news/content
نسخه قابل چاپ
1378/02/29

دیدار ائمه جمعه و جماعات استان مازندران با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، امروز در دیدار روحانیان و ائمه جمعه و جماعات استان مازندران، روشنگری، نشر فرهنگ و معرفت، رشد عقلانی و گسترش دین و فضیلت و اخلاق را در جامعه، عمده‌ترین وظایف اصحاب علم و فرهنگ و روشنفکری برشمردند و تأکید کردند: به دلیل همین وظایف سنگین، قشر وسیع روشنفکر از جمله علما، مبلغان، استادان و نویسندگان، نقش بسزایی در صحت و سلامت معنوی و فکری جامعه و یا ابتلاء و بیماری آن بر عهده دارد.
مقام معظم رهبری، تلاش برای افزایش مایه ذهنی و فرهنگی خویش را از شروط سه گانه روشنفکری خواندند و خاطرنشان کردند: کسانی که متصدی هدایت فکری جامعه هستند اگر از معارف جدید و نو به نو خود را بهره‌مند نسازند و با تدبر و تأمل در حقایق هستی، زمینه عروج و صعود مستمر معنوی و فکری خود را فراهم نیاورند، از کاروان فکری جامعه عقب می‌مانند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، امام خمینی (رض) را مظهر احساس مسؤولیت، پشتکار و خستگی‌ناپذیری توصیف کردند و با اشاره به لزوم احساس تعهد و حساس بودن روشنفکران به جهتگیری فکری جامعه افزودند: بی‌اعتنایی به انحرافات و کج‌رویها دشمن بزرگ "رسالت و تعهد" عالمان، روشنفکران و آگاهان جامعه است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، شجاعت را از دیگر شروط لازم برای روشنفکری صحیح برشمردند و در تبیین مفهوم عمیق شجاعت افزودند: شجاعت تنها به معنای نهراسیدن از دشمن نیست بلکه انسان شجاع کسی است که حقیقت و تکلیف را بر هر چیز دیگر حتی ناراحتی دوستان خود مقدم بدارد و امام خمینی (ره) در این زمینه نیز بی‌نظیر بود.
مقام معظم رهبری در پایان سخنانشان با اشاره به نامگذاری امسال به نام مبارک امام خمینی افزودند: از جمله بهترین کارها در این سال، این است که به این سه خصوصیت که امام راحل مصداق کامل آنها بود متمسک شویم و به رفتار و ویژگیهای آن بزرگوار تأسی جوییم.
در این دیدار، قبل از سخنان مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران و امام جمعه بابل، ضمن خوش‌آمدگویی به رهبر معظم انقلاب، اعلام کرد: روحانیان استان مازندران تمام توان خود را برای تبیین افکار و اندیشه‌های والای امام خمینی در سال جاری بکار خواهند گرفت.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی