news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1379/07/26

دیدار رئیس و مسئولان‌ و جمعی‌ از اساتید دانشگاه‌ صنعتی‌ شریف‌ با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ امشب‌ در دیدار رئیس‌، مسؤولان‌ و جمعی‌ از اساتید دانشگاه‌ صنعتی‌ شریف‌، مهمترین‌ وظیفه‌ دانشگاهها را اهتمام‌ به‌ علم‌ و تحقیق‌ دانستند و تأکید کردند: باید در دانشگاهها توجه‌ به‌ علم‌ و تحقیق‌ به‌ عنوان‌ اصلیترین‌ و اساسی‌ترین‌ ارزش‌ مطرح‌ باشد.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تأکید بر لزوم‌ فراهم‌ کردن‌ محیط علمی‌ و تحقیقی‌ در دانشگاهها افزودند: باید در دانشگاهها بگونه‌ای‌ برنامه‌ریزی‌ و طراحی‌ شود که‌ زمینه‌ استفاده‌ از استعدادهای‌ داخل‌ و استعدادهایی‌ که‌ با انگیزه‌ علمی‌ به‌ خارج‌ رفته‌اند، فراهم‌ شود.
ایشان‌ در همین‌ زمینه‌ خاطرنشان‌ کردند: باید فضای‌ علمی‌ دانشگاهها بگونه‌ای‌ باشد که‌ سخن‌، روش‌ و زندگی‌ استاد، روح‌ علم‌ و تحقیق‌، و تعمق‌ را در دانشجو بدمد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر لزوم‌ توجه‌ بیشتر به‌ فضای‌ فرهنگی‌ دانشگاهها به‌ برخی‌ تلاشها برای‌ تعطیلی‌ علم‌ و تحقیق‌ در دانشگاهها اشاره‌ کردند و افزودند: یکی‌ از مسائلی‌ که‌ نسبت‌ به‌ آن‌ احساس‌ خطر می‌شود، برخی‌ دستهایی‌ است‌ که‌ از درون‌ و بیرون‌ دانشگاهها و در ورای‌ انگیزه‌های‌ سیاسی‌، و با عناوین‌ مختلف‌ تلاش‌ دارند اساس‌ علم‌ را مخدوش‌ نمایند.
ایشان‌ تأکید کردند فهم‌ سیاسی‌ با سیاست‌بازی‌ متفاوت‌ است‌ و در دانشگاهها باید ضمن‌ فرهنگ‌سازی‌ برای‌ تعمیق‌ بینش‌ سیاسی‌ دانشجویان‌ برنامه‌ریزی‌ و اقدام‌ شود.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ همچنین‌ با تأکید بر لزوم‌ ارتباط دانشگاهها و دولت‌ خاطرنشان‌ کردند: دولت‌ باید با ایجاد ارتباطی‌ منسجم‌ با دانشگاهها، از نظرات‌ مجموعه‌ دانشگاهی‌ در برنامه‌ریزیهای‌ گوناگون‌ استفاده‌ کند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر ضرورت‌ ارتباط دولت‌ با دانشگاهها افزودند: یکی‌ از مسایل‌ مهم‌ ارتباط بخش‌ صنعت‌ کشور با دانشگاهها و استفاده‌ از ایده‌های‌ آنهاست‌ که‌ می‌تواند موجب‌ ارتقاء بخش‌ صنعت‌ و هم‌ بخش‌ دانشگاهی‌ کشور شود.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنان‌ خود با اشاره‌ به‌ برخی‌ اظهارنظرها و آمارها در مورد برنامه‌های‌ انجام‌ شده‌ و یا در دست‌ اجرا تأکید کردند: در برنامه‌هایی‌ که‌ برای‌ اداره‌ امور کشور طراحی‌ می‌شود، از نظرات‌ کارشناسان‌ و متخصصان‌ استفاده‌ می‌گردد و اینگونه‌ نظرات‌ کارشناسی‌، همواره‌ دیدگاههای‌ موافق‌ و مخالفی‌ هم‌ دارد اما در مجموع‌ نباید برنامه‌ریزیهای‌ انجام‌ شده‌ برای‌ اداره‌ امور کشور بدون‌ محاسبه‌ و کارشناسی‌ قلمداد شود.
در این‌ دیدار که‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ قمی‌ نماینده‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در دانشگاهها نیز حضور داشت‌، پیش‌ از سخنان‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، رئیس‌ دانشگاه‌ صنعتی‌ شریف‌ و تعدادی‌ از اساتید این‌ دانشگاه‌ ضمن‌ سخنانی‌ دیدگاهها و نظرات‌ خود را در خصوص‌ مسائل‌ و امکانات‌ علمی‌ و تحقیقی‌، و فضای‌ فرهنگی‌ دانشگاهها و همچنین‌ مسائل‌ کشور و لزوم‌ استفاده‌ از محققین‌ و کارشناسان‌ دانشگاهها در برنامه‌ریزیها بیان‌ کردند.
اساتید دانشگاه‌ صنعتی‌ شریف‌ همچنین‌ بر لزوم‌ فراهم‌ شدن‌ زمینه‌های‌ بهتر به‌ منظور ارتباط بیشتر دانشگاهها با مراکز علمی‌ خارج‌، استفاده‌ از استعدادهای‌ کشور و ارتباط بیش‌ از پیش‌ دانشگاههای‌ صنعتی‌ با مراکز تولیدی‌ صنعتی‌ تأکید کردند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی