news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1379/09/20

دیدار جمعی از رؤسا و اساتید دانشگاه‌ها با رهبر انقلاب

جمعی‌ از رؤسا و اعضای‌ هیأت‌ علمی‌ دانشگاهها، اعضای‌ فرهنگستانهای‌ علمی‌ و محققین‌ کشور عصر امروز در فضایی‌ صمیمی‌ با حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ دیدار کردند و به‌ بیان‌ دیدگاههای‌ خود در خصوص‌ مسائل‌ علمی‌ و دانشگاهی‌ و معضلات‌ این‌ بخش‌ پرداختند.
در این‌ دیدار چند تن‌ از اساتید در خصوص‌ لزوم‌ استفاده‌ بیش‌ از پیش‌ از ظرفیتهای‌ علمی‌ دانشگاهها در بخش‌ صنعت‌ و برنامه‌ریزی‌ صحیح‌ در این‌ زمینه‌، ضرورت‌ سرمایه‌گذاری‌ بیشتر دولت‌ در بخش‌ تحقیقات‌ و اختصاص‌ بودجه‌ کافی‌ و هدایت‌ آنها برای‌ استفاده‌ کاربردی‌ در بخشهای‌ مختلف‌ کشور، توجه‌ بیش‌ از پیش‌ به‌ فن‌آوری‌ اطلاعات‌ با توجه‌ به‌ پیشرفت‌ علمی‌ دنیا در این‌ خصوص‌، برنامه‌ریزی‌ در مورد قابلیتهای‌ فراوان‌ کشور در دریا به‌ منظور بهره‌ برداری‌ مطلوب‌ از این‌ قابلیتها، ضرورت‌ توجه‌ به‌ مسائل‌ علمی‌ در دانشگاهها در کنار رشد درک‌ و فهم‌ مسائل‌ سیاسی‌ دانشجویان‌ و جلوگیری‌ از رشد خط بازیها و جناح‌بندیهای‌ سیاسی‌ کاذب‌ در دانشگاهها و استفاده‌ از دانش‌ و معلومات‌ محققین‌ و اساتید در دانشگاهها بدون‌ در نظر گرفتن‌ مسایل‌ جناحی‌ مطالبی‌ را بیان‌ کردند.
سپس‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در سخنان‌ کوتاهی‌ پیگیری‌ مطالب‌ مطرح‌ شده‌ را مورد تأکید قرار دادند و با اشاره‌ به‌ اهمیت‌ مسائل‌ علمی‌ در کشور افزودند: حرکت‌ علمی‌ کشور پس‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ سیر خوبی‌ داشته‌ است‌ اما کشور نیازمند عزم‌ ملی‌ برای‌ یک‌ حرکت‌ علمی‌ سریع‌ به‌ منظور جبران‌ عقب‌ماندگیها است‌.
ایشان‌ لازمه‌ این‌ حرکت‌ علمی‌ را، استقلال‌ علمی‌ و شجاعت‌ در نوآوری‌ دانستند و خاطرنشان‌ کردند: دوران‌ پس‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ ثابت‌ کرد در کشور استقلال‌ در بینش‌ علمی‌، روحیه‌ شهامت‌ علمی‌ و توانایی‌ تولید علم‌ وجود دارد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ تلاش‌ دشمن‌ برای‌ ضربه‌ زدن‌ به‌ کشور از طریق‌ مسائل‌ اقتصادی‌ و همچنین‌ جلوگیری‌ از پیشرفت‌ علمی‌ تصریح‌ کردند: شرایط سیاسی‌ کشور و استعدادهای‌ انسانی‌ فراوان‌، زمینه‌ را برای‌ حرکت‌ علمی‌ در کشور به‌ وجود آورده‌ است‌ و همه‌ مسؤولان‌ و دانشگاهیان‌ باید همت‌ خود را مصروف‌ پیشرفت‌ علمی‌ ایران‌ نمایند.
در این‌ دیدار پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ دکتر شریعتمداری‌ از اساتید دانشگاه‌ در سخنانی‌ با اشاره‌ به‌ جایگاه‌ علم‌ در اسلام‌ لزوم‌ توجه‌ بیش‌ از پیش‌ به‌ مسائل‌ علمی‌ کشور و دانشگاهها را مورد تأکید قرار داد.
وی‌ با اشاره‌ به‌ نقش‌ تحقیقات‌ در رشد علمی‌، لزوم‌ سرمایه‌گذاری‌ بیشتر در خصوص‌ تحقیقات‌ علمی‌ را خاطرنشان‌ کرد.
در پایان‌ این‌ دیدار نماز مغرب‌ و عشاء به‌ امامت‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ اقامه‌ شد و سپس‌ حاضران‌ به‌ همراه‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ روزه‌ خود را افطار کردند.
خاطرنشان‌ می‌شود در این‌ دیدار جمعی‌ از اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش‌ عالی‌ تهران‌، رؤسا و شوراهای‌ دانشگاههای‌ تهران‌، اعضای‌ فرهنگستان‌ علوم‌، فرهنگستان‌ علوم‌ پزشکی‌، فرهنگستان‌ هنر و فرهنگستان‌ ادب‌ و زبان‌ فارسی‌، شورای‌ مرکزی‌ جهاد دانشگاهی‌، مسؤولین‌ دفاتر نهاد نمایندگی‌ رهبری‌ در دانشگاههای‌ تهران‌، شوراهای‌ مرکزی‌ انجمن‌ اسلامی‌ و جامعه‌ اسلامی‌ پزشکان‌، بسیج‌ اساتید دانشگاههای‌ تهران‌، انجمن‌ اسلامی‌ مدرسین‌ و جامعه‌ اسلامی‌ اساتید حضور داشتند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی