news/content
نسخه قابل چاپ
1380/10/08

دیدار مسئولان‌ وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌ و رؤسای‌ دانشگاه‌ها با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ امروز در دیدار مسئولان‌ وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌ و رؤسای‌ دانشگاهها و مراکز علمی‌ و تحقیقاتی‌، تلاش‌ جدی‌ و عملی‌ برای‌ ایجاد تحول‌ در عرصه‌ علم‌ و تحقیق‌ و چرخه‌ صنعت‌ در کشور در کنار حفظ جهت‌گیری‌ اسلامی‌ دانشگاهها را از فوری‌ترین‌ و واجبترین‌ نیازهای‌ جمهوری‌ اسلامی‌ برشمردند و تصریح‌ کردند: نسل‌ امروز ایرانی‌ توانایی‌ و امکانات‌ برنامه‌ریزی‌ جهت‌ پیشرفت‌ در علم‌ و تحقیق‌ و اجرای‌ آنرا دارد.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ عقب‌ماندگی‌ تاریخی‌ ایران‌ در زمینه‌ علم‌ و پژوهش‌ بر لزوم‌ اقدامات‌ عملی‌ درخصوص‌ جبران‌ این‌ عقب‌ ماندگی‌ تأکید و خاطرنشان‌ کردند: باید ضمن‌ ایجاد ساز و کار لازم‌ در دانشگاهها بمنظور تحول‌ جدی‌ در عرصه‌ علم‌ و تحقیق‌، و پرهیز از حرف‌ و شعارهای‌ تکراری‌، هرچه‌ زودتر کارهای‌ عملی‌ آغاز شود.
ایشان‌ از تلاش‌ برای‌ ایجاد تحول‌ در جریان‌ علم‌ و تحقیق‌ و برقراری‌ ارتباط میان‌ دانشگاهها و مراکز صنعتی‌، بعنوان‌ یک‌ جهاد یاد کردند و با اشاره‌ به‌ نقش‌ دانشگاهها در پیگیری‌ اهداف‌ نظام‌ اسلامی‌ افزودند: مسؤولین‌ دانشگاهها نقش‌ اساسی‌ را در هدایت‌ صحیح‌ دانشگاهها بمنظور حرکت‌ بسوی‌ اهداف‌ نظامی‌ اسلامی‌ دارند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ دانشگاه‌ را بافت‌ اصلی‌ نظام‌ دانستند و با اشاره‌ به‌ بحث‌ اسلامی‌ شدن‌ دانشگاهها و برخی‌ برداشتهای‌ غلط مقدس‌مابانه‌ و همچنین‌ هوچی‌گرانه‌ در موافقت‌ و مخالفت‌ با این‌ بحث‌ تأکید کردند: اسلامی‌ شدن‌ دانشگاهها به‌ معنای‌ جهت‌گیری‌ اسلامی‌ در همه‌ زمینه‌ها است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ توجه‌ جدی‌ به‌ فراگرفتن‌ علم‌، داشتن‌ ابتکار و خلاقیت‌، تولید علم‌ و فراگیر شدن‌ علم‌ را در جهت‌ اسلامی‌ شدن‌ دانشگاهها و حرکت‌ آنها بسوی‌ اهداف‌ انقلاب‌ برشمردند.
ایشان‌ با تأکید بر ارتباط مستمر خود با دانشگاهها و دانشجویان‌، به‌ وجود یک‌ سیاست‌ کلان‌ برای‌ منحرف‌ کردن‌ دانشگاهها از آرمانهای‌ اسلامی‌ و نظام‌ اشاره‌ و تصریح‌ کردند: مسؤولان‌ وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌ و رؤسای‌ دانشگاهها باید مراقب‌ باشند دانشگاهها از مسیر حرکت‌ بسوی‌ آرمانهای‌ اسلامی‌ خارج‌ نشوند.
در این‌ دیدار پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، آقای‌ معین‌ وزیر علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌ ضمن‌ ارائه‌ گزارشی‌ از چهل‌ و چهارمین‌ نشست‌ رؤسای‌ دانشگاهها و مراکز علمی‌ و تحقیقاتی‌ کشور، تعیین‌ سیاستها و راهبردهای‌ پیشرفت‌ در عرصه‌ علوم‌ و فناوری‌ و همچنین‌ تحقق‌ اهداف‌ اسلامی‌ در دانشگاهها را دستور کار این‌ نشست‌ بیان‌ کرد و گفت‌: بمنظور اجرای‌ این‌ سیاستها، چگونگی‌ دگرگونی‌ در ساختار آموزشی‌، پژوهشی‌ و فناوری‌ دانشگاهها، تدوین‌ اصول‌ دانشگاه‌ مطلوب‌ اسلامی‌ و تعمیق‌ فرهنگ‌ دینی‌ و قرآنی‌ و حفظ نظم‌ و آرامش‌ در دانشگاهها بدون‌ نفوذ گروهها و جناحهای‌ سیاسی‌، مورد بررسی‌ قرار گرفته‌ است‌.
آقای‌ معین‌ در پایان‌ تصریح‌ کرد: دانشگاهیان‌ و مسؤولان‌ دانشگاهها، همواره‌ به‌ آرمانهای‌ عدالت‌ جویانه‌ اسلام‌، استکبارستیزی‌ و دفاع‌ از محرومان‌ و ملتهای‌ مظلوم‌ بویژه‌ مردم‌ با فرهنگ‌ فلسطین‌ که‌ مورد تجاوز ددمنشانه‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ قرار گرفته‌اند، ملتزم‌ و پایبند بوده‌ و خواهند بود.

برچسب‌ها: صنعت؛ تحول؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی