌ باید با حفظ و تقویت‌ ایمان‌، اخلاص‌، مجاهدت‌ و ابتکاراتی‌ که‌ باعث‌ پیروزی‌ انقلاب‌ شد به‌ مقابله‌ هوشیارانه‌ و مقتدرانه‌ با دشمن‌ پرداخت‌.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ رویش‌ مستمر نیروهای‌ مؤمن‌ و انقلابی‌ در جامعه‌ افزودند: ممکن‌ است‌ ریزشهایی‌ نیز در این‌ عرصه‌ وجود داشته‌ باشد اما امروز رشد تفکرات‌ اسلامی‌ با نگاه‌ متجددانه‌ و آگاهانه‌ همراه‌ با بحث‌ و تحقیق‌ و دقت‌ در جامعه‌ کاملا ملموس‌ است‌ و نشان‌ می‌دهد که‌ کلمه‌ طیبه‌ نظام‌ اسلامی‌ به‌ حکم‌ سنت‌ الهی‌ همچنان‌ در حال‌ رشد و پیشرفت‌ است‌.
ایشان‌ افزودند: اگر چه‌ گاه‌ بی‌اخلاصی‌ها، خطاها و سهل‌انگاریهایی‌ در مسائل‌ مالی‌ و دیگر عرصه‌ها دیده‌ می‌شود که‌ برای‌ نظام‌ کاملا مضر است‌ اما صفا و اخلاص‌ مردم‌ و مجاهدتهای‌ فراوان‌ مردم‌ و مسؤولان‌ و نخبگان‌، موجبات‌ جلب‌ رحمت‌ الهی‌ را برای‌ این‌ کشور فراهم‌ آورده‌ است‌.
در این‌ دیدار قبل‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، آیت‌الله‌ مشکینی‌ رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌ با استناد به‌ آیات‌ قرآنی‌ و احادیث‌ معصومین‌ تأکید کرد حکومتهای‌ الهی‌ ماندگار و تلاشهای‌ قدرتهای‌ طاغوتی‌ محکوم‌ به‌ شکست‌ است‌.
آیت‌الله‌ مشکینی‌ با اشاره‌ به‌ برخی‌ توطئه‌ها و شبهه‌افکنی‌ها گفت‌ براساس‌ وعده‌ تخلف‌ناپذیر خداوند مؤمنان‌ و حکومتهای‌ حق‌، در صورت‌ عمل‌ به‌ وظایف‌ خویش‌، نصرت‌ پروردگار را شامل‌ خواهند شد.
رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌ افزود: با کمال‌ اطمینان‌ و استقامت‌ با اراده‌ای‌ قوی‌ به‌ ادای‌ وظایف‌ خود ادامه‌ می‌دهیم‌ و مطمئنم‌ که‌ نظام‌ اسلامی‌ برغم‌ همه‌ دشمن‌ها و کارشکنی‌ها، اهداف‌ خود را محقق‌ خواهد کرد.
در این‌ دیدار همچنین‌ آیت‌الله‌ امینی‌ نایب‌ رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌ نیز از مصوبات‌ اجلاس‌ مجلس‌ خبرگان‌ و نطقهای‌ پیش‌ از دستور گزارشی‌ بیان‌ کرد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی