news/content
نسخه قابل چاپ
1380/03/07

دیدار نمایندگان مجلس با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ امروز در دیدار رئیس‌ و نمایندگان‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ در سخنانی‌، ضمن‌ تأکید بر جایگاه‌ والای‌ مجلس‌ مردم‌ را عامل‌ تعیین‌ کننده‌ و ریشه‌ عمیق‌ نظام‌ اسلامی‌ دانستند و تصریح‌ کردند: مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ مظهر حضور مردم‌ و به‌ معنای‌ حقیقی‌ کلمه‌ در رأس‌ امور است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در این‌ دیدار که‌ همزمان‌ با سالروز تشکیل‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ برگزار شد، با تشکر و قدردانی‌ از اقدام‌ مجلس‌ در برپایی‌ کنفرانس‌ بین‌المللی‌ حمایت‌ از انتفاضه‌ فلسطین‌، از آن‌ بعنوان‌ اقدامی‌ تأثیرگذار و ماندگار در تاریخ‌ مجلس‌، جمهوری‌ اسلامی‌ و فلسطین‌ یاد کردند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ همچنین‌ با اظهار تأسف‌ و تأثر از حادثه‌ تلخ‌ سقوط هواپیما و درگذشت‌ جمعی‌ از مسؤولان‌ کشور و نمایندگان‌ استان‌ گلستان‌ خاطرنشان‌ کردند، این‌ حوادث‌ باید بعنوان‌ یک‌ درس‌، یادآور مواجهه‌ انسان‌ با حقیقت‌ مرگ‌ و حساب‌ الهی‌ باشد.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ وظیفه‌ اصلی‌ مجلس‌ را قانونگذاری‌ برشمردند و افزودند: مجلس‌ با قانونگذاری‌ مسیر حرکت‌ دولت‌ را براساس‌ سیاستهای‌ کلی‌ و اهداف‌ نظام‌ اسلامی‌ مشخص‌ و تسهیل‌ می‌کند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ بعد نظارتی‌ را از جمله‌ شئون‌ مجلس‌ دانستند و تأکید کردند براساس‌ قانون‌ نمایندگان‌ مجلس‌ علاوه‌ بر قانونگذاری‌ و باز کردن‌ مسیر حرکت‌ دولت‌، وزراء را نیز انتخاب‌ می‌نمایند که‌ همه‌ این‌ امور نشان‌ دهنده‌ جایگاه‌ رفیع‌ مجلس‌ و وظایف‌ سنگین‌ نمایندگان‌ است‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ عزم‌ راسخ‌، ایمان‌ قوی‌ به‌ مسیر و هدف‌، معرفت‌ روشن‌ از واقعیات‌ جامعه‌ و جهان‌ و امکانات‌ موجود، و مراقبت‌ دائم‌ را از جمله‌ شرایط لازم‌ برای‌ نمایندگان‌ مجلس‌ و مسؤولان‌ نظام‌ اسلامی‌ برشمردند و تأکید کردند: مسؤولین‌ باید همواره‌ مراقب‌ خود، خانواده‌، نزدیکان‌ و افرادی‌ که‌ بر آنها تأثیرگذاری‌ سیاسی‌ و فرهنگی‌ دارند، باشند. ایشان‌ با یادآوری‌ این‌ مطلب‌ که‌ دوران‌ مسؤولیت‌ کوتاه‌ و گذرا است‌ و مورد سؤال‌ الهی‌ نیز واقع‌ خواهد شد، افزودند: کسانی‌ که‌ در مسؤولیتهای‌ مختلف‌ و نمایندگی‌ مجلس‌ حضور دارند باید همواره‌ درخصوص‌ اصلاح‌ ساختارهای‌ فرهنگی‌، اجتماعی‌ و اداری‌، رعایت‌ مصلحت‌ حقیقی‌ مردم‌، مبارزه‌ با فقر، فساد و تبعیض‌، کم‌ کردن‌ فاصله‌ فقیر و غنی‌ در جامعه‌، نزدیک‌ کردن‌ مردم‌ به‌ ارزشهای‌ اسلامی‌ و دینی‌، و برای‌ آرامش‌ روحی‌ مردم‌ و جلوگیری‌ از نهادینه‌ شدن‌ تشنج‌ در جامعه‌ اهتمام‌ و جدیت‌ داشته‌ باشند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ نقشه‌ گسترده‌، برنامه‌ریزی‌ شده‌ و پیچیده‌ دشمنان‌ جمهوری‌ اسلامی‌ برای‌ ناکارآمد جلوه‌ دادن‌ نظام‌ اسلامی‌ تصریح‌ کردند: دشمن‌ تلاش‌ دارد تا با حل‌ نشدن‌ مشکلات‌ اقتصادی‌ و همزمان‌، تهاجم‌ پر حجم‌ تبلیغاتی‌ بر ضد باورهای‌ مردم‌ به‌ اسلام‌، جهاد، اصل‌ انقلاب‌، امام‌، قانون‌ اساسی‌ و تمام‌ مقدسات‌، و گرفتن‌ جرأت‌ اقدام‌ از دستگاههای‌ اطلاعاتی‌ و قضایی‌، و ایجاد جو ملتهب‌ سیاسی‌ و هیجانی‌، نظام‌ اسلامی‌ را بطور طبیعی‌ در ذهن‌ مردم‌ بویژه‌ جوانان‌ ناکارآمد و آینده‌ را یأس‌آلود جلوه‌ دهد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ تأکید کردند: همه‌ مردم‌ و مسؤولان‌ باید با این‌ توطئه‌ دشمن‌ مقابله‌ نمایند و نمایندگان‌ مجلس‌ نیز باید از جایگاه‌ نمایندگی‌ در برابر این‌ توطئه‌ بایستند و در جهت‌ مخالف‌ آن‌ حرکت‌ کنند. ایشان‌ با غیرواقعی‌ خواندن‌ خط کشی‌های‌ متداول‌ جناحی‌ و حزبی‌ در جامعه‌ به‌ بیان‌ چهار جریان‌ واقعی‌ در صحنه‌ سیاسی‌ کنونی‌ کشور پرداختند و افزودند: جریان‌ اول‌ که‌ جریان‌ غالب‌ در جناحها و گروهها است‌ معتقد به‌ انقلاب‌، نظام‌ اسلامی‌ و ارزشها و استقلال‌ کشور می‌باشد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ جریان‌ دوم‌ را جریان‌ معاند انقلاب‌ و خواستار اضمحلال‌ نظام‌ اسلامی‌ بیان‌ و خاطرنشان‌ کردند: جریان‌ دیگری‌ نیز وجود دارد که‌ با هدف‌ شخصی‌ و ثروت‌ اندوزی‌ از جریان‌ برانداز و مخالف‌ نظام‌ اسلامی‌ حمایت‌ می‌کند. ایشان‌ افزودند: گروه‌ چهارم‌ جریانی‌ است‌ که‌ مخالف‌ نظام‌ اسلامی‌ نمی‌باشد اما غالبا نادانسته‌ و از روی‌ غفلت‌ در خدمت‌ جریان‌ مخالف‌ نظام‌ قرار می‌گیرد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ بر لزوم‌ برخورد منطقی‌ با افرادی‌ که‌ نادانسته‌ در خدمت‌ جریان‌ معاند قرار می‌گیرند تأکید و خاطرنشان‌ کردند: باید در برخورد با این‌ افراد بگونه‌ای‌ رفتار شود که‌ غفلت‌ آنان‌ برطرف‌ گردد. ایشان‌ تصریح‌ کردند: همه‌ مسؤولان‌ جزو جریان‌ معتقد به‌ نظام‌ اسلامی‌ هستند و باید مراقب‌ جریان‌ معاند و عقبه‌ آن‌ باشند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ سلطه‌ حکومتهای‌ استبدادی‌ در ایران‌ در طول‌ قرنهای‌ متمادی‌ از جمله‌ حکومت‌ خودکامه‌، سفاک‌، وابسته‌ و زراندوز پهلوی‌ افزودند: انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ یک‌ فرصت‌ عظیم‌ تاریخی‌ است‌ که‌ با اراده‌ الهی‌ و بوسیله‌ مردم‌ و پشتوانه‌ رهبری‌ امام‌ خمینی‌ (ره‌) تحقق‌ یافت‌ و وظیفه‌ مسؤولان‌ بعنوان‌ کسانی‌ که‌ از جانب‌ مردم‌ برای‌ حفظ این‌ امانت‌ برگزیده‌ شده‌اند، در این‌ برهه‌ بسیار سنگین‌ و خطیر است‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ افق‌ آینده‌ را برغم‌ تمام‌ فشارها و توطئه‌ها، روشن‌ و امیدبخش‌ توصیف‌ و تصریح‌ کردند: باید با عزم‌، ایمان‌، توکل‌ بر خداوند، اتحاد و همدلی‌، و پاکدامنی‌ از فرصت‌ استثنایی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ برای‌ برافراشتن‌ پرچم‌ ارزشهای‌ اسلامی‌ و جبران‌ عقب‌ ماندگیهای‌ گذشته‌ استفاده‌ شود.
در این‌ دیدار پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ کروبی‌ رئیس‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ در سخنانی‌ ضمن‌ عرض‌ تسلیت‌، درگذشت‌ جمعی‌ از نمایندگان‌ مجلس‌ در سانحه‌ سقوط هواپیما، از حضور حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در مراسم‌ تشییع‌ آنان‌ قدردانی‌ کرد.
رئیس‌ قوه‌ مقننه‌ با اشاره‌ به‌ وظیفه‌ قانونگذاری‌ و همچنین‌ نظارتی‌ مجلس‌ به‌ بیان‌ گزارشی‌ از فعالیتهای‌ یازده‌ ماهه‌ مجلس‌ ششم‌ پرداخت‌ و گفت‌: در این‌ مدت‌ 108 جلسه‌ علنی‌ و 7 جلسه‌ غیرعلنی‌ برگزار و 19 طرح‌ و 71 لایحه‌ به‌ تصویب‌ رسیده‌ است‌. وی‌ خاطرنشان‌ کرد غالب‌ طرحها و لوایح‌ تصویبی‌، جهت‌گیری‌ اقتصادی‌، عمرانی‌، اشتغال‌زائی‌، آموزشی‌ و فرهنگی‌ داشته‌اند.
آقای‌ کروبی‌ با اشاره‌ به‌ برگزاری‌ جلسه‌ کمیته‌ هماهنگی‌ قوای‌ سه‌گانه‌، ارتباط موجود میان‌ رؤسای‌ سه‌ قوه‌ را خوب‌ و صمیمانه‌ توصیف‌ کرد. وی‌ در پایان‌ با اشاره‌ به‌ انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌ اظهار امیدواری‌ کرد با حضور گسترده‌ مردم‌ در پای‌ صندوقهای‌ رأی‌ و برگزاری‌ انتخاباتی‌ بسیار پرشکوه‌، زمینه‌ سربلندی‌ بیش‌ از پیش‌ نظام‌ اسلامی‌ فراهم‌ گردد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی