news/content
نسخه قابل چاپ
1380/04/27

دیدار اعضای‌ کمیسیون‌ آموزش‌ و تحقیقات‌ و فن‌آوری‌ مجلس‌ با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ عصر امروز در دیدار اعضای‌ کمیسیون‌ آموزش‌، تحقیقات‌ و فن‌آوری‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، تأکید کردند: تنها راه‌ پیشرفت‌ و توسعه‌ کشور در همه‌ زمینه‌ها اهتمام‌ جدی‌ مسؤولان‌ به‌ علم‌ و تحقیق‌ بعنوان‌ مسئله‌ اصلی‌ نظام‌ و ایجاد یک‌ باور عمومی‌ و اراده‌ ملی‌ در این‌ خصوص‌ است‌.
ایشان‌ با تأکید بر لزوم‌ قرار گرفتن‌ جریان‌ عمومی‌ استعداد علمی‌ کشور در مجرای‌ صحیح‌ خود افزودند: نقطه‌ شروع‌ این‌ مسئله‌ آموزش‌ و پرورش‌ و اهتمام‌ به‌ آن‌ است‌ و باید در این‌ بخش‌، سیاستها در جهت‌ عادت‌ دادن‌ دانش‌آموزان‌ به‌ اندیشیدن‌ و فکر کردن‌ و فهم‌ صحیح‌ مطالب‌ باشد.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ اهتمام‌ به‌ تحقیقات‌ و بودجه‌ آن‌ در دانشگاهها را از دیگر مراحل‌ بارور کردن‌ استعداد علمی‌ کشور برشمردند و تصریح‌ کردند: باید درون‌زائی‌ بر جریان‌ و تولید علم‌ در دانشگاهها حاکم‌ شود.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر لزوم‌ ارتباط مستمر و منسجم‌ میان‌ دانشگاهها و بخش‌ صنعت‌ و تأسیس‌ مرکز متولی‌ این‌ مهم‌ از جانب‌ رئیس‌ جمهور خاطرنشان‌ کردند: علم‌ دانشگاه‌ موجب‌ تولید انبوه‌تر جهت‌دارتر و کاربردی‌تر در بخش‌ صنعت‌ و شکوفایی‌ و پیشرفت‌ این‌ بخش‌ خواهد شد و دانشگاه‌ نیز از پشتیبانی‌ مالی‌ صنعت‌ بهره‌مند می‌شود.
ایشان‌ با اشاره‌ به‌ هدف‌ نظام‌ اسلامی‌ برای‌ ارائه‌ یک‌ الگوی‌ نمونه‌ از جامعه‌ای‌ سعادتمند براساس‌ تعالیم‌ نورانی‌ اسلام‌ تأکید کردند: لازمه‌ رسیدن‌ به‌ این‌ هدف‌، توجه‌ جدی‌ به‌ مسائل‌ معنوی‌ و ارزشی‌ در کنار اهتمام‌ به‌ علم‌ و تحقیقات‌ است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ جریان‌ حاکم‌ بر دانشگاهها را جریان‌ دینی‌ و ارزشی‌ دانستند و افزودند: زمینه‌ دانشجویان‌ و اساتید در دانشگاهها زمینه‌ دینی‌ و ارزشی‌ است‌ و امروز حضور اساتید مؤمن‌، انقلابی‌ و پایبند به‌ آرمانهای‌ انقلاب‌ اسلامی‌ نسبت‌ به‌ ده‌ سال‌ قبل‌ چشمگیرتر است‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر اینکه‌ همت‌ همه‌ مسؤولان‌ نظام‌ باید پیگیری‌ اهداف‌ عالی‌ و مسائل‌ اصلی‌ کشور باشد، از توجه‌ برخی‌ مسؤولان‌ به‌ مسائل‌ فرعی‌ و سطحی‌ انتقاد کردند و افزودند: باید از پرداختن‌ به‌ مسائل‌ جزیی‌ و کشاندن‌ آنها به‌ سطح‌ جامعه‌ جدا پرهیز شود.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌، عزت‌ و پیشرفت‌ کشور را در گرو نظام‌ اسلامی‌ دانستند و با تأکید بر لزوم‌ تقویت‌ این‌ نظام‌ خاطرنشان‌ کردند: لازمه‌ تقویت‌ نظام‌ پایبندی‌ به‌ لوازم‌ این‌ تقویت‌ و پرهیز از دامن‌ زدن‌ به‌ اختلافات‌ جزئی‌ و مسائل‌ فرعی‌ است‌.
در این‌ دیدار پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ آقایان‌ اللهیاری‌، ابوترابی‌، شیرزاد و روزبهی‌ از اعضای‌ کمیسیون‌ آموزش‌، تحقیقات‌ و فن‌آوری‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ در سخنانی‌ ضمن‌ ارائه‌ گزارشی‌ از فعالیتهای‌ این‌ کمیسیون‌، به‌ بیان‌ جایگاه‌ علم‌ و تحقیقات‌ در توسعه‌ و وضعیت‌ فعلی‌ آن‌ در کشور و مشکلات‌ دانشگاهها و آموزش‌ و پرورش‌ پرداختند و تأکید کردند: برغم‌ مشکلات‌ فعلی‌ در بخش‌ علم‌ و تحقیقات‌ و بودجه‌ ناچیز آن‌، در دانشگاهها تلاش‌ جدی‌ از جانب‌ دانشجویان‌ و اساتید مؤمن‌ و متعهد برای‌ تولید علم‌ به‌ چشم‌ می‌خورد و طلیعه‌های‌ امید بخشی‌ وجود دارد.
این‌ نمایندگان‌ ضمن‌ تأکید بر لزوم‌ ایجاد عزم‌ ملی‌ در جهت‌ رشد آموزش‌ و علوم‌ در کشور و حل‌ معضلات‌ تصریح‌ کردند: بر خلاف‌ برخی‌ تبلیغات‌، دانشگاهیان‌ معتقد به‌ نظام‌ اسلامی‌ و پشتیبان‌ آن‌ و در خدمت‌ انقلاب‌ هستند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی