news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1379/09/19

دیدار اعضای شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی عصر امروز در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی، نقش‌ فرهنگ‌ را در آینده‌ کشور و پیشرفت‌ و سعادت‌ ملت‌ بیمانند خواندند و حساسیت‌ مستمر در مورد وضع‌ فرهنگی جامعه‌ را وظیفه‌ مهم‌ مسؤولان‌ مختلف‌ نظام‌ برشمردند.
مقام‌ معظم‌ رهبری در این‌ دیدار که‌ در سالگرد تأسیس‌ شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی به‌ فرمان‌ امام‌ خمینی (رض) صورت‌ گرفت، فرهنگ‌ را مجموعه‌ای از عقاید و اخلاقیات‌ "فردی، اجتماعی و ملی" توصیف‌ کردند و با اشاره‌ به‌ تأثیر فرهنگ‌ در رفتار فردی و اجتماعی خاطرنشان‌ کردند: تأکید در مورد اهتمام‌ به‌ ارتقاء فرهنگ‌ جامعه‌ و داشتن‌ دغدغه‌ در مورد اوضاع‌ فرهنگی کشور ناشی از دیدگاه‌ اسلام‌ در مورد مقوله‌ فرهنگ‌ و تأثیر تعیین‌کننده‌ مسائل‌ فرهنگی در حال‌ و آینده‌ جامعه‌ است.
ایشان‌ فرهنگ‌ را مبنای عمل‌ فردی و اجتماعی برشمردند و افزودند: اگر ایمان‌ و عقاید اسلامی با خلقیات‌ ملی نظیر عزم‌ و اراده، غرور ملی، احساس‌ توانایی، انضباط، نشاط، همکاری و مشارکت‌ و نظایر آنها همراه‌ شود راه‌ رسیدن‌ به‌ آرمانها و اهداف‌ انقلاب‌ و ملت‌ را هموار میسازد و فرهنگ‌ از این‌ زاویه‌ نیز اهمیتی مضاعف‌ مییابد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای ناسالم‌ بودن‌ محصولات‌ فرهنگی در زمینه‌های مختلف‌ فکری، هنری و استفاده‌ ناصحیح‌ از ابزارهای فرهنگی را موجب‌ خدشه‌دار شدن‌ یا سست‌ شدن‌ عقاید بشری دانستند و تصریح‌ کردند: همه‌ وظیفه‌ دارند از موضع‌ دفاع‌ از بشریت‌ و انسانیت‌ به‌ مقابله‌ صحیح‌ با اینگونه‌ موارد بپردازند.
ایشان‌ در تبیین‌ تفاوت‌ اهمیت‌ مقوله‌ فرهنگ‌ در نگرش‌ اسلامی و نگرش‌ مادی، خاطر نشان‌ کردند: در نگرش‌ غرب‌ مادیگرا، تساهل‌ و مدارا در مورد مسائل‌ مربوط به‌ قدرت، ثروت‌ و سیاست‌ جایی ندارد و در این‌ گونه‌ موارد با کمال‌ خشونت‌ و قدرت‌ رفتار میشود، اما در باب‌ فرهنگ‌ و عقیده‌ و اخلاق‌ و رفتار تا جایی که‌ به‌ منافع‌ اقتصادی و سیاسی مربوط نشود، نوعی بیاعتنایی، تساهل‌ و عدم‌ موضعگیری وجود دارد، در حالی که‌ اسلام‌ به‌ علت‌ حساسیت‌ کامل‌ به‌ سرنوشت‌ انسان‌ و جامعه، بیاعتنایی و بیمسؤولیتی در قبال‌ مسائل‌ فرهنگی و عقیدتی را به‌ هیچ‌ وجه‌ نمیپذیرد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی با تأکید بر ضرورت‌ تحقق‌ عدالت‌ در گستره‌ مسائل‌ فرهنگی افزودند: بخشی از گستره‌ وسیع‌ عدالت‌ اسلامی به‌ مسائل‌ فرهنگی باز میگردد و کمک به‌ انسانها برای جلوگیری از انحراف‌ عقیدتی ـ فرهنگی و رفتاری آنها، تجلی عدالت‌ محسوب‌ میشود و بیاعتنایی در مقابل‌ امکان‌ انحراف‌ افراد و جامعه‌ نشان‌دهنده‌ بیعدالتی به‌ شمار می‌آید.
ایشان‌ با طرح‌ این‌ سؤال‌ که‌ آیا دولت‌ و حکومت‌ اسلامی میتواند در مورد جهتگیری عقیدتی و اخلاقی مردم‌ بی‌طرف‌ باشد و تنها با تأمین‌ آزادی و امنیت، میدان‌ فرهنگ‌ را به‌ شیوه‌هایی نظیر عرضه‌ و تقاضا بسپارد؟ خاطرنشان‌ کردند: دولت‌ اسلامی اعم‌ از قوای سه‌ گانه‌ و تمامی دستگاهها و مسؤولان‌ باید در بازار عرضه‌ عقیده‌ و فرهنگ، نسبت‌ به‌ هدایت‌ مردم‌ احساس‌ وظیفه‌ کامل‌ کنند و تمام‌ امکانات‌ را برای آگاهی مردم‌ و جلوگیری از انحراف‌ آنها ایجاد نمایند.
مقام‌ معظم‌ رهبری با تأکید بر این‌ که‌ احساس‌ وظیفه‌ دولت‌ اسلامی در قبال‌ فرهنگ‌ مردم‌ و جامعه، به‌ معنای کاربرد زور و تحمیل‌ در مسایل‌ فرهنگی نیست‌ افزودند: البته‌ دولت‌ در مواقع‌ لازم‌ باید برای جلوگیری از انحرافات‌ فرهنگی، به‌ وظیفه‌ خود عمل‌ کند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جامع‌ فرهنگی را نیازمند یک عقل‌ جمعی فعال‌ خواندند و در همین‌ زمینه‌ افزودند شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی با ترکیب‌ جامع‌ و منحصر به‌ فرد خود میتواند این‌ نگرش‌ و برنامه‌ کلی را تبیین‌ و تدوین‌ کند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی، دین‌ را امری قلبی و اعتقادی توصیف‌ کردند و با رد مقوله‌ دین‌ دولتی افزودند دولت‌ دینی با دین‌ دولتی متفاوت‌ است‌ و دولتی که‌ مبنای مشروعیتش‌ دین‌ است‌ باید برای حفظ دین‌ و فرهنگ‌ مردم، بدون‌ هراس‌ از جوسازیها با استفاده‌ از شیوه‌های لازم‌ به‌ وظایف‌ خود کاملا عمل‌ نماید.
ایشان‌ در بخش‌ دیگری از سخنانشان‌ با اشاره‌ به‌ جایگاه‌ قانون‌ مستحکم‌ شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی، عمل‌ به‌ سیاستهای مصوب‌ این‌ شورای عالی را وظیفه‌ تمامی دستگاهها خواندند و از تلاشهای اعضاء شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی قدردانی کردند.
مقام‌ معظم‌ رهبری، برنامه‌ریزی شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی را برای کمک به‌ ایجاد اشتغال‌ برای فارغ‌التحصیلان‌ دانشگاهی خواستار شدند و افزودند: شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی میتواند با توجه‌ به‌ ابعاد کلان‌ موضوع‌ به‌ دولت‌ و مجلس‌ در زمینه‌ حل‌ این‌ مشکل‌ یاری رساند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی با تأکید بر لزوم‌ بازسازی نظام‌ آموزش‌ عالی و تطبیق‌ آن‌ با نیازهای عینی کشور خاطر نشان‌ کردند: شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی با توجه‌ به‌ ویژگی فرابخشی، موقعیت‌ مستحکم‌ و جایگاه‌ مستمر خود میتواند با دیدی بلندنگر و استراتژیک و فارغ‌ از دسته‌بندیهای سیاسی و دلمشغولیهای روزمره‌ بازسازی نظام‌ آموزش‌ عالی را پیگیری کند.
ایشان‌ کمک شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی به‌ عمیق‌سازی، ساده‌سازی و پیراستگی معارف‌ دانشگاهی را خواستار شدندو ضمن‌ تأکید بر لزوم‌ سیاسی بودن‌ دانشگاهها افزودند: دانشجو و دانشگاه‌ باید با مسایل‌ سیاسی آشنا باشد و قدرت‌ تحلیل‌سیاسی خود را افزایش‌ دهد اما این‌ مسأله‌ با تبدیل‌ شدن‌ دانشگاهها به‌ "باشگاه‌ احزاب‌ و گروههای سیاسی" کاملا متفاوت‌است‌ و مسؤولان‌ آموزش‌ عالی باید با تلاش‌ برخی عناصر، گروهها و جریانهای سیاسی برای تحقق‌ این‌ مسأله، مقابله‌ کنند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای همچنین‌ نخبگان‌ را سرمایه‌های ملی خواندند و ضمن‌ تأکید بر برخورد ریشه‌ای با مسأله‌ مهاجرت‌ نخبگان‌ افزودند: باید با حل‌ مشکلات‌ موجود از این‌ سرمایه‌های گرانقدر برای پیشرفت‌ کشور استفاده‌ کرد.
در این‌ دیدار قبل‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری، آقای خاتمی رئیس‌ جمهوری و رئیس‌ شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی در گزارشی از عملکرد شورا، تصویب‌ سیاستهای کلی و راهبردی مقابله‌ با تهاجم‌ فرهنگی را از دستاوردهای شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی اعلام‌ کرد.
آقای خاتمی تدوین‌ سیاستهای راهبردی اسلامی شدن‌ دانشگاهها، بررسی و پیگیری طرح‌ ساماندهی مدیریت‌ فرهنگی کشور، تدوین‌ چگونگی ارزیابی عینی اوضاع‌ علمی و فرهنگی کشور، تأسیس‌ فرهنگستان‌ هنر و تشکیل‌ ستاد اجرای سیاستهای بزرگداشت‌ امیر مؤمنان‌ حضرت‌ علی (ع) را از دیگر نتایج‌ فعالیتهای شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی در یک سال‌ اخیر برشمرد.
در پایان‌ این‌ دیدار نماز مغرب‌ و عشا به‌ امامت‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای اقامه‌ شد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی