news/content
نسخه قابل چاپ
1379/08/30

دیدار فرمانداران‌ سراسر کشور با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ عصر امروز در دیدار فرمانداران‌ سراسر کشور از نقش‌ واقعی‌ مردم‌ در تشکیل‌ حکومت‌ و انتخاب‌ مسؤولان‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از دو پایه‌ نظام‌ حکومتی‌ اسلام‌ یاد و تأکید کردند: در نظام‌ مردم‌سالاری‌ دینی‌ رسیدگی‌ به‌ امور مردم‌، تأمین‌ رفاه‌ و آسایش‌ و حل‌ مشکلات‌ آنان‌ نیز یک‌ اصل‌ و پایه‌ مهم‌ دیگر است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تأکید بر این‌ که‌ در نظام‌ اسلامی‌، مسؤولیت‌ و مقام‌ به‌ عنوان‌ یک‌ فرصت‌ برای‌ خدمت‌ به‌ مردم‌ و ادای‌ تکلیف‌ به‌ شمار می‌رود خاطر نشان‌ کردند: یکی‌ از وجوه‌ تمایز مسؤولان‌ نظام‌ اسلامی‌ از نظامهای‌ دیگر نحوه‌ نگرش‌ آنان‌ به‌ مقام‌ و مسؤولیت‌ و چگونگی‌ استفاده‌ از این‌ فرصت‌ است‌.
ایشان‌ افزودند: استفاده‌ از مقام‌ و مسؤولیت‌ برای‌ اهداف‌ مادی‌ و برآورده‌ کردن‌ نیازهای‌ دنیوی‌، یک‌ انحراف‌ و فساد است‌ که‌ اگر اصلاح‌ نشود به‌ نظام‌ آسیب‌ می‌رساند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ یکی‌ دیگر از ویژگیهای‌ نظام‌ مردم‌سالار دینی‌ را بر خلاف‌ نظامهای‌ دموکراسی‌ غربی‌، ترجیح‌ منافع‌ مردم‌ بر منافع‌، گروهها و افراد خاص‌ دانستند و تصریح‌ کرد: در نظام‌ اسلامی‌ کشور متعلق‌ به‌ مردم‌ و اصل‌، رضایت‌ مردم‌ است‌ و نظام‌ اسلامی‌ بر خلاف‌ نظامهای‌ دیگر، نظام‌ زورگویی‌، تحکم‌ و تحمیل‌ فکر و اندیشه‌ بر مردم‌ نیست‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر لزوم‌ ارتباط بیش‌ از پیش‌ مسؤولان‌ با مردم‌ و آشنایی‌ با مشکلات‌ آنان‌ افزودند: مردم‌سالاری‌ دینی‌ دارای‌ دو وجه‌ است‌ که‌ یک‌ وجه‌ آن‌ نقش‌ مردم‌ در تشکیل‌ حکومت‌ و انتخاب‌ مسؤولان‌ و وجه‌ دیگر آن‌ رسیدگی‌ به‌ مشکلات‌ مردم‌ است‌ که‌ بر همین‌ اساس‌ مسؤولان‌ باید مشکلات‌ مردم‌ را به‌ طور جدی‌ پیگیری‌ و رسیدگی‌ نمایند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ خدمتگزاری‌ به‌ مردم‌ را در نظام‌ اسلامی‌ نعمتی‌ بزرگ‌ توصیف‌ و خاطرنشان‌ کردند: این‌ عواطف‌ جوشان‌ و ارتباط صمیمی‌، عمیق‌ و پرشکوه‌ میان‌ مردم‌ و مسؤولان‌ نظام‌ که‌ ناشی‌ از ایمان‌ دینی‌ عمیق‌ مردم‌ و اعتقاد آنان‌ به‌ نظام‌ دینی‌ می‌باشد، سرمایه‌ عظیمی‌ است‌ که‌ در هیچ‌ نوع‌ حکومتی‌ در دنیا وجود ندارد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ روشهای‌ غلط اداری‌ به‌ جای‌ مانده‌ از گذشته‌ تأکید کردند: مسؤولین‌ امور اداری‌ کشور باید یک‌ تحول‌ و انقلاب‌ اساسی‌ در مسایل‌ اداری‌ به‌ وجود آورند.
ایشان‌ همچنین‌ با اشاره‌ به‌ وعده‌ خداوند برای‌ نصرت‌ کسانی‌ که‌ او را یاری‌ نمایند خاطرنشان‌ کردند: نظام‌ اسلامی‌ در طول‌ 21 سال‌ گذشته‌ با وجود توطئه‌های‌ مختلف‌ قدرتهای‌ جهانی‌، همواره‌ مورد لطف‌ و نصرت‌ الهی‌ بوده‌ است‌ زیرا این‌ نظام‌، پرچم‌ عزت‌ دین‌ را در مقابل‌ نظام‌ سلطه‌ جهانی‌ برافراشته‌ است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ از فرمانداران‌ به‌ عنوان‌ نقطه‌ وصل‌ نظام‌ با مردم‌ یاد کردند و با اشاره‌ به‌ تأکید فراوان‌ در قرآن‌ و نهج‌البلاغه‌ در مورد لزوم‌ رعایت‌ تقوا، فرمانداران‌ و سایر مسؤولین‌ کشور را به‌ تلاش‌ برای‌ کسب‌ رضایت‌ الهی‌ در انجام‌ وظیفه‌ و بهره‌گیری‌ از برکات‌ ماههای‌ شعبان‌ و رمضان‌ به‌ منظور خودسازی‌ و استعانت‌ از خداوند متعال‌ توصیه‌ فرمودند.
در این‌ دیدار پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ موسوی‌ لاری‌ وزیر کشور در سخنانی‌، از فرمانداران‌ به‌ عنوان‌ خط مقدم‌ وفاق‌ و همگرایی‌ میان‌ مردم‌ و مسؤولان‌ یاد و گزارش‌ کوتاهی‌ از وضعیت‌ 286 فرمانداری‌ در سراسر کشور ارائه‌ کرد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی