news/content
نسخه قابل چاپ
1379/01/29

دیدار جمعی‌ از فرماندهان‌ و کارکنان‌ نیروهای‌ سه‌ گانه‌ ارتش‌ با فرمانده کل قوا

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و فرمانده‌ کل‌ قوا روز دوشنبه‌ همزمان‌ با روز ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در دیدار جمعی‌ از فرماندهان‌ و کارکنان‌ نیروهای‌ سه‌ گانه‌ ارتش‌ ضمن‌ با ارزش‌ خواندن‌ افتخارات‌ ارتش‌ در دوران‌ انقلاب‌، جنگ‌ و بعد از جنگ‌، از اخلاق‌ به‌ عنوان‌ ادبیات‌ و سخن‌ نو در سازماندهی‌ رزمی‌ کشور نام‌ بردند و با تأکید بر حفظ روحیه‌ معنوی‌ و توجه‌ به‌ قدرت‌ ایمان‌، هوشیاری‌ در مقابل‌ تلاشهای‌ دشمنان‌ استقلال‌ و امنیت‌ کشور را ضروری‌ دانستند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌، 29 فروردین‌ ماه‌ (روز ارتش‌) را روزی‌ به‌ یاد ماندنی‌ برشمردند و رمز موفقیت‌ این‌ سازمان‌ رزمی‌ را درنگاه‌ مدبرانه‌ به‌ مسؤولیتهای‌ عظیم‌ و موجودی‌ با ارزش‌ خود دانستند.
آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در تبیین‌ جایگاه‌ اخلاق‌ به‌ عنوان‌ ادبیات‌ نوین‌ در سازمانهای‌ رزمی‌ کشور فرمودند: همچنان‌ که‌ انقلاب‌ در کلیت‌ خود یک‌ سخن‌ نو در تاریخ‌ معارف‌ بشری‌ و یک‌ راه‌ نو پیش‌ پای‌ انسانیت‌ است‌، در درون‌ انقلاب‌ نیز بخشهای‌ گوناگون‌ به‌ طور طبیعی‌ با نوآوریهای‌ ماندگاری‌ مواجه‌ است‌ و نیروهای‌ مسلح‌ کشور نیز به‌ عنوان‌ یکی‌ از آن‌ بخشها محسوب‌ می‌شود.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ افزودند: آنچه‌ در اغلب‌ ارتشهای‌ دنیا به‌ عنوان‌ اخلاق‌ ثابت‌ پذیرفته‌ شده‌ است‌، اخلاق‌ میان‌ مافوق‌ وفرمانبر، به‌ عنوان‌ یک‌ ارتباط خشک‌ و تشریفاتی‌ همراه‌ با تحمیل‌ است‌، اما انقلاب‌ اسلامی‌ یک‌ شیوه‌ نو و حرف‌ تازه‌ پدید آورد و آن‌ ارتباط برادرانه‌ میان‌ فرمانده‌ و فرمانبر و ارتباطی‌ مبتنی‌ بر برادری‌ و محبت‌ است‌.
فرمانده‌ کل‌ قوا، ارتباط مبتنی‌ بر برادری‌ و محبت‌ را در ارتش‌، در تضاد با سلسله‌ مراتب‌ اداری‌ ندانسته‌ و تأکید کردند: حالات‌ صمیمی‌، مظهر معنویات‌ یک‌ سازمان‌ رزمی‌ است‌، در عین‌ حال‌ باید سلسله‌ مراتب‌ و حدود اداری‌ کاملا محفوظ و هر کس‌ در جای‌ خود قرار بگیرد.
ایشان‌، ایستادگی‌ یگانهای‌ کوچک‌ رزمی‌ در مقابل‌ لشکرهای‌ مجهز را در طول‌ هشت‌ سال‌ دفاع‌ مقدس‌، از دستاوردها و ثمره‌ ارتباط معنوی‌ میان‌ رده‌های‌ پایین‌ سازمانهای‌ رزمی‌ با رده‌های‌ فرماندهی‌ برشمردند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنان‌ خود با تأکید بر نقش‌ انقلاب‌ در ایجاد روح‌ استقلال‌طلبی‌، اعتماد به‌ نفس‌ و ایمان‌ در ملت‌ و ارتش‌ فرمودند: انسان‌ بی‌ایمان‌، متزلزل‌ و با تمام‌ داشته‌های‌ خود، تصرف‌پذیر است‌; انسان‌ با ایمان‌، تصرف‌پذیر نیست‌. در واقع‌ این‌ ایمان‌ است‌ که‌ به‌ یک‌ ملت‌، هویت‌ می‌بخشد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ نقش‌ مدرنیسم‌ اروپایی‌ در ایمان‌ زدایی‌ از جوامع‌ و ملل‌ مختلف‌، از دست‌ دادن‌ ایمان‌ را بزرگترین‌ خسارت‌ برای‌ بشر امروز برشمردند.
فرمانده‌ کل‌ قوا در بخش‌ دیگری‌ از سخنان‌ خود از مسأله‌ رقابت‌ در بین‌ نیروهای‌ مسلح‌، به‌ عنوان‌ نفوذگاه‌ دشمن‌ نام‌ بردند و از آنان‌ خواستند مراقب‌ باشند تا دشمنان‌ استقلال‌، امنیت‌ و هویت‌ دینی‌ و ملی‌، از این‌ نفوذگاه‌ استفاده‌ نکنند.
ایشان‌ افزودند: تعصبهای‌ بخشی‌ فی‌ نفسه‌، ایرادی‌ ندارد، اما آنجایی‌ که‌ موجب‌ شود یک‌ بخش‌، بخش‌ دیگری‌ را نفی‌ کند اشکال‌ دارد.
پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، امیر سرلشکر شهبازی‌ فرمانده‌ کل‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ ضمن‌ تشریح‌ اقدامات‌ نیروهای‌ مسلح‌ در زمینه‌های‌ خودکفایی‌ و سازندگی‌، آمادگی‌ نیروهای‌ مسلح‌ را در اطاعت‌ از اوامر فرماندهی‌ کل‌ قوا اعلام‌ کرد.

برچسب‌ها: هویت ملی؛ هویت؛
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی