news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1379/06/07

دیدار اعضای هیأت دولت با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ عصر امروز در دیدار آقای‌ خاتمی‌ رئیس‌ جمهوری‌ و اعضا هیأت‌ دولت‌، با قدردانی‌ از تلاشها و زحمات‌ مجموعه‌ دولت‌، تأکید کردند: هفته‌ دولت‌ فرصت‌ مغتنمی‌ است‌ تا مردم‌ با نتایج‌ تلاشهای‌ بخشی‌ از مجموعه‌ نظام‌ اسلامی‌ بیشتر آشنا شوند و دروغ‌ بودن‌ محور اصلی‌ تبلیغات‌ دشمنان‌ اسلام‌ مبنی‌ بر ناکارآیی‌ و ناتوانی‌ نظام‌ اسلامی‌، آشکارتر گردد.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تأکید بر تأسی‌ و الگوپذیری‌ دولتمردان‌ از جهتگیریها و سلوک‌ شهیدان‌ والا مقام‌ رجایی‌ و باهنر، خاطرنشان‌ کردند نظام‌ اسلامی‌ در دوران‌ تصدی‌ دولتهای‌ مختلف‌ همواره‌ به‌ پیش‌ رفته‌ است‌ و اکنون‌ نیز "با طرح‌ ایده‌های‌ نو و جذاب‌ نظیر مردم‌سالاری‌ دینی‌، حضور با منطق‌ و مستدل‌ در عرصه‌ مسایل‌ گوناگون‌ بین‌المللی‌، ایستادگی‌ در مقابل‌ ساختار ظالمانه‌ و غیر انسانی‌ و به‌ چالش‌ کشیدن‌ ادعاهای‌ امپراطوریهای‌ سیاسی‌ ـ تبلیغاتی‌ جهان‌"، راه‌ خود را به‌ سوی‌ آینده‌ روشن‌ و قابل‌ لمس‌ ادامه‌ می‌دهد.
ایشان‌ هفته‌ دولت‌ را به‌ تعبیری‌ هفته‌ مجموعه‌ حاکمیت‌ نظام‌ خواندند و با نفی‌ دو گرایش‌ "نقد غیر منصفانه‌ و نیز دفاع‌ غیر واقعبینانه‌ از عملکرد دولت‌" افزودند: موضع‌ رهبری‌ و ملت‌ نقد منصفانه‌ و دفاع‌ واقعبینانه‌ از دولت‌ است‌ البته‌ دفاع‌ از عملکرد دولت‌ به‌ مفهوم‌ نادیده‌ گرفتن‌ برخی‌ کمبودها، خطاها و احیانا غفلتها و قصورها نیست‌ بلکه‌ به‌ معنای‌ تأیید جهت‌ صحیح‌ فعالیتها و تلاشهای‌ عظیم‌ این‌ مجموعه‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تأکید بر لزوم‌ یاری‌ رساندن‌ همه‌ مسؤولان‌ و مردم‌ به‌ دولت‌ خاطرنشان‌ کردند قوای‌ سه‌ گانه‌ به‌ عنوان‌یک‌ مجموعه‌ مورد حمایت‌ رهبری‌ و مردم‌ قرار دارند و مردم‌ نیز حاکمیت‌ را یکپارچه‌ می‌بینند ضمن‌ آن‌ که‌ ساختار حکومتی‌ما نیز انسجام‌ و وحدت‌ همه‌ اجزا نظام‌ را اقتضا می‌کند بنا بر این‌ همه‌ قوا و تمامی‌ مسؤولان‌ باید ضمن‌ استفاده‌ از اختیارات‌و عمل‌ به‌ وظایف‌ خود در تمامی‌ اعمال‌ و گفتار خود، وحدت‌ و یکپارچگی‌ را به‌ طور کامل‌ مد نظر داشته‌ باشند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ تلاش‌ فراوان‌ دشمن‌ برای‌ تبدیل‌ چالش‌ طبیعی‌ نظام‌ با معاندان‌ به‌ چالش‌ درونی‌ بخشهای‌ مختلف‌ نظام‌ افزودند: پاسخ‌ ما به‌ دشمن‌ این‌ است‌ که‌ با تکیه‌ بر حاکمیت‌ منسجم‌، برنامه‌ریزی‌ اصولی‌ مردم‌ پایدار و همیشه‌ در صحنه‌ و امکانات‌ و استعدادهای‌ فراوان‌ طبیعی‌ و انسانی‌، اهداف‌ والای‌ خود یعنی‌ تحقق‌ عدالت‌ اجتماعی‌، حاکمیت‌ ارزشهای‌ اسلامی‌ توسعه‌ همه‌جانبه‌ و گسترش‌ عدالت‌ در سراسر جهان‌ را پیگیری‌ می‌کنیم‌ و در عمل‌ تبلیغات‌ و تلاشهای‌ دشمن‌ را خنثی‌ خواهیم‌ کرد.
ایشان‌ در تبیین‌ نیازهای‌ اصلی‌ کشور، به‌ لزوم‌ مبارزه‌ با فقر، فساد و تبعیض‌ اشاره‌ کردند و افزودند: تحقق‌ این‌ شعار اساسی‌ در درجه‌ اول‌ نیازمند تأمین‌ امنیت‌ کامل‌ در همه‌ مناطق‌ و تمامی‌ زمینه‌هاست‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، برنامه‌ریزی‌ و تقسیم‌ کار دستگاههای‌ مختلف‌ را برای‌ رفع‌ فقر، فساد و تبعیض‌ ضروری‌ خواندند و با اشاره‌ به‌ طرح‌ بسیج‌ سازندگی‌ جوانان‌ خاطرنشان‌ کردند: باید با استفاده‌ از طرحهای‌ اشتغال‌ زا زود بازده‌ و وسیع‌ به‌ مقابله‌ با مشکلاتی‌ نظیر فقر پرداخت‌ و بگونه‌ای‌ عمل‌ کرد که‌ قشرهای‌ ضعیف‌ بتوانند با آبرومندی‌ ، نیازهای‌ خود را تأمین‌ کنند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ توجه‌ به‌ افزایش‌ صادرات‌ غیر نفتی‌ را از دیگر اولویتهای‌ حرکت‌ نظام‌ برای‌ رهایی‌ از وابستگی‌ به‌ درآمدهای‌ نفتی‌ برشمردند و افزودند: اگر با انسجام‌، استفاده‌ از فرصتهای‌ گوناگون‌ و ابتکار و پشتکار حرکت‌ کنیم‌ می‌توان‌ امیدوار بود که‌ زمینه‌ یک‌ جهش‌ بزرگ‌ برای‌ رفع‌ مشکلات‌ به‌ تدریج‌ فراهم‌ شود.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ مسؤولیت‌ سنگین‌ دولتمردان‌ در نظام‌ اسلامی‌ افزودند: دشمنان‌ با همه‌ امکانات‌ تبلیغی‌ خود تلاش‌ می‌کنند ایده‌های‌ بسیار نو نظام‌ اسلامی‌ از جمله‌ مردم‌سالاری‌ دینی‌ و به‌ تعبیر دقیقتر نظریه‌ حقیقی‌ تکیه‌ بر مردم‌ را تضعیف‌ کند و اجازه‌ ندهد نظام‌ اسلامی‌ به‌ عنوان‌ یک‌ الگو مورد توجه‌ ملتها قرار گیرد و پایداری‌ و ثبات‌ قدم‌ در مقابل‌ این‌ تلاشهای‌ دشمن‌ جز با اخلاص‌، تقویت‌ ارتباط با خداوند، تکیه‌ بر معنویات‌ امکان‌پذیر نیست‌.
ایشان‌ در پایان‌ سخنانشان‌ با تأکید بر لزوم‌ پرهیز از نگرشهای‌ حزبی‌ و روابط شخصی‌ در فعالیتها و برنامه‌ها خاطرنشان‌ کردند: اسلام‌ امروز در چارچوب‌ قانون‌ اساسی‌ تبلور یافته‌ است‌ و باید با تکیه‌ بر این‌ قانون‌ و اطلاع‌ از مشکلات‌ و دردهای‌ مردم‌ به‌ برنامه‌ریزی‌ و فعالیت‌ پرداخت‌ البته‌ مردم‌ متوقع‌ نیستند مشکلات‌ یک‌ شبه‌ حل‌ شود بلکه‌ آنچه‌ مهم‌ است‌ کار صادقانه‌ در جهت‌ حل‌ مشکلات‌ است‌.
در این‌ دیدار، قبل‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، آقای‌ خاتمی‌ رئیس‌ جمهور با بیان‌ گزارشی‌ از نتایج‌ فعالیتهای‌ دولت‌ در بخشهای‌ مختلف‌ گفت‌: مهمترین‌ محور برنامه‌ سوم‌ توسعه‌، اصلاح‌ ساختار مدیریتی‌ و اقتصادی‌ کشور است‌.
رئیس‌ جمهور عدالت‌ اجتماعی‌ را محوری‌ترین‌ سیاست‌ کلی‌ دولت‌ برشمرد و با اشاره‌ به‌ تأکید رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در مورد مبارزه‌ با "فقر، فساد و تبعیض‌" افزود: دولت‌ این‌ رهنمود اساسی‌ را در اولویت‌ کارهای‌ خود قرار داده‌ است‌.
آقای‌ خاتمی‌ تلاش‌ دولت‌ برای‌ افزایش‌ تولید و سرمایه‌گذاری‌ داخلی‌ و نیز جذب‌ سرمایه‌های‌ خارجی‌ را با رعایت‌ اصول‌ و مصالح‌ نظام‌ خاطرنشان‌ کرد و گفت‌: در زندگی‌ قشرهایی‌ از مردم‌ بویژه‌ قشرهای‌ ضعیف‌ و حقوق‌ بگیران‌، مشکلات‌ جدی‌ وجود دارد و ما با برنامه‌ریزی‌ و تلاش‌ گسترده‌، در صدد رفع‌ این‌ مشکلات‌ هستیم‌.
رئیس‌ جمهور بالا بردن‌ مطالبات‌ مردم‌ در عرصه‌های‌ اقتصادی‌، سیاسی‌، اجتماعی‌ و فرهنگی‌ را مشکل‌آفرین‌ خواند و افزود: باید با نگاهی‌ کلان‌، میان‌ خواسته‌های‌ مردم‌ و امکانات‌ موجود تعادل‌ ایجاد کرد.
آقای‌ خاتمی‌ حرکت‌ به‌ سمت‌ تمرکز زدایی‌، حذف‌ برخی‌ انحصارات‌، رفع‌ موانع‌ تولید، اصلاح‌ سیستم‌ بانکی‌ کشور، تلاش‌ برای‌ افزایش‌ صادرات‌ غیر نفتی‌ و حفظ یارانه‌ کالاهای‌ اساسی‌ را از دیگر فعالیتهای‌ دولت‌ برشمرد و گفت‌ ما نقدهای‌ اصولی‌ و شامل‌ مصالح‌ ملی‌ را می‌پذیریم‌ و برای‌ حل‌ مشکلات‌ نیازمند یاری‌ همگان‌ هستیم‌.
در پایان‌ این‌ دیدار، نماز مغرب‌ و عشا به‌ امامت‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ اقامه‌ شد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی