news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1379/09/30

دیدار رئیس‌ جمهور و اعضای‌ هیأت‌ دولت با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ عصر امروز در دیدار رئیس‌ جمهور و اعضای‌ هیأت‌ دولت‌، تقوا را اساس‌ همه‌ امور و انجام‌ صحیح‌ آنها دانستند و با اشاره‌ به‌ فضای‌ مساعد بین‌المللی‌ و داخلی‌ برای‌ خدمت‌ به‌ مردم‌ تصریح‌ کردند: مسؤولان‌ باید با همت‌، دلگرمی‌ به‌ وعده‌ الهی‌، امید، اتحاد کلمه‌ و پرهیز از مسایل‌ حاشیه‌ای‌ از فضای‌ موجود برای‌ یک‌ خیزش‌ و حرکت‌ رو به‌ جلو به‌ منظور پیشرفت‌ کشور و جبران‌ عقب‌ ماندگیها حداکثر استفاده‌ را نمایند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ نیت‌ خالصانه‌، تدین‌ و تعبد آقای‌ خاتمی‌ رئیس‌ جمهور و زحمات‌ ایشان‌ و اعضای‌ هیأت‌ دولت‌ تأکید کردند: اگر انجام‌ کارها با نیت‌ صادقانه‌، تلاش‌ پیگیر، خردمندانه‌ و آگاهانه‌ و منطبق‌ بر احکام‌ اسلامی‌ و مصالح‌ مردم‌ باشد. قطعا عموم‌ مردم‌ از این‌ امور بهره‌ خیر و سود خواهند برد.
ایشان‌ با اشاره‌ به‌ توصیه‌های‌ مکرر خود به‌ مسؤولان‌ در خصوص‌ لزوم‌ حل‌ مشکلات‌ معیشتی‌ مردم‌ و جدی‌ گرفتن‌ مسایل‌ اقتصادی‌ افزودند: اگر مشکلات‌ معیشتی‌ مردم‌ حل‌ نشود و تلاش‌ جدی‌ برای‌ حل‌ این‌ معضلات‌ صورت‌ نگیرد، سایر خدمات‌ و تلاش‌ دولت‌ تحت‌الشعاع‌ قرار خواهد گرفت‌ و عوارض‌ جبران‌ناپذیری‌ برای‌ نظام‌ اسلامی‌ خواهد داشت‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با رد دیدگاه‌ برخی‌ افراد که‌ اصل‌ بودن‌ مسایل‌ اقتصادی‌ و مشکلات‌ معیشتی‌ مردم‌ را نفی‌ می‌کنند، تصریح‌ کردند: تلاش‌ برای‌ حل‌ مسایل‌ اقتصادی‌ باید جدی‌، قوی‌، عالمانه‌ و با برنامه‌ریزی‌ باشد و هرگونه‌ کوتاهی‌ در این‌ زمینه‌ قابل‌ اغماض‌ نیست‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ لزوم‌ برنامه‌ریزی‌ برای‌ تقویت‌ پول‌ ملی‌ کشور، رشد سرمایه‌گذاری‌ داخلی‌، رشد صادرات‌ کالا و خدمات‌، حل‌ مسأله‌ اشتغال‌، حفظ مراتع‌ و جنگلها و همچنین‌ محیط زیست‌ را خاطر نشان‌ کردند و افزودند: باید با تمام‌ توان‌ از فرصت‌ مسؤولیت‌ برای‌ خدمت‌ به‌ کشور بزرگ‌ ایران‌ و ملت‌ رشید و شجاع‌ این‌ کشور استفاده‌ شود.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ بر لزوم‌ پیگیری‌ جدی‌ مسؤولین‌ برای‌ اجرای‌ مصوبات‌ و قوانین‌ ، برخورد با تخلفات‌ در سطوح‌ مختلف‌، ترجیح‌ منافع‌ مردم‌ بر منافع‌ گروههای‌ خاص‌، پرهیز از امتیاز ویژه‌ قائل‌ شدن‌ برای‌ دوستان‌ و خویشان‌، پرهیز از ارائه‌ آمارهای‌ سست‌ و بی‌پایه‌، و همچنین‌ در نظر گرفتن‌ ملاک‌ تقوا در کنار صلاحیتهای‌ دیگر برای‌ گزینش‌ افراد تأکید و تصریح‌ کردند: مسؤولان‌ باید دسترسی‌ مردم‌ را به‌ خود آسانتر نمایند و ضمن‌ ارتباط مستمر با خانواده‌های‌ محروم‌ و فقیر، بیش‌ از پیش‌ در جریان‌ مشکلات‌ مردم‌ قرار گیرند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تأکید بر لزوم‌ کنار گذاشته‌ شدن‌ مسایل‌ حاشیه‌ای‌ در دستگاههای‌ دولتی‌ خاطر نشان‌ کردند: گسترش‌و دخالت‌ دادن‌ مسایل‌ و گرایشات‌ سیاسی‌ در دستگاههای‌ دولتی‌ اثرات‌ بسیار منفی‌ بر جای‌ خواهد گذاشت‌ و مانع‌ ازصرف‌ وقت‌ برای‌ پرداختن‌ به‌ مسایل‌ و مشکلات‌ مردم‌ خواهد شد.
ایشان‌ با اشاره‌ به‌ فرازهایی‌ از فرمان‌ معروف‌ حضرت‌ امیرالمؤمنین‌ علی‌ (ع‌) به‌ مالک‌ اشتر، هدف‌ حکومت‌ در اسلام‌ را خدمت‌ به‌ مردم‌ و دین‌ و مبارزه‌ با باطل‌ دانستند و افزودند: رعایت‌ تقوا، ترجیح‌ دادن‌ اطاعت‌ خداوند بر اطاعت‌ بندگان‌ و ملاحظات‌ گوناگون‌، عمل‌ به‌ فرائض‌ و واجبات‌ الهی‌، تبعیت‌ از احکام‌ الهی‌، مراقبت‌ در گفتار و عمل‌، تلاش‌ برای‌ عمل‌ صالح‌، سوء استفاده‌ نکردن‌ از عنوان‌ مسؤولیت‌ و اسیر شهوات‌ و امیال‌ نبودن‌ از ویژگیهای‌ مهم‌ یک‌ مسؤول‌ در نظام‌ اسلامی‌ است‌.
در این‌ دیدار پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ خاتمی‌ رئیس‌ جمهور در سخنانی‌ لزوم‌ رعایت‌ تقوا را از جانب‌ مسؤولین‌ خاطرنشان‌ کرد و با اشاره‌ به‌ ماههای‌ آخر فعالیت‌ دولت‌ گفت‌: تلاش‌ و هدف‌ مجموعه‌ دولت‌ در این‌ چند سال‌، خدمت‌ به‌ مردم‌ و نظام‌ اسلامی‌، در حد توان‌ بوده‌ است‌.
رئیس‌ جمهور از جمله‌ ویژگیهای‌ دولت‌ را به‌ رسمیت‌ شناختن‌ نقد و انتقاد به‌ منظور اصلاح‌ امور برشمرد و افزود: در کنار خدمات‌ و کارهای‌ مثبت‌ دولت‌، نقاط ضعف‌ و کاستیهایی‌ هم‌ وجود داشته‌ است‌ اما دولت‌ همواره‌ از نقد و انتقاد استقبال‌ کرده‌ است‌.
آقای‌ خاتمی‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنان‌ خود با اشاره‌ به‌ روز جهانی‌ قدس‌ به‌ عنوان‌ میراث‌ بزرگ‌ امام‌ خمینی‌ (ره‌)، تعیین‌ این‌ روز را نشان‌دهنده‌ جهتگیری‌ اصولی‌ و مبنایی‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در مقابل‌ مهمترین‌ واقعه‌ و ظلم‌ تاریخ‌ معاصر در فلسطین‌ اشغالی‌ دانست‌ و خاطرنشان‌ کرد: انتفاضه‌ مسجدالاقصی‌ که‌ ویژگی‌ خاصی‌ به‌ مراسم‌ روز جهانی‌ قدس‌ امسال‌ داده‌ است‌، ثابت‌ کرد حق‌ تاریخی‌ یک‌ ملت‌ با پایداری‌ آنان‌، هیچگاه‌ از بین‌ نخواهد رفت‌.
رئیس‌ جمهور با اشاره‌ به‌ این‌ پیام‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در خصوص‌ روز جهانی‌ قدس‌ و مسأله‌ فلسطین‌ تصریح‌ کرد: مطمئنا با این‌ پیام‌ و با احساس‌ مسؤولیت‌ ملتهای‌ مسلمان‌ بویژه‌ مردم‌ شریف‌ و حق‌طلب‌ ایران‌، روز قدس‌ امسال‌ به‌ صحنه‌ باشکوه‌ حمایت‌ از حق‌ و مردم‌ مظلوم‌ فلسطین‌ تبدیل‌ خواهد شد و اعضای‌ دولت‌ نیز در کنار مردم‌ در این‌ راهپیمایی‌ شرکت‌ و با آرمان‌ امام‌ راحل‌ و مردم‌ فلسطین‌ تجدید پیمان‌ خواهند کرد.
در پایان‌ این‌ دیدار نماز جماعت‌ مغرب‌ و عشاء به‌ امامت‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ اقامه‌ شد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی