news/content
نسخه قابل چاپ
1378/02/20

دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور، ضمن سخنانی بر اهمیت برخوردار شدن مردم از قدرت تحلیل و استنتاج صحیح درباره پدیده‌های گوناگون و مسایل روزمره، تأکید و با اشاره به ضرورت وجود نشانه‌ها و پرچمهایی برای فکر و تأمل، امام بزرگوار را یکی از پرچمها و نشانه‌های همیشه پایدار این راه دانستند.
مقام معظم رهبری برخوردار نبودن از قدرت تحلیل پیرامون مسایل مختلف داخلی و خارجی را یک آفت بزرگ برای جامعه اسلامی توصیف کردند و فرمودند: آنچه در این برهه از زمان اهمیت زیادی دارد وادار کردن مردم به تفکر و تأمل است و ما باید برای باز کردن راه فکر مردم و برخوردار شدن آنان از قدرت تفکر و تحلیل، برنامه‌ریزی کنیم؛ زیرا دچار شدن مردم به آفت بزرگ بی‌تحلیلی و عدم تفکر، ضایعات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت و منبر نماز جمعه می‌تواند نقش مهمی را در واداشتن مردم به تدبر و تفکر ایفا کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطرات ناشی از بی‌تحلیلی و بی‌تدبری نسلهای مختلف بشری در وقوع حوادث تلخ تاریخ را گوشزد کردند و فرمودند: در هر فصلی از تاریخ که حقی پایمال شده و گوهر درخشنده‌ای از چشم مردم افتاده است و در هر جایی که جبهه حقی از نصرت الهی و مؤمنین محروم مانده است، به روشنی می‌توان ردپای بی‌تحلیلی و بی‌تدبری مردم در مسایل گوناگون را پیدا کرد و از همین روست که قرآن کریم و معارف دینی، بر تفکر و تدبر در تمام زمینه‌ها و پدیده‌ها اصرار بسیار کرده‌اند .
رهبر معظم انقلاب اسلامی عادت دادن مردم به فکر کردن در مسایل سیاسی و روزمره و داشتن تحلیل و استنتاج صحیح را موجب مصونیت یافتن مردم در برابر طرحهای گمراه کننده دشمن دانستند و فرمودند: تفکر و تدبر به مفهوم تشکیک در معلومات و مسلمات نیست، بلکه فکر و تأمل باید با تکیه بر نشانه‌ها و پرچمهایی باشد که انسان را از فروافتادن در خطا و اشتباه حفظ کند و امروز امام بزرگوار برای کشور و مردم ما یکی از پرچمها و نشانه‌های همیشه پایدار این راه است.
مقام معظم رهبری از سخنان، منش و رفتار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچم هدایتگری برای حرکت در جهت آرمانهای اسلامی یاد کردند و فرمودند: امام عزیز به عنوان مردی خردمند، حکیم، عارف، سیاستمدار، امین و آینده نگر توانسته بود به برکت عبادت، توکل، معرفت و اخلاصش، به منبع نورانیت الهی متصل شود و اکنون استمرار دشمنی با امام گویای این واقعیت است که امام و افکارش همچنان زنده است و کلمات نورانیش که پاسخگوی بسیاری از سؤالات است، راه نجات را به ملت ایران و مسلمانان و مستضعفان جهان نشان می‌دهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ائمه جمعه سراسر کشور را مجموعه‌ای ارزشمند و عالی قدر خواندند و ضمن تأکید بر ضرورت تدبر در آیات قرآن کریم و بهره گرفتن از کتابهای استاد مطهری فرمودند: با تدبر و تفکر می‌توان معارف عالیه آیات الهی را دریافت و آن را در منابر نماز جمعه برای مردم تبیین کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان توجه ائمه جمعه را به ضرورت مطرح کردن درسهای فراوان حیات با برکت امام خمینی (رض) در خطبه‌های نماز جمعه جلب کردند و گرامیداشت یاد امام در طول سال جاری، بویژه در ایام دهمین سالگرد ارتحال ایشان و صدمین سالگرد ولادت آن حضرت را حائز اهمیت دانستند.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین رسولی محلاتی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور، گزارشی از فعالیتهای یک‌ساله این شورا ارائه کرد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی