news/content
نسخه قابل چاپ
1377/10/22

دیدار کارگزاران نظام با رهبر انقلاب در ماه مبارک رمضان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار مقامات و مسئولان عالیرتبه کشور، طی سخنانی با استناد به آیات قرآن کریم، عوامل ایجادکننده آرامش و سکینه روحی و قلبی در مسئولان نظام و مردم را برشمردند و ضمن تبیین مبانی اعتقادی نظام اسلامی، تأکید کردند که همه دست‌اندرکاران و مسئولان نظام باید در برابر ملت بزرگوار ایران خاضع و خاشع باشند.
مقام معظم رهبری ایمان به غیب و اعتماد و اتکال به خدا را بزرگترین عوامل سکینه و آرامش قلبی در انسان مؤمن و متدین دانستند و فرمودند: برای استقرار روحی و آرامش قلبی در جامعه دینی باید تکیه گاه اعتقادی محکمی وجود داشته باشد و اصولا اداره هیچ جامعه‌ای بدون تکیه بر یک مجموعه فکری امکان ندارد و این تفکر هر چه روشن‌تر، شفاف تر و قوی‌تر باشد، آن کشور بهتر اداره خواهد شد. همچنین امید نسبت به آینده، مسأله مهم دیگری است که اگر انسان حرکت خود را با اراده تشریعی خداوند همراه کند می‌تواند از همه امکانات عالم وجود استفاده نماید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر امکان تحقق اهداف بزرگ در سایه استقرار و آرامش روحی فرمودند: بوضوح مشاهده می‌کنم که درهای موفقیت به روی دولتمردان و مسئولین کشور گشوده می‌شود و این همه به برکت اخلاص بسیاری از مسئولان کشور ممکن خواهد بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی از توحید به عنوان اصل اساسی تفکرات، جهان‌بینی و عمل نظام اسلامی یاد کردند و فرمودند: نظام سیاسی ایران از توحید متولد شده است و بر این اساس در اداره سیاسی کشور، آنجا که اطاعت انسان از هر چیز، به مفهوم اطاعت از خدا باشد مطلوب است و مسئولین نظام اسلامی نیز از آن جهت که مدعی تحقق حکم خدا و اراده الهی هستند، عزیز و محترم شمرده می‌شوند و رسمیت می‌یابند.
مقام معظم رهبری، التزام عملی به شریعت را یک پایه اعتقادی مهم نظام توصیف کردند و فرمودند: عمل به شریعت در واقع تفسیر نبوت و امامت است و نظام اسلامی، محور تلاش خود را بر تحقق شریعت متمرکز کرده است و مسئولیت اصلی دست‌اندرکاران نظام نیز، جز این نیست، بنا بر این با توجه به این که شریعت ما کامل و رساست، همه خیرات مادی و معنوی نیز تحقق پیدا خواهد کرد و هر جا مُرّ شرع را اعلام و به آن عمل کردیم، موفق بودیم. آنها که ملت ایران را در دنیا دوست دارند و یا با او دشمنی می‌ورزند به خاطر عمل به شریعت است، لذا همه ما باید در صدد باشیم تا حکم شرع را به عنوان معیار اساسی نظام، تحقق ببخشیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مساوات و برابری در تکالیف حدود و حقوق را یکی دیگر از مبانی اعتقادی نظام برشمردند و فرمودند: در نظام اسلامی برای عمل به قوانین، بهره‌مندی از امکانات و رعایت حقوق فردی، اجتماعی و حدود الهی نباید بین اشخاص هیچگونه امتیاز خاصی وجود داشته باشد و اصل این است که هیچگونه امتیاز مادی، شغلی، فامیلی، اسمی و عنوان وجود ندارد و بر این اساس رهبر، مسئولین، رؤسای کشور و آحاد مردم، همه در برابر قانون یکسانند و با رعایت این اصل جامعه آرامش و اطمینان خاطر خواهد یافت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی مردم مؤمن، علاقه‌مند، دلسوز و فداکار ایران را یکی از امکانات استثنایی و بسیار مهم که در اختیار حکومت و دولت اسلامی است توصیف کردند و فرمودند: ملت ایران عظمت خود را در همراهی با امام و به نتیجه رساندن انقلاب و نظام شکوهمند اسلامی نشان داده است و ما حقیقتا باید در برابر این ملت و بخصوص قشرهای اعم مردم خاضع و خاشع باشیم. طبقات متوسط و غیر برخوردار جامعه، لشکریان مخلص ، با صفا و همیشه حاضر به خدمت نظام اسلامی هستند و مسئولان کشور در هر مرتبه و مقامی که هستند باید قدردان این امتیاز بزرگ باشند.
مقام معظم رهبری مسئولین مؤمن و با اخلاص را یک امتیاز فوق‌العاده برای نظام اسلامی دانستند و فرمودند: من خدا را شکر می‌کنم که رئیس جمهورمان فردی مؤمن، فاضل، فرهنگی و متدین، اهل تعبد و توسل، خیرخواه، علاقه‌مند و دارای شرح صدر است و رؤسای قوای مقننه و قضاییه، نمایندگان مجلس، اعضای دولت، مسئولین بخشهای گوناگون کشور و فرماندهان و رؤسای نیروهای مسلح انسانهایی پاک، با اخلاص و علاقه‌مند و مؤمن هستند و این نعمت بزرگی است که به خاطر آن باید شکرگزار خدای متعال باشیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر عدم استفاده بهینه از امکانات نیروی انسانی کشور در طول سالهای پس از انقلاب فرمودند: ضعفهای مسلمی وجود دارد که حتما باید جبران شود و از نیروی انسانی و امکانات طبیعی فوق‌العاده‌ای که در اختیار نظام اسلامی است به بهترین وجه استفاده کنیم و از مغزها و ذهنهای فعال و دلهای علاقه‌مند حداکثر استفاده را به عمل آوریم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت توکل به خدا در انجام کارها، تأکید کردند و فرمودند: اینجانب با اعتقاد قلبی، خدا را شاهد می‌گیرم که افق آینده، بسیار روشن است و برای رسیدن به این آینده درخشان، باید در درجه اول به خداوند متعال و کمک الهی توکل کنیم و هرگونه یأس و انسان مأیوس و منفی باف را از خود برانیم و در مرحله بعد اتفاق کلمه واقعی را ملاک سخن و عمل خود قرار دهیم. جناحهای موجود کشور باید مصالح ملت را اصل بدانند و مصالح فردی، جناحی و گروهی را به هیچ وجه در تصمیمات و اقدامات خود دخالت ندهند، بنا بر این هر فردی و مجموعه‌ای در کشور که مصالح خود را بر مصالح کشور و انقلاب ترجیح بدهد، بداند که خیانت کرده است. اگر قرار است بار انقلاب را از زمین برداریم، همه نیروهای انقلاب باید در برداشتن آن به یکدیگر دست کمک و برادری بدهند و هیچکس هم نباید خود را در رعایت این اصل مبرا فرض کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان، اهمیت بهره گرفتن از برکات ایام و لیالی ماه رمضان را به حاضرین خاطرنشان کردند و توفیق هر چه بیشتر آنان را در خدمت به جامعه اسلامی از خداوند متعال خواستار شدند.
در این دیدار، قبل از سخنان مقام معظم رهبری، آقای خاتمی رئیس جمهوری در گزارشی از اوضاع اقتصادی اجتماعی کشور، به مشکلات ناشی از کاهش درآمدهای نفتی اشاره کرد و افزود: به رغم همه دشواریها، سال جاری با همت و تلاش همه مسؤولان و دستگاهها، با خوبی و آبرومندی رو به پایان است. رئیس جمهوری با تشکر و قدردانی از حمایتهای بیدریغ و هدایتهای کارگشای رهبر معظم انقلاب اسلامی ابراز امیدواری کرد در پرتو همکاری و همدلی موجود میان دولت و مجلس بررسی لایحه بودجه، به خوبی انجام گیرد و زمینه مناسبی برای اجرای طرح ساماندهی اقتصادی فراهم شود.
در پایان این دیدار، نماز مغرب و عشاء به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه شد.
ضمنا خاطر نشان می‌کنم مقامات و مسؤولان کشوری، امشب افطار را در فضایی صمیمانه میهمان مقام معظم رهبری بودند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی